Sindrom Anton

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sindrom Anton, juga dikenali sebagai kebutaan Anton dan anosognosia visual ialah simptom kerosakan otak di Lobus oksipital. Mereka yang mengalaminya menjadi buta secara kortikal. Pesakit selalunya akan menganggap dirinya masih dapat melihat. Penghidap sindrom Anton tidak dapat menerima kenyataan bahawa mereka telah buta, menolak bukti keadaan buta mereka dan sering mereka-reka cerita (konfabulasi) untuk mengisi input deria yang telah hilang. Sindrom ini dinamakan sempena pakar neurologi Gabriel Anton . Sehingga kini hanya 28 kes telah diterbitkan. [1]

Sindrom Anton sering digunakan sebagai sinonim dengan sindrom Anton-Babinski, walaupun kedua-dua istilah ini sebenarnya merujuk kepada dua ciri -ciri klinikal yang berbeza.

Penyampaian[sunting | sunting sumber]

Sindrom Anton kebanyakannya berlaku selepas strok, ia juga boleh berlaku disebabkan oleh kecederaan pada kepala . Pakar neurologi Macdonald Critchley menerangkan sindrom ini seperti berikut:

Perkembangan mendadak kegagalan fungsi oksipital dua hala berkemungkinan menghasilkan kesan fizikal dan psikik sementara di mana kekeliruan mental pada pesakit boleh menjadi makin ketara. Pada peringkat awal, saudara-mara atau perawat mungkin akan tersalah fakta bahawa pesakit sebenarnya masih dapat melihat. Ini bukan sahaja kerana pesakit lazimnya tidak memberikan maklumat secara sukarela bahawa mereka telah menjadi buta, tetapi mereka juga cenderung mengelirukan orang sekitarnya dengan berkelakuan dan bercakap seolah-olah mereka dapat melihat. Perhatian dibangkitkan bagaimanapun apabila pesakit didapati terlanggar perabot, tersadung, dan mengalami kesukaran untuk mencari pintu keluar. Mereka mungkin cuba berjalan melalui dinding atau melalui pintu tertutup dalam perjalanan dari satu bilik ke bilik yang lain. Ia akan disedari apabila mereka mula menggambarkan orang dan objek di sekeliling mereka yang hakikatnya tidak ada sama sekali. Oleh itu, pesakit sebenarnya menghadapi dua simptom berkembar iaitu anosognosia (atau kurang kesedaran tentang kecacatan) dan konbulasi (percakapan merapu-rapu), yang kedua mempengaruhi kedua-dua pertuturan dan tingkah laku. [2]

Sindrom Anton bukanlah rabun kerana kerabunan berlaku apabila sebahagian daripada medan visual tidak dialami secara sedar, tetapi beberapa persepsi yang boleh dipercayai sebenarnya berlaku.

Punca[sunting | sunting sumber]

Mengapa pesakit dengan sindrom Anton menafikan kebutaan mereka belum diketahui, walaupun terdapat banyak teori berkenaanya. Salah satu hipotesis ialah kerosakan pada korteks visual mengakibatkan ketidakupayaan untuk berkomunikasi dengan kawasan pertuturan dan bahasa pada otak. Imej visual diterima tetapi tidak boleh ditafsirkan kerana pusat pertuturan otak mencampur aduk tindak balas. [3]

Pesakit juga mengadu tentang anosognosia visual (keadaan tiadanya kesedaran tentang sesuatu penyakit atau gejala penglihatan) selepas mengalami penyakit serebrum vaskular iskemia. Seorang lelaki berusia 96 tahun, yang dimasukkan ke unit kecemasan dengan mengadu sakit kepala yang teruk dan kehilangan penglihatan secara tiba-tiba, didapati mengalami trombosis arteri serebrum posterior yang mengakibatkan kehilangan penglihatan. Dia dengan tegas mendakwa dia boleh melihat walaupun pemeriksaan oftalmologi membuktikan sebaliknya. MRI otaknya membuktikan bahawa lobus oksipital kanannya mengalami iskemia (aliran darah tersekat). Begitu juga, seorang wanita berusia 56 tahun dimasukkan ke jabatan kecemasan dalam keadaan keliru dan mempunyai kemahiran psikomotor yang cacat teruk. Pergerakan mata dan refleks anak mata masih normal, tetapi pesakit tidak dapat menamakan objek dan tidak menyedari perubahan cahaya di dalam bilik, dan kelihatan tidak menyedari kemerosotan penglihatannya.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Kebanyakan kes sindrom Anton dilaporkan berlaku kepada orang dewasa. Jurnal Neurologi Eropah menerbitkan artikel pada tahun 2007 yang mengkaji kajian kes kanak-kanak berusia enam tahun dengan sindrom Anton dan peringkat awal adrenoleukodystrophy . Kanak-kanak itu dilaporkan mempunyai pergerakan mata yang tidak normal, sering jatuh, dan akan mencapai sesuatu dan sering terlepas sasarannya. Apabila penglihatannya diuji pada 20/20 dia masih tidak dapat membaca huruf besar pada carta. Dia menafikan mengalami sakit kepala, diplopia, atau sakit mata. Dia juga kelihatan tidak prihatin serta tidak menyedari penglihatannya yang lemah. Setelah diperiksa, didapati anak matanya dalam keadaan yang elok, sama bentuk, bulat, dan reaktif kepada cahaya.

Budaya dan masyarakat[sunting | sunting sumber]

Sindrom ini pernah menjadi tema utama filem Malaysia yang bertajuk Desolasi di mana pesakit hidup dalam dunia imaginasi mereka sendiri, walaupun tidak dapat melihat dunia sebenar.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kim, Nina; Anbarasan, Deepti; Howard, Jonathan (April 2017). "Anton syndrome as a result of MS exacerbation". Neurology: Clinical Practice. 7 (2): e19–e22. doi:10.1212/CPJ.0000000000000273. PMC 5669417. PMID 29185543.
  2. ^ Critchley, Macdonald (1979). "Modes of reaction to central blindness". The Divine Banquet of the Brain and Other Essays. Raven Press. m/s. 156. ISBN 978-0-89004-348-6.
  3. ^ Prigatano, George P.; Schacter, Daniel L (1991). Awareness of deficit after brain injury: clinical and theoretical issues. Oxford [Oxfordshire]: Oxford University Press. m/s. 53–60. ISBN 978-0-19-505941-0.