Pertuduhan dan perbicaraan dadah Jimi Hendrix

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pada tahun 1969, pemuzik rock Amerika Syarikat, Jimi Hendrix, yang ketika itu berada di puncak kerjayanya, telah ditangkap, dibicarakan, dan dibebaskan di Kanada kerana memiliki dadah. Pada 3 Mei 1969, ejen kastam di Lapangan Terbang Antarabangsa Toronto telah menahan Hendrix selepas menemui sejumlah kecil bahan yang disyaki heroin dan hashish di dalam bagasinya. Empat jam kemudian, selepas makmal mengesahkan bahan yang dirampas, beliau secara rasmi didakwa memiliki dadah. Dibebaskan dengan ikat jamin $10,000, Hendrix dikehendaki kembali pada 5 Mei untuk perbicaraan. Semasa persembahan di Maple Leaf Gardens lewat malam itu, beliau menunjukkan sikap riang, bergurau dengan penonton dan menyanyikan beberapa baris opera olok-olok untuk kesan komedi.

Pada perbicaraan awal pada 19 Jun, Hakim Robert Taylor menetapkan tarikh pada 8 Disember, di mana Hendrix akan dibicarakan atas dua pertuduhan memiliki narkotik secara haram, yang mana beliau berdepan hukuman penjara selama 20 tahun. Dalam pemeriksaan balasnya terhadap pegawai kastam Kanada, peguam bela John O'Driscoll menimbulkan keraguan sama ada narkotik itu milik Hendrix, yang tidak mempunyai peralatan dadah dalam bagasinya atau kesan jarum di lengannya. Selepas perbicaraan yang berlangsung selama tiga hari, juri berbincang selama 8 jam sebelum mengembalikan keputusan tidak bersalah, membebaskan Hendrix daripada kedua-dua pertuduhan.

Insiden itu ternyata memberi tekanan kepada Hendrix, dan ia sangat membebankan fikirannya selama tujuh bulan beliau menunggu perbicaraan. Dua minggu selepas penangkapan, beliau memberitahu rakannya, wartawan Sharon Lawrence, bahawa ketakutannya terhadap jarum tidak menggalakkannya daripada menggunakan heroin telah meyakinkannya bahawa itu bukan ubat yang beliau mahu gunakan. Kedua-dua rakan kumpulan Hendrix dari Experience, Mitch Mitchell dan Noel Redding, kemudiannya menyatakan bahawa mereka telah diberi amaran tentang penangkapan dadah yang dirancang sehari sebelum terbang ke Toronto dan mereka percaya bahawa dadah telah ditanam dalam beg Hendrix. Walaupun Hendrix adalah salah seorang bintang terbesar di Amerika Utara pada masa itu, dan penghibur dengan bayaran tertinggi di dunia, hanya beberapa akhbar Toronto yang menyiarkan kisah itu. Pengurus perhubungan awamnya, Michael Goldstein, kemudian mendedahkan bahawa beliau telah merasuah seorang ahli Associated Press dengan minuman keras dalam usaha untuk menghalang cerita itu daripada tersebar di talian berita .

Nota[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Bibliografi[sunting | sunting sumber]