Tour de France Femmes 2022

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Tour de France Femmes 2022 (secara rasmi Tour de France Femmes avec Zwift) ialah edisi pertama Tour de France Femmes, salah satu daripada dua jelajah besar lumba basikal wanita. Perlumbaan itu berlangsung dari 24 hingga 31 Julai 2022, dan merupakan acara ke-16 dalam Jelajah Dunia Wanita UCI 2022.

Perlumbaan ini ditubuhkan sebagai hasil kempen bertahun-tahun oleh peloton profesional wanita yang menuntut sebuah perlumbaan yang setara dengan Tour de France yabg dikhususkan untuk pelumba kaum lelaki,[1] selepas satu percubaan gagal akibat masalah kewangan, liputan media terhad dan isu tanda dagangan.[2][3] Perlumbaan itu dianjurkan oleh Pertubuhan Sukan Amaury (ASO), yang turut menganjurkan Tour de France lelaki.

Perlumbaan itu dimenangi oleh Annemiek van Vleuten dari Movistar Team. Pada permulaan perlumbaan, van Vleuten mengalami sakit perut, menyebabkan beliau tewas hampir seminit kepada beberapa pesaingnya bagi jersi kuning peringkat itu. Beliau akhirnya dapat pulih apabila perlumbaan mencapai pergunungan. Di pentas ketujuh, van Vleuten menyerang pada pendakian pertama, sebelum menunggang solo 60 kilometer (37 bt) untuk memenangi peringkat lebih tiga minit, dan memperoleh jersi kuning dalam proses. Beliau mengesahkan kemenangannya dengan memenangi peringkat kedua berturut-turut pada hari berikutnya yang tamat di atas La Super Planche des Belles Filles. Tempat kedua disandang Demi Vollering daripada SD Worx yang menduduki tempat kedua di belakang van Vleuten di kedua-dua pentas gunung untuk mengukuhkan tempatnya dalam klasifikasi umum (GC). Podium telah digenapkan oleh Katarzyna Niewiadoma daripada Canyon–SRAM. Beliau mempamerkan prestasi yang konsisten semasa enam peringkat pertama, mendapat masa di atas beberapa pesaingnya untuk podium sebelum menamatkan saingan di lima teratas di kedua-dua peringkat gunung untuk mengesahkan tempat podiumnya.

Dalam klasifikasi lain perlumbaan, Marianne Vos daripada Team Jumbo–Visma memenangi klasifikasi mata. Beliau menamatkan dalam lima teratas pada setiap enam peringkat pertama, mengambil dua kemenangan peringkat dalam proses itu. Vos juga mengadakan maillot jaune dari peringkat kedua hingga peringkat keenam. Selain menduduki tempat kedua dalam GC, Vollering juga merangkul jersi polkadot sebagai pemenang kelas Queen of the Mountains (QoM). Shirin van Anrooij dari Trek–Segafredo merangkul jersi putih sebagai pemenang kelas pelumba muda yang dianugerahkan kepada pelumba GC yang menduduki tempat terbaik di bawah umur 23 tahun. Canyon–SRAM memenangi klasifikasi pasukan sebagai pasukan dengan masa agregat terendah di antara tiga pelumba mereka yang menduduki tempat terbaik. Vos juga mengambil anugerah super-combativity sebagai tambahan bagi jersi hijaunya dan dua kemenangan peringkat.

Secara keseluruhan, perlumbaan itu mendapat pujian yang tinggi oleh orang ramai, media, pasukan dan pelumba – dengan penonton yang ramai di dunia nyata dan TV. Sebagai Tour de France rasmi wanita pertama sejak 1989, perlumbaan itu menikmati liputan media yang besar di seluruh dunia. Pengarah perlumbaan Marion Rousse menyedari bahawa terdapat ruang untuk penambahbaikan dalam edisi akan datang, dan dalam acara berbasikal wanita secara umum.

Penyiaran[sunting | sunting sumber]

Liputan televisyen secara langsung telah disediakan oleh France Télévisions bersama dengan Kesatuan Penyiaran Eropah.[4][3] Terdapat lebih 22 jam liputan langsung sepanjang 8 peringkat,[5] dengan beberapa penonton meminta liputan TV langsung diperluaskan untuk merangkumi keseluruhan panjang pentas.[6] Perlumbaan itu disiarkan di seluruh dunia, termasuk di Peacock milik NBC Amerika Syarikat,[7] di Eurosport bagi seluruh Eropah dan oleh pelbagai penyiar kebangsaan seperti France 3, RTVE dan SBS.[8]

Selepas acara itu, penyiar melaporkan angka tontonan yang tinggi.[5][9] Di Perancis, France 3 melaporkan purata 2.25 juta penonton sepanjang lapan peringkat (26% bahagian penonton), dan puncak 5.1 juta menonton bahagian akhir peringkat 8 (45% bahagian penonton).[5][10] Ini ialah hampir separuh penonton jelajah lelaki.[10] Di Belanda, 45% bahagian khalayak dilaporkan pada waktu puncak.[10] Eurosport melaporkan capaian lebih 14 juta di seluruh Eropah.[5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Women's Tour manifesto published". BBC Sport (dalam bahasa Inggeris). 12 September 2013. Dicapai pada 15 February 2022. More than 93,000 have signed a petition by the group, led by cyclist and writer Kathryn Bertine, World Ironman champion Chrissie Wellington, and cyclists Marianne Vos and Emma Pooley.
  2. ^ "Why is there no women's Tour de France?". BBC Sport (dalam bahasa Inggeris). 16 July 2018. Dicapai pada 15 February 2022.
  3. ^ a b David, Maria (15 October 2021). "Tour de France Femmes: A jewel that we must cherish, says Marion Rousse". cyclingnews.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 15 February 2022.
  4. ^ "THE TOUR DE FRANCE LAUNCHES THE TOUR DE FRANCE FEMMES AVEC ZWIFT – Tour de France 2022". www.letour.fr (dalam bahasa Inggeris). 17 June 2021. Dicapai pada 15 February 2022.
  5. ^ a b c d "Tour de France Femmes 2022 - Media Figures" (PDF). Tour de France Femmes. 1 August 202. Dicapai pada 4 August 2022.
  6. ^ Thewlis, Tom (27 July 2022). "Tour de France Femmes proving an impressive hit with French television audience". cyclingweekly.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 28 July 2022. Some viewers have even called for coverage to be shown from kilometre zero like the men’s race instead of picking up the action later in the stage.
  7. ^ Azzi, Alex (21 July 2022). "2022 Women's Tour de France: How to watch, schedule, race history and more". On Her Turf (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 22 July 2022.
  8. ^ Davidson, Robyn (21 July 2022). "How to watch the Tour de France Femmes 2022". Cyclist (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 22 July 2022.
  9. ^ Long, Jonny (2022-08-03). "Tour de France Femmes proves TV hit as viewing figures released". CyclingTips (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-08-04.
  10. ^ a b c Thewlis, Tom (2022-08-04). "Tour de France Femmes a smash hit with French TV audience with nearly 20m viewers". cyclingweekly.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-08-04.