Sterling Airlines

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sterling Airlines A/S
IATA ICAO Pengenal
NB SNB STERLING
Ditubuhkan1962 (sebagai Sterling Airways)
Bergabung dengan Maersk Air pada 2005
Operasi ditamatkan29 Oktober 2008
HabLapangan Terbang Copenhagen
Bandar tumpuan
Pesawat27
Destinasi39
Syarikat indukNorthern Travel Holding
Ibu pejabatLapangan Terbang Copenhagen
Dragør, Perbandaran Dragør, Denmark
Orang pentingReza Taleghani (CEO)
Laman websterling.dk

Sterling Airlines A/S ialah syarikat penerbangan murah Denmark dengan ibu pejabatnya di Lapangan Terbang Copenhagen Selatan di Dragør, Perbandaran Dragør, Denmark.[1] Ia telah diwujudkan pada September 2005 melalui penggabungan dua syarikat penerbangan Denmark—Sterling European Airlines dan Maersk Air—yang telah diperoleh oleh kumpulan pelaburan Iceland Fons Eignarhaldsfélag beberapa bulan sebelum untuk MDKK 500. Fons dimiliki oleh hartawan perniagaan Iceland Palmi Haraldsson. Satu bulan selepas penggabungan itu, Sterling Airlines dijual kepada Kumpulan FL untuk jumlah MDKK 1500. Pada Disember 2006, Sterling dijual lagi, kali ini untuk Nordic Travel Holding. Pada 6 Januari 2006, Hannes Smárason, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan FL, menyatakan bahawa penggabungan EasyJet dan Sterling adalah kemungkinan.

Pada akhir 2005, Sterling Airlines mempunyai 1,600 kakitangan dan 29 pesawat, menjadikannya hampir dua kali lebih besar seperti Icelandair. Syarikat itu terbang ke 40 destinasi Eropah, dengan Lapangan Terbang Copenhagen, Lapangan Terbang Oslo, Gardermoen dan Lapangan Terbang Stockholm-Arlanda sebagai hab utama.

Pada 29 Oktober 2008, Sterling memfailkan kebankrapan dan menghentikan operasi. Pada 4 Disember 2008, Cimber Air mengumumkan bahawa ia telah membeli Sterling dan bertujuan memulihkan syarikat penerbangan itu sebagai sebuah syarikat yang berasingan, dengan pengembangan secara beransur-ansur di seluruh Eropah. Pembelian itu termasuk nama Sterling, laman web dan slot pendaratan, tetapi bukan pesawat. Bekas pekerja Sterling tidak mendapat pekerjaan di syarikat yang bangkit, walaupun Cimber percaya banyak dari mereka akan ditawarkan pekerjaan.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Contact." Sterling Airlines. Retrieved on 13 February 2011. "Head office Sterling Airlines A/S Copenhagen Airport South 2791 Dragoer Denmark."
  2. ^ Sterling gjenoppstår e24.no December 4, 2008 (in Norwegian)(Norway)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]