Sekolah Menengah Kebangsaan Methodist (Acs), Klang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sekolah Menengah Kebangsaan Methodist (Acs)
Lokasi
 Malaysia Jalan Raya Barat, KLANG, Selangor
Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah Menengah Kebangsaan, Sekolah kerajaan
MotoKEBIJAKSAAN ADALAH KUASA
Ditubuhkan1892
Nombor sekolah+60333718814
Kod sekolahBEB0099
Pengerusi PIBGTuan Syed Ahmad Putra Bin Syed Isa
PengetuaPuan Faridah Binti Esa
GPK Pentadbiran dan AkademikEncik Mohd Shah Kassim
Penolong Kanan Hal Ehwal MuridEncik Samsuddin bin Samion
Penolong Kanan KokurikulumPuan Roslina Binti Abdul Majid
Faks+60333732941
Laman sesawang
Sesi pagi dan petang


Sekolah Menengah Kebangsaan Methodist (Acs) atau nama ringkasnya SMK Methodist (Acs), merupakan sebuah Sekolah Menengah Kebangsaan yang terletak di Jalan Raya Barat. selepas pendudukan Jepun di Malayan Union sekolah ini beroperasi sebagai hospital oleh tentera British. Kemudian ia berfungsi semula pada 1948.


Pada 2009, Sekolah Menengah Kebangsaan Methodist (Acs) memiliki 1341 pelajar lelaki dan 72 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 1413 orang. Ia mempunyai seramai 104 orang guru.2009

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1892, Pegawai Daerah Klang, Walter W Skeat dan Loke Yew dihadapi halangan apabila mengumpul wang untuk sebuah bangunan sekolah. Mereka akhirnya berjaya menyewa premis rumah Penghulu Mohid di Jalan Rembau untuk memulakan sekolah baru. ACS pendaftaran awal adalah 14 pelajar, dengan seorang guru. Sekolah ini telah dibuka dengan rasminya oleh Sir William Hood Treacher pada tahun 1893.

Pada tahun 1896, sekolah ini menjadi sebuah sekolah awam British. Sekolah ini kemudiannya dihantar oleh Episcopal Methodist Mission dan ia dinamakan Anglo Chinese School pada tahun 1915. Pada tahun 1920, bangunan asal, yang diperbuat daripada kayu, hampir musnah oleh api.

Pada tahun berikutnya, sebuah bangunan baru telah didirikan di Jalan Raya Barat, yang lokasi masa kini. Ia telah dibuka oleh Oliver Marks, seorang penduduk Selangor. Sultan Alaeddin Sulaiman turut hadir pada majlis perasmian sekolah. Tahun itu, apabila Reverend Abel Eklund dan isterinya Ruth Eklund tiba di Klang, terdapat 15 murid perempuan di ACS. Pada 24 Mei 1924, Ruth Eklund mengasaskan Sekolah Perempuan Methodist (MGS), sebuah sekolah semua kanak-kanak perempuan terletak di berdekatan ACS. [1] Pada tahun 1922, kumpulan pertama pelajar mengambil Peperiksaan Senior Cambridge. Dua tahun kemudian, majalah sekolah yang baru, yang dipanggil The School Review, telah diterbitkan. Pada tahun 1925, The First Klang Pengakap Troop diasaskan.

Pada tahun 1941, sebuah bangunan baru telah dibina untuk menampung bilangan murid yang semakin meningkat. Dari tahun 1942 hingga 1945, dalam tempoh Perang Dunia II, sekolah ini menjadi ibu pejabat tentera Jepun. Pada tahun 1951, sebuah makmal sains baru dirasmikan oleh Sultan Hisamuddin Alam Shah Alhaj. Seluruh sekolah telah diubahsuai enam tahun kemudian. Pada tahun yang sama, Briged Boys Klang pertama 'ditubuhkan dengan bantuan dari Capten Peter Dawson dan Reverend Ronald Buttler-White. Pada tahun 1958, Matematik Tambahan dan Sains Tulen, yang merangkumi Fizik, Kimia dan Biologi, telah diperkenalkan ke Tingkatan 4 (berusia 16 tahun) pelajar.

