Star Realms

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Star Realms
PerekaRob Dougherty dan Darwin Kastle
PenerbitWhite Wizard Games
Pemain2 hingga 4
Julat umur12 dan kleatas
Masa permainan20 minit
Peluang rawakCabutan kad

Star Realms adalah permainan atas meja fiksyen sains membina dek kad, direka oleh Rob Dougherty dan Darwin King dan diterbitkan pada tahun 2014 oleh White Wizard Games. Permainan ini bermula sebagai kempen Kickstarter pada tahun 2013.[1] Matlamat Star Realms adalah untuk menghancurkan lawan anda atau lawan dengan membeli kad menggunakan mata "dagangan" dan menggunakan kad ini untuk menyerang "autoriti" pihak lawan menggunakan mata "pertempuran". Permainan mengambil tempat dalam masa depan yang jauh di mana kaum bersaing untuk mendapatkan sumber, perdagangan dan mengakali satu sama lain dalam perlumbaan untuk menjadi penguasa galaksi.[2]

Star Realms adalah sama dengan permainan membina dek yang lain, seperti Ascension dan Dominion. Permainan ini dijual dalam bentuk yang mudah dibawa dan boleh dikembangkan, seperti yang datang dalam sebuah kotak kecil dan mengandungi hanya kad dan tiada dadu atau penanda.

Kad[sunting | sunting sumber]

Permainan ini mempunyai kad-kad yang berikut:[3]

  • Satu set 80 kad Dek Perdagangan
  • Dua set 10 kad Dek Peribadi, yang terdiri daripada dua keping kad Vipers dan lapan keping kad Scouts
  • 10 keping kad Explorer
  • 18 kad bermuka dua kad Autoriti untuk skor mata
  • Dua keping Helaian Peraturan

Kad di set teras dibahagikan lebih empat puak yang berbeza atau kaum, masing-masing dengan manfaat yang berbeza atau kekuatan. Ada juga kapal Tidak Dijajar, yang terdiri kad asas dan tanpa puak.

  • Trade Federation, memfokuskan pada perdagangan dan pertumbuhan. Khusus dalam menjana Perdagangan dan dalam mendapatkan Autoriti. 12 kapal dan pangkalan.
  • Blobs, makhluk asing misteri. Khusus dalam menjana Pertempuran dan mengeluarkan kad yang diingini dari barisan dagangan. 11 kapal dan pangkalan.
  • Star Empire, bekas koloni Trade Federation. Khusus dalam Pertempuran dan mencabut kad baru dan untuk memaksa lawan untuk membuang kad. 11 kapal dan pangkalan.
  • Machine Cult, kultus teknologi memfokuskan pada robotika dan perisian. Khusus dalam mengeluarkan kad yang diingini dan bertahan dari serangan lawan. 12 kapal dan pangkalan.

Semua kad ada kos perdagangan, yang digunakan untuk menentukan berapa banyak mata perdagangan pemain perlu untuk membeli kad. Kad ada nilai perdagangan atau pertempuran nilai atau kedua-duanya, memberikan pemain rangsangan untuk membeli kad atau menyerang lawan. Banyak kad juga mempunyai kemampuan khusus, contohnya membiarkan pemain menarik lebih kad untuk tangannya atau memaksa lawan untuk membuang kad. Beberapa kad juga mempunyai keupayaan untuk melupuskan kad, di mana membuang kad-kad dari permainan sepenuhnya tetapi juga memberikan pemain beberapa jenis manfaat.

Semua kad, yakni kapal yang digunakan dan kemudian diletakkan di longgokan dibuang pada akhir giliran, atau kad pangkalan yang dimainkan dan tinggal dalam permainan sehingga ianya diserang oleh lawan dan kemudian dibuang. Semua pangkalan, yakni pangkalan atau pos. Kad pangkalan mempunyai perisai berwarna kelabu, dan memberikan beberapa jenis manfaat tetapi tidak ada perlindungan untuk pemain berkuasa atau pangkalan lain. Kad pos mempunyai perisai berwarna hitam dan bertindak sebagai perlindungan di samping itu untuk beberapa faedah. Pos mesti diserang mula-mula, sebelum lawan boleh menyerang pemain atau pangkalan lain. Mata pertempuran pihak lawan mesti melebihi atau sama dengan nilai perisai pangkalan untuk menghancurkannya dan meletakkan semula pangkalan yang diserang ke bahagian kad dibuang.

Persediaan dan susunan[sunting | sunting sumber]

"Papan permainan" hanya terdiri daripada kad sahaja. Setiap pemain mempunyai dek untuk mencabut kad baru darinya dan mempunyai bahagian di mana mereka meletakkan kad yang telah digunakan. Di tengah meja adalah "barisan perdagangan", di mana letaknya kad yang boleh dibeli. Barisan perdagangan memegang lima kad pada setiap masa, ditambah dek kad "Explorer" yang selalu tersedia untuk pembelian. Ada juga sebuah dek perdagangan yang terletaknya kad yang belum dinampakkan pada barisan perdagangan untuk pembelian dan timbunan sampah di mana pemain meletakkan kad yang dikeluarkan dari permainan.

Setiap pemain yang bermula dengan dek permulaan peribadi sepuluh kad kapal dan 50 mata kad "autoriti". Permulaan dek termasuk lapan keping kad "Scouts" dan dua kad "Viper", kad kapal paling asas. Kad autoriti menunjukkan berapa banyak nyawa yang tinggal daripada pemain.

