Suffian Awang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Yang Hormat Dato'

Mohammed Suffian bin Awang

DIMP (Pahang)
Setiausaha Politik
Perdana Menteri Malaysia
Dalam jawatan
12 September 2009 – 9 Mei 2018
Perdana MenteriNajib Razak
Butiran peribadi
Parti politik UMNO
PasanganDatin Mazita Osman
Anak-anakMuhammad Muqreez
Muhammad Musyreed
Muhammad Meerza
Marissa Surfina

Datuk Mohammed Suffian Bin Awang (lahir pada 1971) adalah setiausaha politik kepada Perdana Menteri Malaysia. Suffian juga merupakan penasihat bagi pertubuhan Silat Kuntau Tekpi sebuah persatuan yang mengamalkan seni beladiri Melayu. Beliau juga adalah exco pemuda UMNO Malaysia.

Peribadi[sunting | sunting sumber]

Suffian dilahirkan di Kuantan, Pahang, Malaysia. Beliau telah berkahwin dengan Datin Mazita Binti Osman dan mempunyai empat orang cahaya mata iaitu Muhammad Muqreez (13 Tahun), Muhammad Musyreed (11 Tahun), Muhammad Meerza (7 Tahun) dan Marissa Surfina (4 bulan).

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Suffian Awang telah menerima Diploma Pentadbiran Awam [1] dan Ijazah Sarjana Muda Undang-undang dari UiTM.[2] from Universiti Teknologi MARA Shah Alam.

Penglibatan dalam bidang politik[sunting | sunting sumber]

Suffian Awang adalah Ketua Pemuda UMNO Bahagian Kuantan [3] dan juga pengerusi makmal belia Barisan Nasional Youth Lab.[4]

Penglibatan dalam seminar antara bangsa[sunting | sunting sumber]

Datuk Suffian Awang telah menghadiri Asean100, Leadership Forum 2007 on 22-23 August, 2007 di Hotel Melia, Hanoi, Vietnam. Belia mewakili UMNO Malaysia dalam pembentangan kertas kerja untuk mengkaji peranan dan kesan senario politik kepada anak muda.

International Visitor Leadership Program of the United States Department of State “Citizen Participation in a Democracy” on June 26 – July 17, 2008, Washington, D.C. (Mewakili UMNO Malaysia).

2012 Republican National Convention, Tampa Bay Florida on 27 – 29 August 2012. (Mewakili UMNO Malaysia).

Rujukan[sunting | sunting sumber]