Poison Ivy (watak)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Poison Ivy (Dr. Pamela Lillian Isley /ˈzli/ EYEZ-lee) merupakan seorang watak yang muncul dalam komik Amerika yang diterbitkan oleh DC Comics. Dicipta oleh penulis Robert Kanigher dan pelukis Carmine Infantino, dia membuat penampilan sulungnya dalam Batman #181 (Jun 1966), dan telah menjadi salah satu musuh utama Batman yang paling kekal yang menjadi sebahagian daripada kumpulan musuhnya yang terdiri daripada galeri penjahat klasik.

Dalam penampilannya dalam komik, Poison Ivy digambarkan sebagai seorang ahli botani yang berubah menjadi misanthropik ekoteroris di Gotham City dengan keupayaan untuk mengawal semua kehidupan tumbuhan. Diberi kuasa oleh satu kuasa elemental yang dikenali sebagai Hijau, Ivy cuba untuk melindungi kesucian dan keagungan alam semula jadi dengan melawan manusia, yang membawanya ke dalam konflik dengan Batman. Walaupun biasanya digambarkan sebagai penjahat super, Ivy juga telah menjadi seorang antiheroin pada masa tertentu serta menjadi kekasih utama Harley Quinn semenjak pelancaran semula The New 52 dan DC Rebirth. Kostum satu keping yang dihiasi dengan daun-daun dan rebung-rebung menjadi motif visual Poison Ivy.[1][2]

Poison Ivy telah diadaptasi dalam pelbagai media, termasuk diperankan oleh Uma Thurman dalam filem tahun 1997 Batman & Robin, Clare Foley, Maggie Geha dan Peyton List dalam siri televisyen Fox Gotham, dan Bridget Regan dalam siri Arrowverse The CW Batwoman. Diane Pershing, Tasia Valenza, Lake Bell, Tara Strong, dan yang lain telah menyumbangkan suara watak dari animasi hingga permainan video.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Poison Ivy: Cycle of Life and Death". DC Comics. DCUniverse.com. Dicapai pada February 9, 2020.
  2. ^ "Zendaya Makes Everyone Green With Envy in Poison Ivy-Inspired Gown at 2019 Emmys". E!. September 22, 2019. Dicapai pada February 9, 2020.