The Dudesons

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Dudesons
The Dudesons pada tahun 2010
GenreKomedi
Reality TV
Aksi lagak ngeri
PenciptaJarno Laasala
Tuukka Tiensuu
Jukka Hildén
Ditulis olehJukka Hildén
Jarno Laasala
Jarppi Leppälä
Hannu-Pekka "HP" Parviainen
Tuukka Tiensuu
Elina Martevo
Dibintangi oleh
Jukka Hildén
Jarppi Leppälä
Hannu-Pekka "HP" Parviainen
Jarno Laasala
Lagu pembukaan"In the Hall of the Mountain King" oleh Edvard Grieg
Negara asalFinland
BahasaInggeris
Bilangan musim6 (siri asal)
5 (siri bahasa Inggeris)
Bilangan episod46
Penerbitan
Penerbit eksekutifJarno Laasala
PenerbitJarno Laasala
PenyuntingJanne Vianto
Matti Mikkonen
Tuukka Tiensuu
SinematografiTuukka Tiensuu
Jarno Laasala
Tempoh siaran25 minit
Syarikat penerbitan
Rabbit Films
Syarikat pengedaran
Rabbit Films
Penyiaran
Saluran asalMoonTV (FIN)
Nelonen (FIN)
Sub (FIN)
Spike (AS)
Channel V (AUS)
TV 2 Zebra (NOR)
MTV (LA)
OLN (CAN)
Siaran asal25 Januari 2001 (2001-01-25) – 8 Julai 2016 (2016-07-08)
Pautan luar
Laman sesawang

The Dudesons ( Suomi: Duudsonit ) merupakan kumpulan lagak ngeri Finland. Mereka terkenal dengan rancangan TV dan persembahan langsung, yang merupakan gabungan aksi dan komedi. Mereka sering dibandingkan dengan Jackass .

Sejarah[sunting | sunting sumber]

The Dudesons terdiri daripada "empat lelaki dari Garisan Artik ": Jukka Hildén (lahir 1980), Jarppi Leppälä (lahir 1979), Jarno Laasala (lahir 1979) dan Hannu-Pekka "HP" Parviainen (lahir 1981). Semuanya dilahirkan di bandar Seinäjoki, Finland, di mana Hildén, Leppälä, dan Laasala menjadi kawan rapat semasa menghadiri sekolah rendah bersama-sama sebelum bertemu Parviainen. [1]

Semasa remaja, mereka berempat mula berminat dengan papan salji, papan selaju dan berbasikal gunung menuruni bukit . Pada awal 1990-an, apabila Laasala mendapat kamera video pertamanya, kumpulan itu mula merakam aktiviti mereka yang akhirnya membawa kepada gurauan dan aksi melampau. Mereka mencipta dan menjual pita VHS yang telah difilemkan dan disunting oleh Laasala dan seterusnya reputasi mereka mula berkembang di Seinäjoki.

Siri TV asal Finland[sunting | sunting sumber]

Pada Januari 2000, Jarno Laasala mendapat pekerjaan sebagai editor untuk saluran TV kabel Finland kecil bernama MoonTV . Sama seperti rancangan Amerika Jackass, beliau melihat kemungkinan untuk membuat persembahan sendiri daripada semua aksi yang dirakamkan oleh Dudesons. Selepas menamatkan sekolah menengah, Dudesons menubuhkan syarikat produksi mereka sendiri bernama Rabbit Films. Kumpulan itu segera memulakan penggambaran episod perintis yang dibiayai sendiri bagi rancangan mereka sendiri.

Siaran sulung ini telah selesai pada Ogos 2000 dan saluran itu serta-merta memberi kebenaran pada musim pertama, bertajuk sebagai "Maailmankiertue" (Worldtour). Episod ini mula disiarkan pada Januari 2001, dan siri ini menjadi rancangan paling popular di MoonTV. Pada September 2001, keluarga Dudesons berpindah dari MoonTV ke saluran TV seluruh negara Nelonen . Musim ke-2, yang dipanggil "Extreme Duudsonit, Maailmankiertue 2", pertama kali ditayangkan pada tahun 2002, dan pada tahun yang sama Dudesons juga dipilih sebagai The Media Persons of the Year oleh pembaca majalah remaja paling popular Finland Suosikki . Musim ke-3 (Maailmankiertue 3) dan musim ke-4 (Duudsoni Elämää) Extreme Duudsonit dijalankan masing-masing pada tahun 2003 dan 2004.