Cara permainan[sunting | sunting sumber]

Setiap giliran aktif, pemain menarik lima kad dari dek kad mereka sendiri ke tangan mereka. Pemain mendapat giliran pertama hanya menarik tiga kad ke tangan mereka, untuk had apa-apa ketidaksamaan dari menjadi pemain permulaan. Apabila giliran akan datang, mereka akan menarik lima kad ke tangan mereka seperti biasa.

Pemain kemudian memainkan kad dari tangan mereka di depan mereka, setiap kad mungkin memberi lonjakan dalam perdagangan, serangan, autoriti, dan/atau memberikan kemampuan khusus. Pada akhir setiap giliran, semua kad yang sudah dimainkan dipindahkan ke bahagian dibuang. Apabila dek cabutan kosong dan kad perlu dikeluarkan, longgokan dibuang tadi dikocok untuk membentuk cabutan dek yang baru. Kad baru dibeli dengan mata perdagangan yang pertama diletakkan dalam longgokan dibuang dan kemudian dimasukkan dalam permainan ketika longgokan tadi dikocok. Apabila satu kad itu dibeli ia digantikan dalam barisan perdagangan dengan kad baru dari dek perdagangan.

Jika kad mempunyai simbol pelupusan (sebuah tong sampah) ia boleh dihapuskan dan dikeluarkan dari permainan. Dengan cara ini, setiap pemain membina dek kad dengan membeli kad dari barisan perdagangan. Setiap kad yang ditarik kepada tangan akan memberi peluang yang berbeza untuk mendapat mata perdagangan atau menyerang lawan dengan mata pertempuran.

Memenangi permainan[sunting | sunting sumber]

Dalam usaha untuk memenangi pemain perlu untuk menyerang nilai autoriti lawan menggunakan mata pertempuran. Jika nilai autoriti seseorang pemain dikurangkan sehingga kosong, mereka kalah dalam permainan ini.

Pengembangan[sunting | sunting sumber]

White Wizard Games telah mengeluarkan enam set tambahan dan ditambah dengan yang set tambahan kendiri[4] untuk Star Realms. Beberapa kad set tambahan/promosi itu hanya tersedia untuk penyokong kempen Kickstarter sementara pengembangan yang lain akan tersedia untuk umum. Ada beberapa perbezaan antara set tambahan dan koleksi kad Gambit atas talian.

  • Star Realms: Crisis – Bases & Battleships
  • Star Realms: Crisis – Events
  • Star Realms: Crisis – Fleets & Fortresses
  • Star Realms: Crisis – Heroes
  • Star Realms: Gambit Set
  • Star Realms: Cosmic Gambit
  • Star Realms: Colony Wars
  • Star Realms: United - Assault
  • Star Realms: United - Command
  • Star Realms: United - Heroes
  • Star Realms: United - Missions

Permainan digital[sunting | sunting sumber]

Star Realms juga telah dibebaskan sebagai permainan digital untuk Android, iOS, Mac dan Windows.

Ada 2 perbezaan cara permainan:

  1. Versi digital mempunyai pembelian kad Explorer tanpa terhad sedangkan dalam versi fizikal permaianan hanya mempunyai 10 keping Explorer. Walaupun Explorer selalu dimaksudkan untuk menjadi tanpa had untuk kebanyakan cara permainan, 10 keping disediakan boleh meniru longgokan tidak terhad dengan menggunakan semula kad Explorer yang sudah dilupuskan, atau dalam permainan di mana pemain telah kehabisan Explorer, pemain boleh menggunakan wakil atau membuat keputusan iaitu pemain tidak boleh membeli apa-apa lagi sehingga seseorang melupuskan sekeping kad itu.[5]
  2. Kad dengan kebolehan sekutu yang termasuk kebolehan menarik kad dicetuskan segera setelah satu kad yang sama puak dimasukkan dalam permainan, bukannya mengikut budi bicara pemain.

Permainan digital membolehkan pemain untuk bermain menentang pemain lain dalam talian atau bermain senario berbeza-beza kesukaran terhadap AI.

Anugerah[sunting | sunting sumber]

Star Realms telah memenangi banyak penghargaan permainan atas meja yang ketara, termasuk:

Anugerah Gek Emas 2014 (seperti yang dipilih oleh ahli BoardGameGeek.com)[6]

  • Permainan Dua Pemain Terbaik
  • Permainan Kad Terbaik
  • Permainan Indie Terbaik
  • Permainan Mudah Alih Terbaik

Anugerah Permainan Dice Tower 2014[7]

  • Penerbit Kecil Terbaik (White Wizard Games untuk Star Realms)
  • Permainan Dua Pemain Terbaik

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Star Realms Deckbuilding Game by Robert Dougherty". Dicapai pada 2015-04-09.
  2. ^ "Star Realms - Learn To Play". Dicapai pada 2015-04-09.
  3. ^ "Star Realms". Dicapai pada 2015-04-09.
  4. ^ standalone Definisi: kendiriselanjutnya di PRPM
  5. ^ "How many Explorer cards in the trade row during a 3 or 4 player (2 deck) game?". BoardGameGeek.
  6. ^ "2014 Golden Geek Awards Winners!". BoardGameGeek.
  7. ^ "2014 Dice Tower Awards". Dice Tower. Dicapai pada 23 August 2015.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]