Sel Daniell

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sel Daniell, 1836.
Rajah sel Daniell dengan bekas elektrolit terpisah.

Sel Daniell ialah sejenis sel elektrokimia yang dicipta pada 1836 oleh ahli kimia dan meteorologi British, John Frederic Daniell, dan terdiri daripada suatu bekas kuprum diisi larutan kuprum(II) sulfat yang direndam ke dalam suatu tembikar diisi asid sulfurik dan elektrod zink. Pada masa itu, beliau sedang mencari jalan untuk membuang masalah terbitan bebuih hidrogen dari timbunan voltaik (bateri awal), dan selesaikan masalah itu dengan meletakkan elektrolit kedua yang mengambil hidrogen itu. Zink sulfat boleh menggantikan asid sulfurik. Sel Daniell merupakan pengubahsuaian ketara pada zaman awal reka bentuk bateri. Satu terbitan sel Daniell bernama "sel graviti" dicipta pada 1860-an oleh orang Perancis, Callaud, dan menjadi masyhur dalam telegrafi elektrik.

Sel Daniell juga merupakan asas sejarah bagi takrifan volt, unit daya gerak elektrik dalam kelompok unit SI. Takrifan unit-unit keelektrikan yang diusulkan di Persidangan Juruelektrik Antarabangsa pada 1881 direka agar nilai daya gerak elektrik sel Daniell ditakrifkan sebanyak 1.0 volt.[1][2] Dengan takrifan kini, keupayaan piawai sel Daniell pada 25 °C ialah 1.10 V.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Borvon, Gérard (September 10, 2012). "History of the electrical units". Association S-EAU-S.
  2. ^ Hamer, Walter J. (January 15, 1965). Standard Cells: Their Construction, Maintenance, and Characteristics (PDF). National Bureau of Standards Monograph #84. US National Bureau of Standards.
  3. ^ Spencer, James N.; Bodner, George M.; Rickard, Lyman H. (2010). Chemistry: Structure and Dynamics (Fifth Edition). John Wiley & Sons. m/s. 564. ISBN 9780470587119.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]