Pada tahun 1961, Persatuan ACS Old Boys 'telah didaftarkan, dengan Koh Liang Sih sebagai presiden. Pada tahun 1963, sebuah bangunan baru tiga tingkat telah siap. Ia mempunyai 11 bilik darjah, satu pejabat, lounge satu guru, dan satu bilik Geografi. Ia telah dirasmikan oleh Capten Abdul Hamid, Menteri Pelajaran Malaysia. Pada tahun 1973, Persatuan Ibu Bapa Guru (Melayu: Persatuan Ibu Bapa dan Guru; PIBG) ini ditubuhkan pada dewan sekolah. Pengerusi pertama adalah Adam bin Haji Yunus.

Satu blok tiga tingkat dengan 11 bilik darjah, dan satu lagi blok empat tingkat yang menempatkan bilik guru, pejabat, dan sebuah perpustakaan berhawa dingin telah siap dibina pada tahun 1978. Ia telah dibuka secara rasmi oleh Y.B. Dato 'Musa Hitam, Menteri Pelajaran Malaysia pada masa itu. By 1979, baru Tingkatan Enam kelas telah diwujudkan.

Pada tahun 1980, Hari Kad Laporan diperkenalkan, dan pada tahun 1981, hari Mini Kantin telah diadakan buat kali pertama. Pada tahun 1983, PIBG mengumpul dana untuk membina sebuah gelanggang basikal, gelanggang tenis, gelanggang sepak takraw, gelanggang bola keranjang dan ruang legar yang. Sepuluh tahun kemudian, sambutan telah diadakan untuk memperingati ulang tahun ke-100 ACS dalam kedua-dua sekolah rendah dan menengah. Pada tahun 1997, nama sekolah rendah telah ditukar kepada Sekolah Kebangsaan (SK) Methodist ACS Klang, manakala nama sekolah menengah kekal yang sama.

Pada tahun 2006, kelab masyarakat alam semula jadi dan sekolah itu sendiri mempunyai menghadapi masalah besar, yang merupakan treler mana ia digunakan oleh kelab untuk menyimpan perkara kitar semula yang dikumpul terbakar. Sekolah ini memanggil bomba untuk memadamkan api tetapi malangnya pintu-pintu masuk ke kawasan sekolah ini telah dikunci dengan rantai tugas berat dan pad kunci.

Pada tahun 2007, ACS menengah telah menjalani pengubahsuaian utama, termasuk bahagian luar sekolah, bersama-sama dengan bilik darjah dan koridor yang dicat semula, dan tandas diubahsuai secara besaran. Tandas sebelumnya tidak mempunyai pintu, boleh nampak pelajar menguruskan kerja-kerja amal dalam tandas, najis berterabur serata tandas, pelukis (upcoming picaso) meluarkan karya mereka dan macam - macam lagi.

Kelas[sunting | sunting sumber]

Pencapaian[sunting | sunting sumber]

MSSD/Kokurikulum[sunting | sunting sumber]

Senarai Ketua Pengawas[sunting | sunting sumber]

  • (2000-2022)
    • KP Andrew Foong Jun Li (2000)
    • KP Tee Sui Seng (2001)
    • KP Lim Khiam Ing (2002)
    • KP Mohana Raj Sivasamy (2003)
    • KP Lim Chong Teck (2004)
    • KP Tan Shang Neng (2005)
    • KP Selvandiran Ilanchelian (2006)
    • KP Khoo Hau Wei (2007)
    • KP Burhanuddin bin Moize (2008)
    • KP Prakash (2009)
    • KP Sam Chee Keong (2010)
    • KP Muhammad Hisyam bin Abdul Halim (2011)
    • KP Kelvin Goh Chun Han (2012)
    • KP Yuen Guo Dong (2013)
    • KP Arman Liam Sunder Fernandes (2014
    • KP Rashmika Mandanna (2022)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]