Tipuan bayi yang sakit

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Tipuan bayi yang sakit ialah helah keyakinan di mana seseorang mendakwa, selalunya di tapak web, bahawa mereka mempunyai anak yang sakit (atau kadangkala kucing atau anjing) dan bergelut untuk membayar perbelanjaan perubatannya. Sesetengah versi penipuan meminta orang ramai membuat derma wang secara langsung, manakala yang lain hanya menggalakkan orang ramai berkongsi cerita itu.

Pengemis profesional telah mengeksploitasi kanak-kanak yang sakit sejak zaman dahulu. Kejayaan penipuan sedemikian bergantung pada belas kasihan tertentu orang terhadap kanak-kanak. Apabila kanak-kanak sakit, ini sangat menyentuh hati orang ramai.[1] Contoh awal jenis penipuan dalam talian ini ialah "surat rantaian kanak-kanak yang sakit",[1] e-mel yang membuat dakwaan bahawa "dengan setiap nama yang [surat] ini dihantar, Persatuan Kanser Amerika akan menderma 3 sen bagi setiap nama terhadap rawatannya".

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Patricia M. Wallace, "The Internet in the workplace: how new technology is transforming work", 2004, ISBN 0-521-80931-2, p. 103