Pengguna:NisaBM/Kotak pasir

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sakit Pinggang[sunting | sunting sumber]

Sakit pinggang bawah adalah keadaan yang meluas yang boleh mempunyai pelbagai sebab. Dengan memahami punca isu, anda boleh mengurus dan mencegahnya dengan lebih baik. Beberapa faktor biasa yang menyumbang kepada sakit belakang bawah termasuk:

  1. Postur Lemah: Postur yang salah semasa duduk, berdiri atau mengangkat objek berat boleh menyebabkan tekanan yang berlebihan pada bahagian bawah belakang.
  1. Ketegangan Otot: Melebihkan otot belakang anda, sama ada melalui senaman atau aktiviti harian, boleh menyebabkan ketegangan dan kesakitan.
  1. Cakera Herniated: Apabila pusat lembut seperti gel cakera tulang belakang menolak melalui koyakan di lapisan luar, ia boleh memampatkan saraf berdekatan, menyebabkan kesakitan.
  1. Stenosis Tulang Belakang: Keadaan ini berlaku apabila ruang dalam tulang belakang menyempit, meletakkan tekanan pada saraf tunjang dan saraf.
  1. Arthritis: Osteoartritis dan bentuk artritis lain boleh menjejaskan sendi facet tulang belakang, yang membawa kepada kesakitan dan kekakuan.
  1. Kecederaan: Trauma akibat kemalangan atau jatuh boleh menyebabkan sakit belakang yang teruk.
  1. Faktor Gaya Hidup: Berat badan berlebihan, merokok dan menjalani gaya hidup yang tidak aktif adalah semua faktor yang boleh menyumbang kepada sakit pinggang.

Siapa Yang Boleh Mendapat Sakit Pinggang[sunting | sunting sumber]

Individu yang didapati berkemungkinan tinggi untuk menghidap sakit pinggang ketika hamil adalah:

  1. Ibu Mengandung[1]
  2. Warga Emas
  3. Pekerja Kontrak

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ellsee, Cik (2023-08-15). "3 Tanda Anda Sakit Pinggang Ketika Hamil". Ellsee (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-10-20.