Perbincangan:Perkara 153 Perlembagaan Malaysia

Kandungan laman tidak disokong dalam bahasa lain.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Rasional[sunting sumber]

adakah rasional perkara 153 pada masa kini?

Saya rasa rasional lagi. tapi 10,20,30,40,50,60,70 sampai lagi 100 tahun rasanya jadi undang undang lapuk. Muhraz (bincang) 09:30, 7 September 2008 (UTC)[balas]

Memang la....tapi kena tau dari akar umbi kenapa undang-undang ini wujud..Che (bincang) 03:51, 10 September 2008 (UTC)[balas]

Tambahkan yang di bawah juga ke rencana di bawah. Ia akan menjelaskan Perkara 153 dengan teliti:

Teks lengkap Perkara 153[sunting sumber]

  1. Menjadi tanggungjawab Yang di-Pertuan Agong untuk menjaga kedudukan istimewa orang Melayu dan pribumi di mana-mana Negeri Sabah dan Sarawak dan kepentingan sah masyarakat lain sesuai dengan ketentuan Perkara ini.
  2. Walau apa pun dalam Perlembagaan ini, tetapi tertakluk kepada peruntukan Perkara 40 dan Perkara ini, Yang di-Pertuan Agong akan menjalankan fungsinya di bawah Perlembagaan ini dan undang-undang persekutuan dengan cara yang diperlukan untuk melindungi peruntukan khas Orang Melayu dan peribumi mana-mana Negeri Sabah dan Sarawak dan untuk memastikan tempahan bagi orang Melayu dan orang asli mana-mana Negeri Sabah dan Sarawak dengan kadar yang dia anggap wajar untuk jawatan dalam perkhidmatan awam (selain daripada perkhidmatan awam dari Negeri) dan biasiswa, pameran dan keistimewaan pendidikan atau latihan lain yang serupa atau kemudahan khas yang diberikan atau diberikan oleh Kerajaan Persekutuan dan, apabila mana-mana izin atau lesen untuk menjalankan perdagangan atau perniagaan apa pun diperlukan oleh undang-undang persekutuan, maka, tunduk kepada peruntukan undang-undang dan Perkara ini, mengenai izin dan lesen tersebut.
  3. Yang di-Pertuan Agong boleh, untuk memastikan sesuai dengan Fasal (2) tempahan kepada orang-orang Melayu dan penduduk negeri mana-mana Negeri Sabah dan Sarawak mengenai kedudukan dalam perkhidmatan awam dan biasiswa, pameran dan hak pendidikan atau latihan lain atau kemudahan khas, berikan arahan umum yang mungkin diperlukan untuk tujuan itu kepada mana-mana Suruhanjaya yang mana Bahagian X berlaku atau kepada mana-mana pihak berkuasa yang bertanggungjawab untuk pemberian biasiswa, pameran tersebut atau keistimewaan pendidikan atau latihan atau kemudahan khas lain; dan Suruhanjaya atau pihak berkuasa hendaklah mematuhi arahan tersebut.
  4. Dalam menjalankan fungsinya di bawah Perlembagaan ini dan undang-undang persekutuan sesuai dengan Fasal (1) hingga (3) Yang di-Pertuan Agong tidak akan merampas mana-mana orang dari pejabat awam yang dipegang olehnya atau kelanjutan dari apa-apa biasiswa, pameran atau keistimewaan pendidikan atau latihan lain atau kemudahan khas yang dinikmati olehnya.
  5. Perkara ini tidak menyimpang dari ketentuan Perkara 136.
  6. Di mana oleh undang-undang persekutuan yang ada, izin atau lesen diperlukan untuk operasi apa-apa perdagangan atau perniagaan, Yang di-Pertuan Agong boleh menjalankan fungsinya di bawah undang-undang itu dengan cara sedemikian, atau memberikan arahan umum seperti itu kepada mana-mana pihak berkuasa yang dikenakan undang-undang itu dengan pemberian izin atau lesen tersebut, sebagaimana yang diperlukan untuk memastikan tempahan sebilangan izin atau lesen tersebut untuk orang Melayu dan orang asli mana-mana Negeri Sabah dan Sarawak sebagaimana yang difikirkan wajar oleh Yang di-Pertuan Agong, dan pihak berkuasa hendaklah mematuhi arahan.