Kerjaya antarabangsa[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2003, Dudesons membuat keputusan untuk mula membuat bahan berbahasa Inggeris untuk mencari pengedaran antarabangsa. Siri berikut mereka, Duudsoni Elämää, dirakam dalam bahasa Finland dan Inggeris. Bahan tersebut kemudiannya disunting ke dalam siri bahasa Finland dan siri bahasa Inggeris. Siri Finland telah ditayangkan pada tahun 2004, manakala siri Inggeris telah membuat debut antarabangsanya di Saluran V Australia pada Februari 2006. Debut Amerika adalah di SpikeTV pada 6 Julai 2006.

Jarppi, Jukka dan Jarno boleh dilihat di Viva La Bam Bam Margera . Jarppi dan Jukka turut dilihat di Bam Margera Presents: Where the ♯$&% Is Santa? dan Minghags .

Menjelang September 2007, Dudesons Musim 1 telah ditayangkan di 22 negara di seluruh dunia, menjadikannya siri TV Finland paling meluas sepanjang zaman.  Musim kedua bermula di Australia pada 20 Mei 2008 di Saluran V. Menjelang tahun 2010, musim Dudesons yang berbeza telah dilihat di lebih 150 negara. [2]

The Dudesons juga dipaparkan dalam filem hit 2010 Jackass 3D, bersama Johnny Knoxville . Keempat-empat Dudeson dilihat acara permaidani merah pada tayangan perdana 3D Jackass .

The Dudesons juga muncul sebagai tetamu dalam satu episod Loiter Squad pada tahun 2013.

Jarppi dan Jukka juga membuat kemunculan dalam satu episod Ridiculousness pada tahun 2014.

Jukka, bersama-sama dengan Steve-O dari Jackass, kedua-duanya menyertai siri web bertajuk Ultimate Expedition pada tahun 2018.

The Dudesons in America : 2010[sunting | sunting sumber]

Selepas perjanjian berjuta-juta dolar dengan MTV, rancangan baharu yang dipanggil The Dudesons in Amerika telah diluluskan. Dengan bajet enam juta dolar, terdiri daripada barisan yang sama bagi keempat-empat Dudesons, dengan Johnny Knoxville dan Jeff Tremaine dipilih sebagai penerbit. Syarikat produksi The Dudesons sendiri, Rabbit Films, memutuskan untuk membuat persembahan dengan kerjasama Dickhouse. Walau bagaimanapun, selepas episod Cowboys & Findians, MTV menukar masa penyiaran episod itu atas sebab yang tidak diketahui.

Episod pertama telah ditayangkan di MTV 6 Mei 2010. The Dudesons in America pertama kali disiarkan pada 1 Ogos 2010 di UK, di MTV Bang.

The Dudesons Movie[sunting | sunting sumber]

Pelancaran antarabangsa siri TV Dudesons disokong oleh filem panjang penuh The Dudesons Movie, yang dikeluarkan di pawagam di Finland pada 31 Mac 2005, dan terus ke DVD di negara-negara lain. Ia dikeluarkan di AS pada 11 Julai 2006 oleh Warner Rhino. Walaupun ulasan bercampur-campur daripada pengkritik arus perdana Finland, filem itu memenangi "Filem Kegemaran Penonton" di Anugerah Jussi, setara dengan Oscars, dengan kira-kira 47% undian. [3]

Dudesons Do Gumball[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2013, Dudesons membuat penggambaran dan melancarkan siri tiga bahagian mereka sendiri apabila mengambil bahagian dalam acara Gumball 3000 . Rancangan ini disiarkan secara eksklusif di Extreme Sports Channel.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "New Exclusive Interview with Jarppi of The Dudesons". MazeWorldWide. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 July 2008. Dicapai pada 30 May 2008.
  2. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 18 April 2009. Dicapai pada 17 August 2010.CS1 maint: archived copy as title (link)
  3. ^ "Jukka Hilden - tunnetaan Duudsonina".