Babi panggang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Babi panggang
Babi panggang ala Batak, dihidangkan dengan darah rempah sebagai sos pencicah.
JenisMakan tengahari, makan malam
Tempat asalIndonesia
Kawasan/rantauSumatera Utara, Sulawesi Utara, Bali, dan Seluruh Negara di Indonesia; juga popular di rantau Asia Tenggara.
Masakan berkaitanSingapura, Malaysia, Indonesia dan Belanda
Bahan yang biasa digunakanDaging babi, Lengkuas, halia, bawang putih, Kicap manis Sunting ini di Wikidata
Cara penyediaanMenggril Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Babi panggang merujuk kepada pelbagai resipi untuk hidangan daging babi panggang Indonesia.[1]

Batak babi panggang[sunting | sunting sumber]

Babi panggang Karo dan Babi panggang Toba ialah dua hidangan serupa yang dibuat oleh orang Kristian Batak Toba dan Batak Karo dari Sumatera Utara. Babi disembelih dan digunakan keseluruhannya untuk membuat babi panggang—tulang untuk sup jernih, daging (termasuk jeroan) untuk dipanggang, dan darah untuk sos pencicah. Tiga hidangan dihidangkan bersama nasi kosong dan sebiji sambal andaliman, diperbuat daripada lada sichuan segar.[2]Semua rencana kekurangan rujukan yang boleh dipercayai[sumber lebih baik diperlukan]

Babi panggang Cina[sunting | sunting sumber]

'Babi panggang speciaal met nasi' Belanda, gabungan bawa pulang yang popular di Belanda daging babi goreng dengan sos dan nasi masak

Di bahagian lain Indonesia dan juga Malaysia, di mana Cina adalah populasi utama pemakan daging babi, babi panggang boleh jadi istilah tempatan untuk hidangan daging babi Cina standard—babi panggang putih ialah siu yook (燒肉), dan babi panggang merah ialah bahasa Cina char siu (叉燒).

Babi Pangang Belanda[sunting | sunting sumber]

Di Barat, terutamanya di Belanda, babi panggang ialah hidangan daging babi yang dihidangkan dengan sos berasaskan tomato. Hidangan gabungan Belanda/Indonesia/Cina ini juga dikenali sebagai babi panggang speciaal di Belanda , dan sos sebagai special saus (secara harfiah: "sos istimewa").

Versi gabungan babi panggang ini menjadi popular di Belanda dan Flanders melalui apa yang dipanggil "restoran Cina-Indonesia", biasa di Belanda sejak akhir 1960-an dan awal 1970-an. Restoran ini kebanyakannya dimiliki dan dikendalikan oleh pendatang dari Hong Kong. Hidangan ini terdiri daripada hirisan daging babi goreng rangup yang dihidangkan di atas katil acar campur (salad seperti acar yang dibuat dengan kubis putih yang dihiris nipis dan lobak merah asal Indonesia; ia ditulis atjar tjampoer dalam bahasa Belanda) di mana sejumlah besar sos dituangkan. Kemungkinan besar hidangan ini dihasilkan oleh tukang masak Kantonis, sama ada di bekas Hindia Timur Belanda (Indonesia sekarang) atau di Belanda sendiri selepas kemasukan besar orang Asia dan Serani berikutan kehilangan jajahan Indonesia dan kedatangan penghijrahan antarabangsa berskala besar di seluruh dunia.

Sos[sunting | sunting sumber]

Versi sos babi panggang

Sos yang disertakan untuk versi Belanda adalah serupa dengan sos masam manis berasaskan tomato yang biasa dalam masakan Kantonis. Kebanyakan resipi untuk sos ini termasuk puri tomato, sos tomato atau tomato segar, segar atau serbuk halia, air, cuka, garam dan sejumlah besar gula. Resipi juga mungkin termasuk bawang besar, bawang putih, kicap, sambal, cili segar, sherry atau wain beras, sup, MSG dan pati jagung untuk menebal.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Wikibooks
Wikibooks
  1. ^ "Babi panggang, Traditional Pork Dish From Sumatra". www.tasteatlas.com. Dicapai pada 2021-03-18.
  2. ^ EatingAsia: BPK or BPT: Make Mine a B2

Templat:Masakan Belanda Templat:Masakan Kantonis