  7. Tidak ada dalam Perkara ini yang berfungsi untuk merampas atau mengizinkan perampasan hak, hak istimewa, izin atau lesen mana-mana orang yang dinikmati atau dinikmati atau dipegang olehnya atau untuk membenarkan penolakan untuk memperbaharui kepada seseorang mana-mana izin atau lesen tersebut atau keengganan untuk memberikan kepada waris, pengganti atau pemberi hak seseorang izin atau lesen apabila pembaharuan atau pemberian mungkin wajar dijangkakan dalam kejadian biasa.
  8. Walau apa pun dalam Perlembagaan ini, di mana oleh undang-undang persekutuan mana-mana izin atau lesen diperlukan untuk pengendalian perdagangan atau perniagaan apa pun, undang-undang itu boleh memperuntukkan penempahan sebilangan izin atau lesen tersebut untuk orang Melayu dan orang asli mana-mana Negeri Sabah dan Sarawak; tetapi tidak ada undang-undang sedemikian yang bertujuan untuk memastikan tempahan itu-
  9. * (a) melucutkan atau memberi kuasa kepada perampasan mana-mana orang dari sebarang hak, hak istimewa, izin atau lesen yang diperoleh atau dinikmati atau dipegang olehnya;
  10. * (b) mengizinkan penolakan untuk memperbaharui kepada orang lain apa-apa izin atau lesen tersebut atau penolakan untuk memberikan kepada waris, pengganti atau pemberian mana-mana orang sebarang izin atau lesen apabila pembaharuan atau pemberian mungkin sesuai dengan ketentuan lain dari undang-undang wajar dijangkakan dalam kejadian biasa, atau mencegah seseorang daripada memindahkan bersama-sama dengan perniagaannya lesen yang boleh dipindah milik untuk mengendalikan perniagaan itu; atau
  11. * (c) jika sebelumnya tidak ada izin atau lesen yang diperlukan untuk operasi perdagangan atau perniagaan, mengizinkan penolakan untuk memberikan izin atau lesen kepada mana-mana orang untuk operasi perdagangan atau perniagaan yang segera sebelum berlakunya undang-undang yang telah dilakukannya secara tulus, atau membenarkan penolakan untuk memperbaharui izin atau lesen kepada orang tersebut, atau penolakan untuk memberi kepada waris, pengganti atau pemberi hak orang lain apa-apa izin atau lesen tersebut semasa pembaharuan atau pemberian mungkin sesuai dengan ketentuan undang-undang lain yang diharapkan dapat dijangkakan dalam kejadian biasa.
    1. (8A) Walau apa pun dalam Perlembagaan ini, di mana-mana Universiti, Kolej dan institusi pendidikan lain yang menyediakan pendidikan setelah Sijil Pelajaran Malaysia atau yang setaraf dengannya, jumlah tempat yang ditawarkan oleh pihak berkuasa yang bertanggungjawab untuk pengurusan Universiti, Kolej atau institusi pendidikan tersebut kepada calon untuk mengikuti kursus pengajian adalah lebih sedikit daripada jumlah calon yang memenuhi syarat untuk tempat tersebut, maka yang diizinkan oleh Yang di-Pertuan Agong berdasarkan Perkara ini adalah sah untuk memberi arahan kepada pihak berwajib sebagaimana yang dikehendaki untuk memastikan penentuan bahagian tempat sedemikian untuk orang Melayu dan penduduk asli mana-mana Negeri Sabah dan Sarawak sebagaimana yang difikirkan wajar oleh Yang di-Pertuan Agong, dan pihak berkuasa hendaklah mematuhi arahan tersebut dengan sewajarnya.
  12. (9) Tidak ada apa-apa dalam Perkara ini yang memberi kuasa kepada Parlimen untuk menyekat perniagaan atau perdagangan semata-mata untuk tujuan tempahan untuk orang Melayu dan penduduk asli mana-mana Negeri Sabah dan Sarawak.
    1. (9A) Dalam Perkara ini, ungkapan "penduduk asli" yang berhubungan dengan Negeri Sabah atau Sarawak akan memiliki arti yang diberikan kepadanya dalam Perkara 161A.
  13. Perlembagaan Negara mana-mana Penguasa dapat membuat ketentuan yang sesuai (dengan modifikasi yang diperlukan) dengan ketentuan Perkara ini.

--AlangPanjiBuana (bincang) 23:15, 2 Mei 2020 (UTC)[balas]