The Last Empress

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

The Empress Last (Hangul: 황후 의 품 amp; RR: Hwanghuui Pumgyeok; lit. Empress's Dignity) adalah siri televisyen Korea Selatan yang dibintangi oleh Jang Na-ra, Choi Jin-hyuk, Shin Sung-rok, Lee Elijah, . Ia disiarkan pada hari Rabu dan Khamis SBS pada slot waktu 22:00 KST dari 21 November 2018 hingga 21 Februari 2019 untuk 52 episod.

Bermula pada 48 episod, Empress Last dilanjutkan kepada 52 episod kerana popularitinya. Ia menerima penarafan penonton yang tinggi dan tinjauan positif untuk plot pantas dan tidak dapat diramalkannya. Pada episod ke-24 pada 27 Disember 2018, The Last Empress meraih penarafan di seluruh negara sebanyak 17.9%, menjadikannya siri miniatur hari minggu tertinggi untuk televisyen terrestrial Korea pada tahun 2018. Ia melepasi rekod yang sebelum ini dipegang oleh drama Return

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

The Last Empress ditetapkan dalam monarki perlembagaan hipotetis pada tahun 2018 dan mengikuti kehidupan seorang aktris musikal yang berkahwin dengan Maharaja Empayar Korea. Dia mencari cinta dan kebahagiaan sejati ketika dia bertanding dengan kehidupan istana, akhirnya terjerat dalam pembunuhan nenek kaisar, yang menyebabkan kematian keluarga imperialis.