Priwayat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Priwayat ialah sebuah kumpulan rock Malaysia yang ditubuhkan di George Town, Pulau Pinang pada tahun 2020.

Diasaskan oleh pemain piano Zairil Khir Johari dan pemain gitar utama Syerleena Abdul Rashid, kumpulan itu diisi dengan penambahan pemain bass Shanx, vokalis Moe Nasrul dan pemain dram Jern.[1]

Zairil dan Syerleena adalah ahli politik sepenuh masa, kedua-duanya pernah berkhidmat di Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang dan Dewan Rakyat.

Walaupun kedua-duanya main muzik, dia tidak pernah bermain bersama sehingga penutupan Covid-19.

Sebelum Priwayat, Zairil tidak pernah menyertai band manakala Syerleena bermain dalam beberapa pancaragam semasa dan selepas menamatkan pengajian di kolej.

Semasa Perintah Kawalan Pergerakan akibat Covid-19, Zairil dan Syerleena bermula bersama memainkan lagu cover. Selepas beberapa ketika, mereka mula menulis lagu original yang membawa mereka mencari ahli kumpulan tambahan.

Akhirnya mereka merekrut ahli lain dan memutuskan untuk menamakan band Priwayat, yang merupakan perkataan Melayu yang jarang digunakan yang bermaksud "pencerita".[2]

Pada September 2020, Priwayat mengadakan persembahan secara langsung pertama mereka di Kota Kinabalu, Sabah pada Konsert Petra Kasih sempena Hari Malaysia.

Lepas tu, pada Disember 2020, Priwayat mengetuai Festival Muzik Uah,[3]festival muzik maya tanpa tiket yang dianjurkan dalam keadaan berkurung yang disebabkan oleh pandemik Covid-19.[4]

Akhirnya, pada Mac 2021, Priwayat mengeluarkan single pertama mereka Hey Hey yang dipilih untuk menjadi lagu tema utama dalam runut bunyi siri komedi romantik TVS Hope Finds Love yang mula disiarkan pada Jun 2021 di rangkaian TV kabel Malaysia Astro.

Mereka juga mengeluarkan EP permata Suralaya yang ada lima lagu. Suralaya iaitu istilah Sanskrit yang bermaksud 'tempat tinggal para dewa'. Dua lagi, Terbanglah dan Janabijana menggunakan naratif klasikal bahasa Melayu.[5]

  1. ^ Vengadesan, Martin (2020-10-17). "DAP's Zairil and Syerleena rock out with Priwayat". Malaysiakini. Dicapai pada 2023-11-14.
  2. ^ Ismail, Azizul Rahman. "Rocking politics". thesun.my (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-11-14.
  3. ^ "Virtual treat for music lovers". The Star (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-11-14.
  4. ^ Yeoh, Rachel (Oct 11, 2020). "Penang DAP duo form rock band". The Vibes.
  5. ^ "Ekspresi muzik 2 Adun DAP dalam Priwayat". Malaysiakini. 2020-10-17. Dicapai pada 2023-11-14.