Presiden Republik Demokratik Arab Sahrawi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Presiden
Republik Demokratik Arab Sahrawi
Penyandang
Brahim Ghali
sejak 12 Julai 2016
Bidang kuasaRepublik Demokratik Arab Sahrawi Edit the value on Wikidata
KediamanKem pelarian Sahrawi, Tindouf, Algeria
Tempoh jawatanTiada
Penjawat sulungMohamed Abdelaziz
DibentukOgos 1982
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Presiden Republik Demokratik Arab Sahrawi ialah ketua negara Republik Demokratik Arab Sahrawi (SADR), sebuah kerajaan buangan yang berpusat di kem pelarian Sahrawi di Tindouf, Algeria.

Sejak pengisytiharan kemerdekaan pada 27 Februari 1976 hingga Ogos 1982, ketua negara SADR dikenali sebagai pengerusi Majlis Revolusi. Jawatan presiden SADR telah ditubuhkan pada Ogos 1982, selepas perubahan dalam perlembagaan yang dibuat oleh kongres agung kelima Barisan Polisario, di mana ia telah memutuskan jawatan itu akan dipegang oleh Setiausaha Agung Polisario.[1] Presiden pertama ialah Mohamed Abdelaziz dari Ogos 1982 sehingga kematiannya pada 2016.[2][3]

Kuasa jawatan presiden adalah luas, dan ia telah tertakluk kepada pengubahsuaian dalam pelbagai pindaan perlembagaan, yang terakhir berlaku pada 1995.

Garis masa[sunting | sunting sumber]

Brahim GhaliKhatri AddouhMohamed Abdelaziz (ahli politik Sahrawi)Mahfoud Ali BeibaEl-Ouali Mustapha Sayed

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Zunes S; Mundy J (2010). Western Sahara: War, Nationalism, and Conflict Irresolution Syracuse University Press. Retrieved 3 August 2016.
  2. ^ Abd al-Aziz Muhammad In: Emmanuel Kwaku Akyeampong, Henry Louis Gates (eds.) Dictionary of African Biography, Volume 6, Oxford University Press, 2012. Retrieved 3 August 2016.
  3. ^ "Mort du chef du Polisario Mohamed Abdelaziz". 31 May 2016. Retrieved 3 August 2016.