Agama di Macedonia Utara

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Agama di Macedonia Utara (Keputusan Banci 2021)[1]

  Ortodoks (46.14%)
  Katolik (0.37%)
  Kristian lain (13.93%)
  Islam (32.17%)
  Tiada (0.13%)
  Lain-lain (kebanyakannya orang Macedonia ortodoks mengikut pendaftaran) [2] (7.27%)
Gereja St. Sophia di Ohrid.

Di Macedonia Utara, agama yang paling biasa ialah Kristian Ortodoks Timur, yang diamalkan terutamanya oleh etnik Macedonia, Serbia, Vlach, dan Romanis. Sebahagian besar Ortodoks Timur di negara ini adalah milik Gereja Ortodoks Macedonia, yang mengisytiharkan autocephaly daripada Gereja Ortodoks Serbia pada tahun 1967.

Muslim ialah kumpulan agama kedua terbesar dengan hampir satu pertiga daripada penduduk menganut Islam, terutamanya daripada penduduk Albania, Roma, Turki, Bosniak, dan Torbeši di negara itu. Terdapat juga banyak kumpulan agama lain di Macedonia Utara, termasuk Katolik, Protestan, dan Yahudi.

Pada tahun 2011, melalui tinjauan yang dijalankan oleh Ipsos MORI, komposisi agama Macedonia Utara didapati 70.7% Kristian, dibahagikan kepada 69.6% Ortodoks Timur dan 0.4% Katolik dan Protestan, dan 28.6% Muslim, dengan Muslim yang tidak bersekutu membentuk 25.6%.[3]

Menurut bancian rasmi 2021, komposisi agama Macedonia Utara ialah 60.44% Kristian daripada semua denominasi, 32.17% Muslim, 0.59% ateis atau agnostik, dan 7.26% lain atau tidak ditentukan (kebanyakannya orang Macedonia ortodoks mengikut pendaftaran).[4][5]

Kristian[sunting | sunting sumber]

Ortodoks Timur[sunting | sunting sumber]

Gereja St. Clement Ohrid di Skopje.

Ortodoks Timur mempunyai sejarah yang panjang di Macedonia Utara, dan kekal sebagai agama majoriti. Pada tahun 1019, Uskup Agung Ohrid telah ditubuhkan. Pada tahun 1767 atas perintah Sultan, Uskup Agung telah dimansuhkan oleh pihak berkuasa Turki dan dilampirkan kepada Patriarkat Constantinople. Sepanjang abad ke-19 dan ke-20 terdapat usaha untuk mengembalikan semula Uskup Agung Ohrid. Gereja Ortodoks Macedonia mendapat autonomi daripada Gereja Ortodoks Serbia pada tahun 1959 dan mengisytiharkan pemulihan Keuskupan Agung Ohrid. Pada 19 Julai 1967, Gereja Ortodoks Macedonia mengisytiharkan autocephaly daripada Gereja Ortodoks Serbia. Kebanyakan orang Macedonia menganut kepercayaan Ortodoks. Pada tahun 2001 Gereja mempunyai kira-kira 1,350,000 penganut di Macedonia Utara.[6] Gereja Ortodoks Serbia berkumpul terutamanya etnik Serbia Macedonia.[perlu rujukan]

Katolik[sunting | sunting sumber]

Katedral Hati Kudus Yesus (Skopje)

Gereja Katolik di Macedonia Utara adalah sebahagian daripada Gereja Katolik di seluruh dunia, di bawah kepimpinan rohani Paus di Rom dan merupakan salah satu komuniti keagamaan utama yang wujud di wilayah Republik Macedonia Utara. Penganut Katolik dari Macedonia Utara kebanyakannya termasuk orang Albania, Macedonia dan Croat dan paling banyak tertumpu di Wilayah Perangkaan Skopje dan Wilayah Perangkaan Tenggara Macedonia Utara.[7]

Pada tahun 2020, dianggarkan terdapat 15,000 penganut Katolik di negara ini, kurang daripada 1% daripada jumlah penduduk;[8] terdapat 50 biarawati dan paderi berkhidmat di 11 paroki.

Islam[sunting | sunting sumber]

Struktur agama Macedonia mengikut penempatan 2002. Muslim (hijau), Kristian Ortodoks (biru)
Peta muftiships Macedonia Utara.

Muslim di Macedonia Utara mewakili hanya kurang satu pertiga daripada jumlah penduduk negara itu mengikut banci 2021, menjadikan Islam agama kedua paling banyak dianuti di negara itu. Umat ​​Islam di Macedonia Utara mengikuti Islam Sunni dari mazhab Hanafi. Beberapa wilayah barat laut dan barat negara mempunyai majoriti Muslim. Majoriti besar daripada semua orang Islam di negara ini adalah etnik Albania, dengan selebihnya adalah terutamanya Turki, Romani, Bosniak atau Torbeš.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Попис на населението, домаќинствата и становите во Република Северна Македонија, 2021 - прв сет на податоци" (dalam bahasa Macedonia). Diarkibkan daripada yang asal pada 30 Mac 2022.
  2. ^ "State Statistical Office - Census Law Article 5 (2)" (PDF). State Statistical Office (dalam bahasa Macedonia). 8 April 2022.
  3. ^ "Strategies of symbolic nation-building in West Balkan states: intents and results (completed) - Department of Literature, Area Studies and European Languages". www.hf.uio.no (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 6 Mei 2024.
  4. ^ "State Statistical Office - Census Law Article 5 (2)" (PDF). State Statistical Office (dalam bahasa Macedonia). 8 April 2022.
  5. ^ "Total resident population in the Republic of North Macedonia by religious affiliation and sex, Census 2021".
  6. ^ CIA - The World Factbook - Macedonia
  7. ^ "Makedonski katolici - malobrojna, ali ?iva i kompaktna zajednica". Diarkibkan daripada yang asal pada 4 Mac 2016. Dicapai pada 7 Mei 2024.
  8. ^ Catholics and Culture website, dicapai pada 7 Mei 2024

Sumber[sunting | sunting sumber]