Simpul bunga geti

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Simpul bunga geti
Nama lainSimpul bunga geti, belitan lembar, simpul penenun
KategoriBelitan
Kecekapan48%–58%
BerkaitanSimpul tindih kasih
Penggunaan biasamenyambung dua tali yang berbeza diameter
ABoK(mudah) #1, #66, #1431; (ganda) #488, #1434; (penenun) #2,

Simpul bunga geti (juga dikenali sebagai belitan lembar)[1] adalah salah satu belitan. Ia praktikal untuk menyambung tali berdiameter atau ketegaran yang berbeza.

Ia cepat dan mudah untuk diikat, dan dianggap sangat penting ia merupakan simpulan pertama yang diberikan dalam The Ashley Book of Knots (ABoK).[2] Selain itu, ia adalah salah satu daripada enam simpulan yang diberikan dalam Cabaran Enam Simpul oleh International Guild of Knot Tyers, bersama-sama dengan simpul manuk, simpul tindih kasih, buku sila, lilit dua simpul, dan simpul pulih.

Simpul bunga geti ini berkaitan dalam struktur dengan simpul tindih kasih. Seperti simpul tindih kasih, ia mempunyai kecenderungan untuk longgar apabila tiada beban. Untuk meningkatkan keselamatan, kadangkala disyorkan bahawa seseorang menambah satu lagi simpulan di hujung yang lebih kecil, membuat simpul bunga geti ganda; dalam kebanyakan kes, walau bagaimanapun, satu simpul bunga geti sepatutnya mencukupi.

Sebagai simpulan, kelebihannya terletak pada kesederhanaan dan sifat tidak menyekat.

Ia biasanya diajar dalam Pengakap .

Definisi[sunting | sunting sumber]

Istilah bahasa Inggeris ialah "sheet bend" (belitan lembar) berasal daripada penggunaan tali lentur ke layar (lembaran). Ia disebut dalam buku David Steel 1794 Elements and Practice of Rigging and Seamanship tetapi telah digunakan oleh orang Neolitik untuk mengikat jerat pukat.[3] Simpul ini juga dikenali sebagai "weaver's knot" (simpul penenun) dalam bahasa Inggeris; berasal dari penggunaan bersejarahnya di kilang tekstil. Malah dalam operasi moden, penenun diajar untuk menggunakan simpulan khusus ini apabila membetulkan benang yang rosak dalam lungsin dan pakan.

Kaedah[sunting | sunting sumber]

Penenun di Queen Street Mill menunjukkan bagaiman menyimpul simpul bungat geti
Langkah-langkah mengikat simpulan bunga geti

Simpul bunga geti boleh terikat dengan pelbagai kaedah: "arnab melalui lubang" asas kaedah membentuk lilit separuh dalam teteluk tali yang lebih besar, dengan kaedah suai manfaat yang lebih ditunjukkan dalam Ashley seperti dalam ABoK #1431 (sama dengan kaedah yang digunakan oleh kelasi atau pendaki gunung yang berpengalaman untuk mengikat boling) atau dengan kaedah muslihat (ABoK#2562), melibatkan mengganggu simpulan jerat pada hujung pendek tali "lebih besar". Garisan yang sama saiz boleh dicantumkan dengan simpul bunga geti, tetapi apabila satu lebih besar, ia memainkan peranan yang lebih mudah sebagai "mata" (garisan merah ditunjukkan dalam kotak info), dan bukannya lilit separuh (berwarna hijau)

Satu jenis simpul penenun secara topologi bersamaan dengan simpul bunga geti, tetapi diikat (biasanya dalam bahan yang lebih kecil) dengan pendekatan yang berbeza. Simpul bunga geti juga digunakan untuk menjaring.

Jala ikan yang diperbuat daripada belitan lembar

Perhatikan bahawa, untuk mempunyai sebarang kekuatan, kedua-dua hujung bebas harus berakhir pada sisi simpulan yang sama[4] (lihat di bawah). Di bawah beban walaupun sederhana, lenturan helaian sebelah kiri akan tergelincir dan terlepas sepenuhnya.

Simpul bunga geti ganda[sunting | sunting sumber]

Apabila tali mempunyai diameter atau ketegaran yang tidak sama, keselamatan perlu "menggandakan" lenturan helaian dengan membuat pusingan tambahan di bawah yang pertama dan sekali lagi membawa hujung yang dipegang ke bawahnya. Hujung bebas harus berakhir pada sisi simpulan yang sama untuk kekuatan maksimum.

Keselamatan[sunting | sunting sumber]

Kajian terhadap 8 simpulan berbeza menggunakan tali panjat yang sama diameter mengatakan lilitan lembaran adalah lemah. Dalam satu ujian, ia terurai ikatan dengan kurang daripada separuh ketegangan yang ditahan oleh simpulan lain. Pengarang mengesyorkan "lilitan dua simpul pada tali simpulan belakang dan simpul mati pada tali simpulan." Walaupun dengan ini, ia sentiasa berprestasi terbawah dan simpul bunga geti ganda sedikit lebih baik. Namun, simpul kupu-kupu yang terbaik.[6]

Selepas melakukan ujian keselamatan, Ashley menulis berkenaan dengan Simpul Bunga Geti: "Sesetengah pembaca mungkin terkejut apabila mendapati Simpul Bunga Geti dengan kedudukan yang sangat rendah, tetapi ujian ini dibuat dalam bahan yang sangat licin. Simpul Bunga Geti adalah simpulan yang paling praktikal dan cukup selamat untuk tujuan biasa."

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Carian Umum - sheetbend". prpm.dbp.gov.my. Dicapai pada 2021-12-05.
  2. ^ Ashley, Clifford W. (1944). The Ashley Book of Knots. Doubleday. m/s. 9, 18.
  3. ^ Shaw, John (2004). The Directory of Knots. Rochester: Grange Books. m/s. 35.
  4. ^ "Knots and Splicing". ropeinc.com. Single Sheet Bend.
  5. ^ Clifford W. Ashley, The Ashley Book of Knots (New York: Doubleday, 1944), #67 and #1432
  6. ^ Knot Break Strength vs Rope Break Strength

Templat:Knots