Slugterra

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Slugterra
Slugterra Show Title Logo
GenreAksi-Pengembaraan
Sci-Fi
PenciptaAsaph Fipke
Dibangunkan oleh
Asaph Fipke
Chuck Johnson
Ditulis olehAsaph Fipke
Todd Garfield
Ken Pontac
Rob Hoegee
Scott Sonneborn
PengarahJohnny Darrell
Sebastian Brodin
Blair Simmons
Daniel Ife
Clint Butler
Pelakon suara
Sam Vincent
Andrew Francis
Lee Tockar
Shannon Chan-Kent
Mark Oliver
Brian Drummond
PenggubahBrian Carson
Negara asalCanada
BahasaInggeris
Bilangan musim3
Bilangan episod39 (4 movies) (Senarai episod)
Penerbitan
Penerbit eksekutifAsaph Fipke
Chuck Johnson
Ken Faier
Rob Hoegee
PenerbitAsaph Fipke
Tempoh siaran22 minit
Syarikat penerbitan
Nerd Corps Entertainment
DHX Media
Syarikat pengedaran
Family Channel
Shout! Factory
Penyiaran
Saluran asalFamily Chrgd
Disney XD
Siaran asal03 September 2012 (2012-09-03) – present
StatusReturning series
Pautan luar
Official website

Slugterra adalah siri animasi Canada yang dicipta oleh Asaph Fipke. Siri ini dibuat oleh studio animasi Canada iaitu Nerd Corps Entertainment, a subsidiary of DHX Media. Ia pertama kali ditayangkan diFamily Chrgd pada September 3, 2012 dan juga ia mula ditayangkan di United States selepas sebulan.

Sejak debut siri ini, tiga musim disiarkan dengan 13 episod masing-masing, diikuti oleh beberapa spesial dan filem. Pada bulan September 2014, musim keempat dengan 13 episod diumumkan yang merangkumi filem keempat, Eastern Caverns, yang telah ditayangkan pada bulan Ogos 2015 di Kanada [1] dan kemudian mula ditayangkan di TV di Kanada sebagai empat episod berasingan mulai 17 Januari, 2016. Musim 4 ditayangkan dari Januari hingga April 2016. Filem kelima, Into the Shadows, dilancarkan secara teater pada Ogos 2016 di Kanada, dan kemudian mula ditayangkan di TV di Kanada sebagai empat episod berasingan pada Oktober 2016. Pada bulan September 2019, lebih banyak kandungan telah disahkan, seperti pertunjukan permainan aksi langsung, 20 "slugisodes" baru, permainan mudah alih, dan permainan VR

Plot[sunting | sunting sumber]

Eli Shane seorang remaja lelaki berusia 15 tahun yang berazam untuk menjadi penembak lintah yang terhebat di Slugterra seperti ayahnya. Dia hanya boleh mengumpul, melatih dan mempertaruhkan sejenis makhluk kecil dipanggil lintah. Sebelum sampai di Slugterra, dia hanya mempunyai seekor lintah iaitu lintah yang terkenal Burpy. Apabila sampai di Slugterra dia bertemu dan berlawan dengan seekor Molenoid bernama Pronto. Selepas itu, dia bertemu dengan Trixie, seorang remaja perempuan yang menyelamatkannya Eli daripada penembak lintah yang nakal. Kemudian dia bertemu dengan seorang penduduk gua yang bernama Kord. Dengan bantuan pronto, Eli dapat memasuki pertandingan yang melatih diri sendiri di samping itu, juga dia akan mendapat lebihbanyak lintah. Dia perlu bwersedia untuk menghentikan Dr. Thaddius Blakk dan juga lintah raksaksanya.

Slug (lintah)[sunting | sunting sumber]

Slug adalah nama umum untuk makhluk yang tidak mempunyai cengkerang yang tinggal di Slugterra.

Slug Elements[sunting | sunting sumber]

Setiap slug dikontraskan dengan salah satu daripada lima elemen iaitu Api, Air, Udara, Bumi, dan Tenaga. Ini adalah elemen asas. Unsur sekunder adalah Elektrik, Beracun, Es, Tumbuhan, Bayangan, dan Psikik. Terdapat lima Elemental Slugs yang pertama seumpamanya. Mereka adalah nenek moyang dari semua siput lain, jadi jika seseorang itu rosak, semua sanga keturunannya akan mengalami kesan yang sama. Akibatnya, jika Air Elemental di-Ghouled, semua slug Air yang lain akan menjadi hantu, seperti Hoverbug, Flatulorhinkus, Gazzer, Tormato, dan Slyren.

Transformation[sunting | sunting sumber]

Apabila slug ini ditembakkan dengan bantuan Blasters, mereka dengan mudah mencapai kecepatan seratus batu per jam dan berubah menjadi bentuk yang lebih kuat yang disebut Velocimorph yang dapat sangat merosakkan, dan dapat mengaktifkan kemampuan khusus yang spesifik untuk spesies slug. Setelah mereka digunakan, mereka dapat digunakan kembali hanya jika Slingers mereka cepat mengambil dan memuat semula. Jika tidak, mereka akan kembali ke tempat persembunyian sekiranya mereka bersahabat dengan mereka. Mereka kembali ke "Protoform" normal setelah digunakan. Semua Slug-Slingers harus memperluas senjata mereka sehingga mereka dapat menggunakan teknik tertentu seperti berkomunikasi dan menggunakan alat pengumpulan slug khas. Slug disimpan dalam kotak berbentuk silinder khas yang disebut shell slug.

Mega Morph[sunting | sunting sumber]

Slug yang berpengalaman tinggi dapat berkembang menjadi bentuk yang lebih kuat yang disebut Mega Morph apabila ditembak pada jarak dua ratus batu per jam. Sekiranya slug tidak cukup berpengalaman, ia akan dibuang oleh kepantasan yang kuat dan Mega Morph akan gagal. Kali pertama slug berubah menjadi Mega Morph, penampilan Protoformnya berubah secara kekal. Dengan melengkapkan blaster dengan pemecut, slinger dapat menolong Mega Morph slug dengan lebih mudah. The Shane Gang mendapat pemecut dari Red Hook setelah Eli menyelamatkan Red Hook dari penahanan Dr. Blakk.


Ghoul Slugs[sunting | sunting sumber]

Tenaga Gelap berbahaya bagi Slug, dan tinggal di dekatnya dapat menyebabkan mereka menjadi sakit dan menyekat transformasi. Slug boleh menjadi "Ghouled" yang merupakan bentuk korupsi slug oleh Dark Energy. Ghouling dapat disebabkan oleh menggunakan slug dengan Dark Energy atau memasukkannya ke kolam Air Gelap. Slug hantu secara amnya lebih hebat daripada slug biasa, walaupun slug tetap dapat diatasi oleh slug yang terlatih. Mereka juga lebih sukar untuk mempunyai ikatan dan cenderung untuk tidak kembali ke Slug-Slinger. Slug Ghoul atau slug yang rosak oleh Dark Energy dapat disembuhkan dengan menggunakan slug Boon Doc atau dengan jarak dekat dari Perigi Cahaya.