Ponniyin Selvan: II

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ponniyin Selvan: I
PengarahMani Ratnam
Lakon layar
  • Mani Ratnam
  • Elango Kumaravel
Dialogues byB. Jeyamohan[1]
BerdasarkanPonniyin Selvan oleh
Kalki Krishnamurthy
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiRavi Varman
Disunting olehA. Sreekar Prasad
Muzik olehA. R. Rahman
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehLyca Productions
NegaraIndia
BahasaTamil

Ponniyin Selvan: Bahagian 2 adalah filem Tamil yang akan datang yang dijadualkan akan ditayangkan pada 28 April 2023[2]. Filem ini diarahkan oleh Mani Ratnam dan akan menampilkan Vikram, Karthi, Jayam Ravi, dan Aishwarya Rai Bacchan sebagai watak utama. Pelakon popular lain yang turut terlibat dalam Ponniyin Selvan: Bahagian 2 adalah Trisha Krishnan, Prabhu, Sarath Kumar, Vikram Prabhu, dan Aishwarya Lekshm.

Ia merupakan bahagian kedua dari franse Ponniyin Selvan di dunia filem, sebagai sambungan kepada Ponniyin Selvan: I dan berfungsi sebagai sekuel.

Plot[sunting | sunting sumber]

Filem "PONNIYIN SELVAN 2" juga dikenali sebagai PS-2 berlatarkan Thanjavur pada abad ke-10, dengan kaisar dinasti Chola, Chozhar dan puteranya Aditha Karikalan (Chiyaan Vikram) serta Arulmozhi Varman/Ponniyin Selvan (Jayam Ravi) ingin mengembangkan kerajaan mereka. Untuk melakukan itu, mereka menaklukkan Kanchi dan Lanka. Setelah itu, berlaku serangkaian peperangan dan konspirasi -- yang ditandai oleh permainan kuasa. Ini berakhir dengan munculnya seorang wanita misterius -- Mandakini (diperankan oleh Aishwarya Rai Bachchan dalam peranan berganda) -- dengan keterikatannya pada cerita tetap menjadi misteri yang hanya akan diungkapkan dalam penghujung cerita Ponniyin Selvan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Jeyamohan had penned the dialogues for Vikram and Karthi Starrer Ponniyin Selvan". Sify. 28 December 2019. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 December 2020. Dicapai pada 28 December 2019.
  2. ^ https://timesofindia.indiatimes.com/entertainment/tamil/movies/news/ahead-of-ponniyin-selvan-2-release-jayaram-visits-sabarimala/articleshow/99607293.cms?from=mdr