Umbut (kartunis)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Abu Bakar bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Umbut dilahirkan pada 8 April 1966 di Bukit Merah, Bagan Serai, Perak. Di kalangan rakan-rakan sekampung beliau dikenali Aburn. Abang kandungnya yang kedua banyak memberi galakan untuk Aburn menceburi bidang dan sangat terpengaruh dengan karya-karya kartunis Deen dan Wak Sarawak. Beliau kemudiannya, tanpa disedari, banyak menerima tunjuk ajar daripada Wak Sarawak, kartunis yang berasal dari Bintulu, Sarawak, dan pernah berkarya untuk majalah Jenakarama dan Batu Api.

Umbut
KelahiranAbu Bakar bin Abdullah
(1966-04-08) 8 April 1966 (umur 58)
Bukit Merah, Bagan Serai, Perak
KewarganegaraanMalaysia Malaysia
Nama samaranUmbut

Bermula dengan ruangan Tajam Batu di majalah Batu Api pada tahun 1984 dan ruangan Bakat Kita di majalah Gelihati, Aburn terus melebarkan sayapnya ke majalah-majalah lain, antaranya Gila-Gila, Humor, Gelagat dan Jenakarama. Pada tahun 1994, beliau diterima bekerja di majalah Gado-Gado. Beliau banyak belajar teknik-teknik melukis kartun daripada Deen. Usia Gado-Gado tidak lama. Penghujung 1997, majalah itu ditutup operasinya. Aburn kemudian mencuba nasib di majalah UJANG. Karya-karya beliau akhirnya diterima, malah di majalah UJANG lah beliau mula menggunakan nama Umbut, atas cadangan kartunis Bawang. Bersama majalah UJANG, beliau banyak mengisi slot Lawak Antarabangsa dengan cerita kehidupan dua beranak yang bekerja sebagai penoreh getah di kampung.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.