Perbincangan pengguna:Ustaz lah

Kandungan laman tidak disokong dalam bahasa lain.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Unit Latihan Dalam Perkhidmatan , IPG Kampus Perempuan Melayu Melaka[sunting sumber]

gambar tag 1 uldp

Unit Latihan dalam Perkhidmatan dikenali juga sebagai ULDP kini, beroperasi di Tingkat 1, Anjung Hikmah, IPG Kampus Perempuan Melayu Melaka. Unit ini berfungsi sebgai pemangkin yang bertanggungjawab untuk meningkatkan perkembangan professionalisme dari segi kemahiran, pengetahuan kalangan staf akademik, staf sokongan dan guru-guru di sekolah rendah dan menengah di negeri Melaka, khususnya. ULDP berperanan merancang dari segi pengurusan dan pelaksanaan bagi menentukan latihan berasaskan matriks kompetensi kepada guru-guru pra perkhidmatan melalui program/kursus Latihan Dalam Perkhidmatan sejajar dengan matlamat untuk mengangkat dan memartabatkan kualiti pendidikan bertaraf dunia mengikut acuan Malaysia dan melahirkan guru berkualiti berasaskan kepada aspirasi Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013 – 2025 (PPPM).

Nama asal SK Perempuan Durian Daun ialah Durian Daun Girls School. Sekolah ini ialah sekolah rendah kerajaan (aliran Inggeris) yang pertama di negeri Melaka khas untuk murid perempuan sahaja. Mulai 1 Januari 1970, nama sekolah telah ditukar kepada Sekolah Rendah Kebangsaan Perempuan Durian Daun. Perubahan berlaku disebabkan pertukaran aliran bahasa pengantar kepada Bahasa Kebangsaan. Pada tahun 1994, sekali lagi nama sekolah ditukar kepada Sekolah Kebangsaan Perempuan Durian Daun selaras dengan kehendak Kementerian Pendidikan Malaysia.

Bangunan asal didirikan pada tahun 1954 dan mula digunakan pada tahun 1955. Bangunan tersebut terdiri daripada 1 blok dua tingkat yang mengandungi sebuah anjung, 6 buah bilik darjah, sebuah pejabat, 1 buah bilik guru dan 3 buah stor kecil dan tandas. Bangunan tambahan kedua meliputi 3 buah bilik darjah, PSS, klinik pergigian, surau, kantin, 4 buah stor, tandas murid dan tandas guru. Bangunan kedua ini didirikan pada awal 1989 dan digunakan pada Disember 1989. Blok 3 tingkat ini didirikan di tapak tuck shop (kantin sekolah) kekal yang dirobohkan.

1957 murid mula menggunakan padang sekolah

Bangunan kantin sekolah didirikan pada pertengahan 1956. sebahagaian daripada kantin sekolah ini telah digunakan sebagai bilik darjah mulai tahun 1960 sehingga ia dirobohkan pada akhir tahun 1988.

Pada pertengahan tahun 1956, kerja-kerja membuat padang telah dimulakan, termasuk membina dua buah gelanggang badminton. Padang digunakan untuk kegiatan sukan pada awal tahun 1957. Pada akhir tahun 1988, sebuah kantin sementara telah didirikan di gelanggang badminton dan kini, tapak tersebut telah didirikan sebuah surau hasil usaha PIBG.

Keluasan sekolah ini pada mulanya ialah 2a. ar 26.5p[[:]] dan keluasannya bertambah sedikit apabila pihak MPPM menjalankan pembinaan blok baru.

Pada 2 Februari 1955, sekolah ini mula beroperasi. Perasmian sekolah dilakukan pada 5 Mei 1955 oleh Pesuruhjaya Residen Melaka, Tuan H.G Hornett. Turut hadir pada perasmian tersebut ialah Ketua Pegawai Pelajaran Melaka pada ketika itu, Encik T. Hunter.

Mulai 1970, nama sekolah ditukar kepada Sekolah Rendah Kebangsaan Durian Daun daripada nama asalnya selepas bahasa pengantarnya ditukar daripada Bahasa Inggeris kepada Bahasa Melayu. Pada tahun 1994, sekali lagi nama sekolah ditukar kepada Sekolah Kebangsaan (Perempuan) Durian Daun dan nama ini kekal sehingga hari ini.

Identiti[sunting sumber]

Misi[sunting sumber]

Pendidikan Berkualiti

Insan Terdidik

Negara Sejahtera

Visi[sunting sumber]

Melestarikan sistem pendidikan yang berkualiti

untuk membangunkan potensi individu

bagi memenuhi aspirasi negara

Jika ini adalah rencana pertama yang anda mencipta, anda mungkin mahu membaca panduan untuk mencipta rencana pertama anda.

Pertimbanglah juga penggunaan Bestari Rencana untuk membantu anda mencipta rencana.

Helo, dan selamat datang ke Wikipedia. Ini adalah sebuah notis untuk memberitahu anda bahawa laman yang anda mencipta telah diteg sebagai sebuah laman cubaan di bawah bahagian U2 kriteria untuk penghapusan segera dan telah atau tidak lama lagi akan dihapuskan. Sila gunakan kotak pasir untuk apa-apa cubaan lain anda mahu membuat. Rujuk kepada laman selamat datang jika anda mahu mempelajari lebih banyak tentang menyumbang ke ensiklopedia kami.

Jika anda merasakan laman ini tidak patut dihapuskan atas sebab ini, anda boleh melawankan pencalonan dengan melawati laman tersebut dan mengeklik butang berlabel "Lawankan penghapusan segera ini". Ini akan memberikan anda peluang untuk menjelaskan mengapa anda percaya laman tersebut tidak patut dihapuskan. Walau bagaimanapun, notakan bahawa selepas sesebuah laman telah ditandakan untuk penghapusan segera, ia boleh dikeluarkan dengan serta merta. Sila jangan keluarkan teg penghapusan segera dari laman itu sendiri, tetapi jangan teragak-agak untuk menambah maklumat yang selaras dengan dasar dan garis panduan Wikipedia. Jika laman tersebut telah dihapuskan, dan anda ingin mendapatkan semula bahan yang dipadam untuk rujukan atau perbaikan masa depan, sila menghubungi penyelia yang menghapuskkannya, atau jika anda sudah berbuat demikian, anda boleh meletakkan permohonan di sini. Alexander Iskandar (bincang) 01:17, 25 Oktober 2017 (UTC)[balas]