Square René-Viviani

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Square René-Viviani
Gambaran keseluruhan dengan gereja Saint-Julien-le-Pauvre di latar belakang
Square René-Viviani is located in Bumi
Square René-Viviani
Square René-Viviani (Bumi)
Panjang128 m (420 ka)
ArondisemenKe-5
KuarterQuartier Latin
Koordinat48°51′8″N 2°20′51″E / 48.85222°N 2.34750°E / 48.85222; 2.34750Koordinat: 48°51′8″N 2°20′51″E / 48.85222°N 2.34750°E / 48.85222; 2.34750
Pembinaan
Siap dibina1928
DenominasiRené Viviani-Montebello

Square René Viviani (Nama rasmi Perancis: Square René Viviani-Montebello) ialah sebuah dataran awam bersebelahan dengan Gereja Saint-Julien-le-Pauvre di arrondissement ke-5 Paris.

Lokasi[sunting | sunting sumber]

Square René Viviani ialah taman bandar yang terletak sedikit di utara gereja Gothic Saint-Julien-le-Pauvre, dibina pada masa yang sama dengan Katedral Notre-Dame dan akibatnya salah satu gereja tertua di Paris. Tidak terjejas semasa Revolusi, pada abad ke-19 gereja yang rosak itu telah diambil alih oleh Gereja Melchite Greek di bandar itu dan kini menjadi pusat komuniti keagamaan itu di Paris. Dataran ialah poligon tidak sekata dalam bentuk, dibatasi oleh Rue Galande dan bangunan gereja di selatan; oleh Rue Saint-Julien-le-Pauvre di sebelah barat; oleh Quai de Montebello di utara; dan oleh Rue Lagrange dan Rue du Fouarre di sebelah timur. Rue de la Bûcherie berakhir di sebelah barat dataran, tetapi ia meneruskan laluannya di sebelah timur, dan Pont au Double, sebuah jambatan ke Île de la Cité , terletak di seberang Quai de Montebello dari dataran. Square René Viviani menawarkan salah satu pemandangan terbaik Cathedral of Notre Dame di seluruh Paris.

Di sekitar sudut, di Rue de la Bûcherie, terdapat kedai buku berbahasa Inggeris yang terkenal, Shakespeare and Company, ditubuhkan pada tahun 1951. Pada tahun 1964 pengasas George Whitman menamakan ia selepas Sylvia Beach bekas kedai buku legenda dan rumah penerbitan bebas berhampiran Place de l'Odéon, yang pertama kali menerbitkan novel James Joyce 1922 Ulysses dan merupakan pusat sastera untuk penulis berbahasa Inggeris sehingga ia ditutup pada tahun 1941 apabila Jerman menduduki Perancis.

Di dalam dataran, terdapat dua ciri, selain daripada rumput, laluan pejalan kaki, pokok satah yang dipangkas dengan baik dan bangku, yang patut disebut di sini. Terdapat sebuah air pancut yang kelihatan ganjil, dikenali sebagai air pancut Saint Julien, yang telah didirikan pada tahun 1995. Ia adalah hasil kerja pengukir Perancis, Georges Jeanclos (1933–1997), dan ia adalah lambang legenda St. Julien the Hospitaller, sebuah kisah, kini sebahagian besarnya didiskaunkan, melibatkan kutukan oleh ahli sihir, rusa yang bercakap, kes identiti yang salah, jenayah ngeri, beberapa kebetulan yang tidak mungkin dan campur tangan ghaib. Kisah itu diceritakan dan diceritakan semula semasa Zaman Pertengahan, dan ia menjadi kegemaran. Akibatnya, hospital, hospis, dan gereja di seluruh Eropah menerima pakai Julien sebagai penaung mereka. Dia juga seorang santo penaung pemburu, pemilik penginapan, dan feri; jemaah musafir sering mendoakan pertolongannya dalam mencari tempat penginapan yang selesa.

Ciri lain yang patut diberi perhatian ialah pokok purba yang dikelilingi oleh batu tepi bulat. Kepentingannya diterangkan di bawah.

Pokok tertua di Paris, pokok belalang yang ditanam pada tahun 1601

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sebelum 1909, plot ini telah diduduki oleh salah satu tambahan Hôtel-Dieu, hospital Paris purba di Île de la Cité yang berdekatan. Pada masa yang lebih awal, bangunan monastik, asrama dan refectory milik priory Kluniak St. Julien, menduduki tapak ini. Terdahulu, tempat ini adalah tanah perkuburan yang didirikan bersebelahan dengan basilika abad ke-6, Gereja St. Julien yang asal. Kubur dan kubur era Merovingian telah digali berhampiran dinding Saint-Julien-le-Pauvre pada abad ke-19. Beberapa peninggalan kini berada di Muzium Carnavalet.

Di sana sini di dataran itu, terdapat kepingan batu berukir yang ganjil. Ia adalah kepingan runtuhan seni bina yang diselamatkan dari Katedral Notre Dame, apabila, pada abad ke-19, bahagian luar katedral telah dipulihkan sebahagiannya oleh arkitek Eugène Viollet-le-Duc. Kebanyakan kepingan batu kapur yang terukir teruk telah digantikan dengan pembiakan yang baru diukir, dan kepingan yang lebih lama akhirnya disimpan di sini.

Dataran itu terkenal sebagai tapak pokok yang paling lama ditanam di Paris. Robinia pseudoacacia, spesies yang biasa dikenali sebagai pokok belalang, dipercayai telah ditanam dengan nama yang sama, Jean Robin (1550–1620) , pada tahun 1601; jika ya, ia kini telah berdiri di atas rive gauche selama lebih empat ratus tahun. Ia disokong oleh dua tongkat konkrit. Pokok itu kehilangan dahan atasnya kepada cengkerang semasa Perang Dunia I, tetapi ia membuktikan daya hidup yang berterusan dengan mekar setiap tahun. Walaupun terdapat spekulasi mengenai usia sebenar, ia diiktiraf secara universal sebagai pokok tertua di bandar ini.[1]

Stesen Metro[sunting | sunting sumber]

Square René Viviani ialah:

Terletak berdekatan stesen MétroMaubert-MutualitéSaint-Michel and Cluny - La Sorbonne.

Ia disediakan oleh laluan 4 dan 10.

René Viviani

René Viviani[sunting | sunting sumber]

Square René Viviani dinamakan untuk tokoh politik Perancis René Viviani (1863–1925) yang, terutamanya, adalah Menteri Buruh pertama Perancis. Selepas beberapa bangunan lama yang berdiri di tapak itu dibersihkan pada tahun 1928, termasuk tambahan hospital awam di seberang sungai, ruang kosong itu disusun untuk menjadi taman awam.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Jacques Hillairet (1985). de Minuit (penyunting). Dictionnaire historique des rues de Paris. m/s. 452. ISBN 2-7073-1054-9.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]