Persita Tangerang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Persita Tangerang
Persita logo (2020).svg
Nama penuhPersatuan Sepakbola Indonesia Tangerang
GelaranPendekar Cisadane
(Pahlawan Cisadane)
Ayam Wareng
(ms: Ayam Garang)
Nama pendekPTA
Diasaskan9 September 1953; 70 tahun yang lalu (1953-09-09)
StadiumIndomilk Arena
(Kapasiti: 15,000)
PengerusiAhmed Rully Zulfikar
PengurusI Nyoman Suryanthara
JurulatihAlfredo Vera
LigaLiga 1
2022–23Liga 1, 9th of 18
Tapak sesawangLaman kelab
Kumpulan penyokongLa Viola
Warna tuan rumah
Warna tempat lawan
Warna ketiga
Musim semasa

Persatuan Sepak Bola Indonesia Tangerang (disingkat Persita atau Persita Tangerang) ialah sebuah kelab bola sepak Indonesia yang berpusat di Kabupaten Tangerang. Julukan Persita Tangerang adalah Ayam Wareng dan Pendekar Cisadane, dengan jersi berwarna violet. Ketika ini, Persita Tangerang bermain dalam liga tertinggi Indonesia, Liga 1. Pada 2002, kelab ini berjaya memperoleh tempat kedua secara nasional. Sebelum naik ke Liga 1 pada 2020, kali terakhir Persita Tangerang bermain dalam liga tertinggi Indonesia adalah ketika edisi 2014, yang ketika itu bernama Liga Super Indonesia.

Pada 2003, mereka mengambil bahagian dalam Kejuaraan Kelab ASEAN dan mencapai separuh akhir, tetapi kalah 2-1 dari pemenang kejohanan, Kingfisher East Bengal dari India; Persita berhasil memperoleh tempat ketiga dalam kejuaraan tersebut

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Persita didirikan pada tanggal 19 April 1940 di Kabupaten Tangerang yang dipelopori oleh Alm. M.E. Umran, tetapi dirasmikan pada 15 September 1945, dan kemudian diterima dan disahkan sebagai anggota PSSI pada 9 September 1953. Dengan itu, 9 September ditetapkan sebagai hari penubuhan Persita. Pada awal penubuhan, Persita menggunakan jersi berwarna merah dan celana putih, tetapi dalam kepemimpinan H. Urip Hermansyah, warna jersi utama diganti dengan warna violet hingga sekarang.

Gelaran[sunting | sunting sumber]

Asal mula sejarah julukan Persita:

  • Ayam Wareng

Julukan "Ayam Wareng" merujuk kepada ayam hewan rasmi pemerintah Kabupaten Tangerang. Ayam Wareng artinya ialah adanya Ayam garang.

  • Pendekar Cisadane

Julukan ini merujuk kepada nama tokoh di Kabupaten Tangerang yang terkenal karena kononnya pernah melawan Ratu Buaya di Sungai Cisadane.