Skyflash

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Skyflash
Sebuah pesawat prototaip Panavia Tornado ADV membawa peluru berpandu Skyflash
JenisPeluru berpandu udara ke udara jarak sederhana
Tempat asalUnited Kingdom
Sejarah perkhidmatan
Dalam perkhidmatan1978-2006
Sejarah pengeluaran
PerekaHawker Siddeley, Marconi Space & Defence Systems
PengeluarBAe Dynamics
Kos unit£150,000 sebuah
Spesifikasi
Berat193 kg (425 lb)
Panjang3.68 m (12 ft 1 in)
Diameter203 mm
Warhead39.5 kg (87 lb)

EnjinMotor roket bahan api pepejal Rocketdyne
Lebar sayap1.02 m (3 ft 6 in)
Jarak
operasi
45 km (28 mi)
KelajuanMach 4
Sistem
pemanduan
Marconi inverse monopulse semi-active radar homing

Skyflash, atau Sky Flash adalah sebuah peluru berpandu udara ke udara panduan radar semi aktif jarak sederhana yang dibangunkan daripada peluru berpandu AIM-7 Sparrow buatan Amerika Syarikat dan digunakan pada McDonnell Douglas F-4 Phantom dan Tornado F3 milik Tendera Udara Diraja, pesawat Tornado milik Aeronautica Militare dan Tentera Udara Diraja Arab Saudi serta Saab Viggen milik Tendera Udara Sweden.

Skyflash menggantikan pencari conical scanning buatan Raytheon dengan inverse monopulse seeker buatan Marconi yang digunakan pada radar F-4. Monopulse seeker lebih tepat, sukar untuk diganggu dan lebih memudah untuk memilih sasaran pada aras rendah. Ia menawarkan prestasi yang lebih baik berbanding pencari asal, membolehkan British Aerospace untuk menawarkan pakej naik taraf pada kepala peledak yang dikeluarkan oleh Amerika untuk menyelesaikan masalah ketepatan.

Skyflash telah diuji di A.S, akan tetapi selapas ujian menentang pencari mopulse ujian yang dikeluarkan oleh Raytheon, Tentera Laut Amerika Syarikat telah memilih untuk memesan peluru berpandu Sparrow yang dipasang dengan versi pencari monopulse6 yang berbeza, AIM-7M. Kedua-dua peluru berpandu Skyflash dan AIM-7M kemudian digantikan dengan peluru berpandu AMRAAM yang lebih berkuasa.

Bekas pengguna[sunting | sunting sumber]

 Itali
 Arab Saudi
 Sweden
 United Kingdom

Rujukan[sunting | sunting sumber]


Nota[sunting | sunting sumber]

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

  • Gibson, Chris; Buttler, Tony (2007). British Secret Projects: Hypersonics, Ramjets and Missiles. Midland Publishing. m/s. 47–53. ISBN 978-1-85780-258-0.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Templat:UKmissiles