Umur Bumi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Usia Bumi ialah kira-kira 4.54 ± 0.05 bilion tahun (4.54 × 109 tahun ± 1%). Pentarikhan ini berdasarkan keterangan daripada umur meteorit radiometrikt bahan dan konsisten dengan usia radiometrik daripada sampel terestrial dan bulan yang paling terkenal.

Berikutan perkembangan radiometrik zaman kelahiran pada awal abad ke-20, pengukuran utama dalam mineral kaya uranium menunjukkan bahawa ada yang berumur lebih daripada satu bilion tahun. Mineral tertua yang dianalisa kepada kristal zirkon zaman kecil dari Jack Hills dari Australia Barat—sekurang-kurangnya 4.404 bilion tahun. Kemasukan kalsium-aluminium yang kaya—iaitu konstituen pepejal yang tertua dalam meteorit yang terbentuk dalam Sistem Suria—4.567 bilion tahun, memberi had yang lebih rendah untuk usia sistem suria.

Ia merupakan hipotesis bahawa pertambahan Bumi bermula tidak lama selepas pembentukan kemasukan kalsium-aluminium kaya dan meteorit. Kerana jumlah masa yang tepat, proses pertambahan ini belum diketahui, dan ramalan-ramalan dari model akrilik yang berbeza dari beberapa juta hingga 100 juta tahun, usia yang tepat untuk Bumi adalah sukar untuk ditentukan. Ia juga sukar untuk menentukan usia sebenar batu-batu tertua di Bumi, terdedah di permukaan, kerana ia merupakan agregat mineral yang mungkin berbeza usia.