Gereja Katolik di Macedonia Utara

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Katedral Hati Kudus Yesus (Skopje)

Gereja Katolik di Macedonia Utara adalah sebahagian daripada Gereja Katolik di seluruh dunia, di bawah kepimpinan rohani Paus di Rom dan merupakan salah satu komuniti keagamaan utama yang wujud di wilayah Republik Macedonia Utara. Penganut Katolik dari Macedonia Utara kebanyakannya termasuk orang Albania, Macedonia dan Croat dan paling banyak tertumpu di Wilayah Perangkaan Skopje dan Wilayah Perangkaan Tenggara Macedonia Utara.[1]

Pada tahun 2020, dianggarkan terdapat 15,000 penganut Katolik di negara ini, kurang daripada 1% daripada jumlah penduduk;[2] terdapat 50 biarawati dan paderi berkhidmat di 11 paroki.

Permulaan agama Kristian di Macedonia Utara[sunting | sunting sumber]

Pada abad ke-6, Maharaja Justinian I (dilahirkan di Tauresium, Gradište hari ini di Macedonia Utara) meningkatkan status agama Kristian merentasi Empayar Rom Timur (Byzantine), dan dihormati dalam kedua-dua Gereja Ortodoks Timur dan Gereja Roman Katolik. Selepas Justinian I, kitaran seterusnya di mana agama Kristian mula tersebar bermula pada abad ke-9, apabila Clement of Ohrid dan Saint Naum menubuhkan Sekolah Sastera Ohrid semasa Kristianisasi Bulgaria. Pada masa itu, terdapat penciptaan paroki sejajar dengan Uskup Agung Ohrid yang autosefalinya dikekalkan sehingga 1767, apabila orang Turki, yang dipengaruhi oleh Patriarkat Ekumenikal Constantinople, menangguhkannya.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Makedonski katolici - malobrojna, ali ?iva i kompaktna zajednica". Diarkibkan daripada yang asal pada 4 Mac 2016. Dicapai pada 7 Mei 2024.
  2. ^ Catholics and Culture website, dicapai pada 7 Mei 2024

Sumber[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]