Perbincangan pengguna:111.94.39.245

Kandungan laman tidak disokong dalam bahasa lain.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Untuk pengetahuan, bahasa Indonesia itu sendiri sebenarnya adalah sebuah dialek bahasa Melayu yang kemudiannya menjadi bahasa rasmi Republik Indonesia berikutan dari Kongres Sumpah pemuda tanggal 28 Oktober 1928.

Penggunaan tulisan Jawi sebenarya dalam Wikipedia bahasa Melayu boleh dipergunakan, tiada salah malah telah menjadi salah satu kebiasaan berbentuk ubiquitousyang diperbenarkan oleh Perlembagaan Wikipedia bahasa Melayu. Rujuk Wikipedia:Takrifan istilah dasar dan garis panduan , ia juga merupakan suatu bentuk persetujuan anatar komuniti di Wikipedia versi ini.

Berbalik kepada isu utama, Ya, memang benar bahasaIndonesia tidak menggunakan tulisan Jawi, tetapi itu tidak menjadi kesalahan untuk Wikipedia versi bahasa Melayu yang mana rencananya bebas untuk menggunakan tulisan jawi sebagai salah satu medium penerangan dan ayat dalam rencana. Maka dibolehkan. Rencana bahasa Indonesia yang anda maksudkan dalam Wikipedia bahasa melayu ini sebenarnya ditulis dalam "bahasa Melayu" dan "bukannya" bahasa Indonesia. Harap maklum.

Terima kasih.--Smim90 (bincang) 18:10, 13 Oktober 2013 (UTC)[balas]

"Wikipedia untuk manusia sejagat"