Siksa Kubur

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Siksa Kubur
PengarahJoko Anwar
PenulisJoko Anwar
BerdasarkanGrave Torture oleh
Joko Anwar
Dihasilkan olehTia Hasibuan
Dibintangi
SinematografiJaisal Tanjung
Disunting olehJoko Anwar
Muzik olehAghi Narottama
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehRapi Films
Tarikh tayangan
  • 11 April 2024 (2024-04-11) (Indonesia)
Masa tayangan
117 minit
NegaraIndonesia
BahasaIndonesia

Siksa Kubur ialah filem seram psikologi Indonesia 2024 yang diarahkan oleh Joko Anwar berdasarkan film pendek berjudul sama karya oleh dirinya. Filem hasilan Come and See Pictures serta Rapi Films ini dibintangi oleh Faradina Mufti dan Reza Rahadian. Siksa Kubur mula ditayangkan di pawagam Indonesia pada 11 April 2024.[1]

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Setelah kedua-dua orang tuanya jadi korban pemgeboman bunuh diri, Sita hilang kepercayaan kepada keagamaan. Sejak saat itu, tujuan hidup Sita hanya satu: mencari orang yang paling berdosa dengan hasrat ingin bersamanya ketika dia meninggal dunia ke alam kubur untuk membuktikan bahwa seksaan kubur itu tidak ada, dan agama adalah tidak nyata. Namun, ada akibat yang mengerikan bagi mereka yang tak percaya.

Barisan pelakon[sunting | sunting sumber]

Penghasilan[sunting | sunting sumber]

Setelah melancarkan Pengabdi Setan 2: Communion pada tahun 2022, Joko Anwar memutuskan untuk memproduksi versi panjang filem pendek Siksa Kubur miliknya pada 2012.

Proses penghasilan pada awalnya ingin dilakukan pada tahun 2024, tetapi diawalkan ke tahun 2023, dan salah satu lokasi penggambaran bertempat di Kabupaten Pangandaran, Jawa Barat.[2]

Pelancaran[sunting | sunting sumber]

Siksa Kubur mula ditayangkan di pawagam Indonesia pada 11 April 2024, hari kedua raya Aidilfitri pada 2024, dan dilancarkan bersama-sama filem Badarawuhi Di Desa Penari oleh Kimo Stamboel.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Sumitro, Fria (12 April 2024). "Sinopsis Film Siksa Kubur, Apakah Agama Itu Benar atau Takhayul Belaka?". detik. Dicapai pada 14 April 2024.
  2. ^ Yanuar, Azmy (6 Maret 2024). "Joko Anwar bongkar lokasi syuting film 'Siksa Kubur' di Terowongan Belanda Pangandaran: Mengerikan isinya ada..." Hops.id. Dicapai pada 14 April 2024. Check date values in: |date= (bantuan)
  3. ^ Indra Kusuma, Ade (14 Maret 2024). "Film Siksa Kubur Head to Head Dengan Badarawuhi, Joko Anwar Tak Ada Persaingan". Kompas TV. Dicapai pada 14 April 2024. Check date values in: |date= (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]