Sekolah Menengah Kebangsaan Penarek

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sekolah Menengah Kebangsaan Penarek
Fail:Smk-penarek-setiu-logo-B580A2033C.jpg
Lokasi
 Malaysia Penarek, , Permaisuri , Malaysia, Permaisuri, Terengganu Darul Iman
Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah Menengah Kebangsaan, Sekolah kerajaan
Moto"SCHOOL CHANGING WORLD"
Nombor sekolah6098247139
Kod sekolahTEA6081[1]
PengetuaTUAN LOKMAN
Faks518


Sekolah Menengah Kebangsaan Penarek atau nama ringkasnya SMK Penarek, merupakan sebuah Sekolah Menengah Kebangsaan yang terletak di Penarek, , Permaisuri , Malaysia.

Pada 2009, Sekolah Menengah Kebangsaan Penarek memiliki 530 pelajar lelaki dan 1048 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 71 orang. Ia mempunyai seramai orang guru. Menjadi sekolah pertama yang menjadikan pelajarnya ke taraf profesional dalam bidang akademik dan kokurikulum. Menjadikan SMK Penarek memiliki pasukan bola sepak sesi 2022/2023 dan 2024 sekali gus menjadi pasukan bola sepak terkuat dalam Malaysia 2009

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pencapaian[sunting | sunting sumber]

UNIT BERUNIFORM

Pada 2007 dan 2008, dua tahun berturut-turut mencapai kejayaan yang cemerlang dalam Pasukan Kadet Bersatu Malaysia (PKBM) Darat dengan sebahagian anggota mewakili Negeri Terengganu di peringkat Kebangsaan di Johor dan Sabah. Penuh dedikasi dan disiplin yang diterapkan oleh guru bimbingan Haji Amir Zakir Bin Mamat @ Mukhtar, anggota PKBM meraih kejayaan dalam menaikkan nama sekolah, negeri dan meraih pengalaman yang tidak akan dapat dilupakan.

Bermula 2009, pertukaran atas keperluan perkhimatan, Guruku Cikgu Amir Zakir berpindah ke unit PISPA (Pasukan Institusi Pertahanan Awam) yang di anggotai hanya pelajar Tingkatan Enam sahaja. 2011 muncul kembali kejayaannya mengharumkan nama sekolah dengan kejayaan PISPA pula di arena pertandingan unit beruniform dengan merangkul hadiah pasukan kawad terbaik wanita dan naib johan kawad lelaki, begitu juga dengan kategori pertolongan cemas dan rawatan awal. Syabas atas kejayaan dan komitmen yang diberikan, memberi semangat dan tanggungjawab atas amanah yang diberi memberi ingatan dan tauladan kepada kami dan khususnya kepada bakal-bakal guru baru yang akan mendidik anak bangsamu di masa hadapan.

Alamat[sunting | sunting sumber]

Sekolah Menengah Kebangsaan Penarek
Penarek, , Permaisuri , Malaysia
Terengganu Darul Iman, Malaysia
Telefon = 011-65752542

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]