The Islamic Bank of Asia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Islamic Bank of Asia
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
IndustriPerbankan
Ditubuhkan7 Mei 2007
Dibubarkan15 September 2015
Ibu pejabatSingapura
Tokoh pentingAbdulla Hasan Saif, Pengerusi
Vince Cook, CEO
KeluaranPerkhidmatan kewangan, perbankan Islam
Syarikat indukDBS Bank
Tapak webwww.islamicbankasia.com
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

The Islamic Bank of Asia (IB Asia) dilancarkan oleh DBS Bank pada 7 Mei 2007 setelah menerima kelulusan rasmi dari Penguasa Kewangan Singapura untuk lesen bank penuh. Pemegang saham pengasas IB Asia termasuk majoriti pemegang saham DBS dan 34 pelabur Timur Tengah dari keluarga terkemuka dan kumpulan industri dari negara-negara Majlis Kerjasama Negara-negara Arab Teluk (GCC).

Profil[sunting | sunting sumber]

IB Asia digabungkan dengan modal berbayar sebanyak USD500 juta dengan DBS menyumbang USD250 juta dan memegang kepentingan majoriti sebanyak 50 peratus ditambah satu saham. Anak syarikat DBS, IB Asia memulakan operasi di pejabat lantai dasar berasingan di kemudahan ibu pejabat DBS dan akan memberi tumpuan kepada perkhidmatan perbankan komersial, kewangan korporat, pasaran modal dan perbankan swasta.

IB Asia mempunyai dewan lembaga pengarah lapan ahli dengan Tuan Yang Terutama, Abdulla Hasan Saif, Penasihat Hal Ehwal Ekonomi kepada Perdana Menteri, Bahrain, sebagai Pengerusi.

Operasi[sunting | sunting sumber]

Pelancaran IB Asia mengikuti penyertaan DBS dalam pasaran Timur Tengah. DBS telah meletakkan sebahagian besar daripada IPO ekuiti dan kebebasan ekuiti yang besar di Timur Tengah dan merupakan antara beberapa bank pertama di Asia yang pertama menerima lesen perbankan dari Pusat Kewangan Antarabangsa Dubai.

Isu[sunting | sunting sumber]

Pada 14 September 2015, DBS Bank telah mengeluarkan satu kenyataan kepada laman web Bursa Singapura bahawa ketika IB Asia tidak dapat mencapai skala ekonomi apabila ia beroperasi sebagai entiti yang berasingan, oleh itu DBS Bank secara progresif akan menghentikan IB Asia yang dianggarkan berlaku 2 hingga 3 tahun.[1] Dalam kenyataan yang sama, DBS Bank akan terus membangun dan menawarkan produk perbankan Islam yang patuh.[1]

Sehingga 11 Julai 2016, laman utama IB Asia tidak dapat diakses.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b DBS to wind down Islamic banking unit - Straits Times, 15 September 2015 5:00am (GMT+8)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]