Tingkah laku seksual haiwan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Rusa jantan bergaduh semasa bersaing untuk betina—tingkah laku seksual biasa

Tingkah laku seksual haiwan mengambil pelbagai bentuk, termasuk dalam spesies yang sama. Sistem pengawanan biasa atau pembiakan bermotivasi termasuk monogami, poligini, poliandri, poligami dan pergaulan bebas. Tingkah laku seksual lain mungkin bermotivasi secara reproduktif (cth seks nampaknya disebabkan oleh paksaan atau paksaan dan tingkah laku seksual situasi) atau tidak bermotivasikan secara reproduktif (cthnya seksualiti interspesifik, rangsangan seksual dari objek atau tempat, hubungan seks dengan haiwan mati, tingkah laku seksual homoseksual dan seksual biseksual tingkah laku).

Apabila tingkah laku seksual haiwan ialah bermotivasikan pembiakan, ia sering dipanggil mengawan atau persetubuhan; bagi kebanyakan mamalia bukan manusia, mengawan dan persetubuhan berlaku pada estrus (tempoh paling subur dalam kitaran pembiakan betina mamalia), yang meningkatkan peluang pembuahan yang berjaya.[1][2] Sesetengah tingkah laku seksual haiwan melibatkan persaingan, kadangkala bergaduh, antara beberapa lelaki. Betina selalunya memilih jantan untuk dikawinkan hanya jika mereka kelihatan kuat dan mampu melindungi diri. Lelaki yang memenangi pertarungan juga mungkin mempunyai peluang untuk mengawan dengan bilangan betina yang lebih besar dan oleh itu akan mewariskan gennya kepada anak mereka.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kent, Michael (2000). Advanced biology. Oxford University Press. m/s. 250–253. ISBN 978-0-19-914195-1.
  2. ^ Thorpe, Showick; Thorpe, Edgar (2009). General Studies Manual. Pearson Education India. m/s. 17. ISBN 9788131721339.
  3. ^ Wickler, Wolfgang; Lorenz; Konrad; Kacher, Hermann (1974). "The sexual code : the social behaviour of animals and men". Cite journal requires |journal= (bantuan)

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Sexual behavior of horses

Pautan luar[sunting | sunting sumber]