Wikipedia:Penilaian rencana

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sistem berikut digunakan oleh Wikipedia:Tim Editor Versi 1.0 untuk menilai seberapa dekat kita dengan artikel berkualiti sebaran mengenai topik tertentu. Sistem ini didasarkan pada skema surat yang mencerminkan prinsipnya bagaimana sebenarnya artikel itu selesai, walaupun kualiti bahasa dan layout juga merupakan faktor. Setelah artikel mencapai A-Class , dianggap "lengkap", walaupun suntingan akan terus dilakukan.


Penilaian kualiti terutama dilakukan oleh anggota WikiProjects, yang menandakan halaman perbincangan artikel. Tag-tag ini kemudian dikumpulkan oleh bot, yang menghasilkan output seperti log dan statistik. Untuk maklumat lebih lanjut, lihat Menggunakan bot. (Perhatikan bahawa apabila lebih dari satu WikiProject telah menilai artikel, bot akan mendapat penilaian terbaik sebagai penilaian keseluruhan artikel.) Pasukan WP: 1.0 kini Templat:Kapan? Bersiap untuk menggunakan detik bot untuk memilih artikel, berdasarkan penilaian yang dilakukan oleh WikiProjects.

Dua tahap, GA (Artikel Baik) dan FA (Artikel Pilihan), adalah penilaian yang dibuat oleh editor bebas, dan bukan oleh WikiProjects. GA biasanya disemak oleh editor tunggal, dan FA oleh panel. Calon dicalonkan dengan menyenaraikannya di WP:Pencalonan artikel bagus dan WP:Calon artikel pilihan. Penghakiman dibuat mengikut kriteria di WP:Kriteria artikel baik dan WP:Kriteria artikel pilihan, dan hasil disenaraikan di WP:Artikel baik dan WP:Artikel unggulan.


Adalah mustahak agar editor tidak mengambil penilaian sumbangan mereka secara peribadi. Adalah difahami bahawa kita masing-masing mempunyai pendapat sendiri mengenai keutamaan kriteria objektif untuk artikel yang sempurna. Secara amnya projek yang aktif akan menghasilkan konsensus, walaupun perlu diketahui bahawa projek yang berbeza dapat menggunakan variasi kriteria mereka sendiri yang lebih sesuai untuk bidang subjek, seperti ini. WikiProject yang lebih aktif mempunyai pasukan penilaian. Sekiranya anda menyumbang banyak kandungan pada artikel, anda boleh meminta penilaian bebas.

Pada masa ini sistem penilaian ini digunakan dalam projek Wikipedia 1.0, dan dalam beberapa ratus WikiProjek di Wikipedia Inggeris. Sehingga Mei 2017, lebih daripada 5.1 juta artikel telah dinilai. Beberapa bahasa lain juga menggunakan sistem penilaian ini atau turunannya.

Lihat juga[sunting sumber]