Pudung (botani)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dalam botani , pudung ialah tisu tampang (vegetative tissue) berhampiran hujung batang pembiakan yang terletak di bawah atau merangkumi organ pembiakan.

Angiosperma[sunting | sunting sumber]

Angiosperms
Posisi pudung (kelabu) dalam tiga jenis ovari bunga (merah): hipogin (I), perigin (II), dan epigini (III)

Dalam angiosperma, pudung atau torus (istilah yang lebih tua ialah thalamus, seperti dalam Thalamiflorae) ialah bahagian tebal batang (pedisel) di mana organ bunga tumbuh. Dalam sesetengah buah-buahan semu , contohnya pom dan strawberi, pudung menghasilkan bahagian buah yang boleh dimakan. Buah dari spesies Rubus ialah gugusan drupelet pada pudung berbentuk kon. Apabila raspberry dipetik, pudung berpisah dari buahnya, tetapi dalam buah beri hitam, ia melekat pada buahnya. [1]

Dalam keluarga bunga daisi (Compositae atau Asteraceae), bunga kecil disusun pada struktur bulat atau kubah yang juga dikenali sebagai pudung .

Alga dan briofit[sunting | sunting sumber]

Alga
Pudung pada hujung cabang Fucus

Dalam fikologi, pudung ada di hujung cabang alga terutamanya dalam alga perang atau Heterokontophyta diOrder Fucales. Mereka adalah struktur khusus yang mengandungi organ pembiakan yang dipanggil konseptakel. [2] Pudung juga berfungsi sebagai struktur yang menangkap makanan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^
  2. ^
    Fletcher, RL (1987). Rumpai laut Kepulauan British. Jilid 3 , Bahagian 1. Muzium Sejarah Alam , London.