Vivacious Lady

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Vivacious Lady merupakan sebuah filem komedi romantis hitam-putih Amerika Syarikat tahun 1938 yang diarahkan oleh George Stevens serta dibintangi oleh Ginger Rogers dan James Stewart . Ia dikeluarkan oleh RKO Radio Pictures . Lakon layar itu ditulis oleh PJ Wolfson dan Ernest Pagano dan diadaptasi daripada cerpen oleh IAR Wylie. Skor muzik adalah oleh Roy Webb dan sinematografi oleh Robert De Grasse .

Filem ini adalah kisah cinta pandang pertama antara seorang profesor botani muda dengan penyanyi kelab malam . Unsur-unsur komedi filem itu termasuk percubaan berulang kali kecewa oleh pasangan yang baru berkahwin untuk mencari saat berduaan antara satu sama lain. Antara pelakon lain ialah James Ellison, Frances Mercer, Beulah Bondi, Franklin Pangborn, dan Charles Coburn, serta penampilan tanpa kredit oleh Hattie McDaniel .


Vivacious Lady telah dicalonkan untuk dua Oscar, bagi Sinematografi Terbaik dan Bunyi Terbaik, Rakaman ( John O. Aalberg ). [1] George Stevens memenangi Anugerah Syor Khas di Festival Filem Venice 1938.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

 

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "The 11th Academy Awards (1939) Nominees and Winners". oscars.org. Dicapai pada 2011-08-10.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]