Shannon Beiste

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Shannon Beiste
Watak Glee
Kemunculan pertama "Audition"
Kemunculan terakhir "Dreams Come True"
Dicipta oleh Ryan Murphy
Brad Falchuk
Ian Brennan
Dilakonkan oleh Dot-Marie Jones
Informasi
PekerjaanHigh school football coach
KeluargaDenise Beiste (kakak)
PasanganCooter Menkins (bercerai)

Coach Shannon Beiste ialah watak cereka dari siri drama muzikal komedi Fox Glee. Watak ini dilakonkan oleh Dot-Marie Jones, dan telah muncul dalam Glee sejak episod musim kedua "Audition", disiarkan pada 21 September 2010. Beiste diperkenalkan sebagai jurulatih pemenang kejohanan bola sepak wanita, Shannon Beiste, yang dibawa masuk untuk membuat pasukan bola sepak McKinley High berjaya. Jurulatih Beiste berkonflik dengan jurulatih pasukan sorak Sue Sylvester (Jane Lynch) dan pengarah kelab glee Will Schuester (Matthew Morrison), walaupun Beiste dan Will akhirnya menjadi kawan baik. Pada tahun pertama Beiste, jurulatih berjaya memimpin pasukan ke kejohanan pertamanya. Apabila watak itu kembali pada musim ketiga, sebagai tambahan kepada bola sepak bimbingan, Beiste mengarahkan sekolah muzik dan menjalankan pemilihan untuk presiden kelas senior. Teman lelaki pertama Beiste adalah jurulatih bola sepak Ohio State Cooter Menkins (Eric Bruskotter), walaupun Beiste pada mulanya menghadapi persaingan dari Sue untuknya. Beiste dan Cooter akhirnya berkahwin, dan jurulatih kemudiannya mendapat sokongan daripada Sue selepas menjadi mangsa penderaan domestik, akhirnya meninggalkan dan kemudian menceraikan Cooter. Pada musim keenam, Beiste keluar sebagai transgender (didiagnosis dengan disforia jantina) dan menjalani pembedahan pengesahan jantina, mengambil nama baru Sheldon Beiste.

Pada mulanya sebagai peranan berulang bermula pada musim kedua, Jones sebagai Beiste dinaikkan pangkat sebagai pemain utama pada musim keenam dan terakhir. Jones menerima pencalonan Emmy pada tahun 2011, 2012 dan 2013 untuk Pelakon Cemerlang Tetamu dalam Siri Komedi untuk kerja-kerja beliau sebagai Beiste dalam musim yang kedua, ketiga dan keempat Glee masing-masing. Musim Beiste dua jalan cerita dalam episod Jones diserahkan untuk yang terakhir - "Never Been Kissed" - dikritik oleh banyak pengulas, walaupun mereka memuji lakonannya. Beiste pada musim ketiga telah digambarkan sebagai "percaya dan tulus", dan Jones sebagai "cemerlang".[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kubicek, John (November 8, 2011). "'Glee' Recap: The Agony of Sex". BuddyTV. Diarkibkan daripada yang asal pada November 10, 2011. Dicapai pada November 23, 2011. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]