Portal:Chile/Selected biography/1

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Augusto José Ramón Pinochet Ugarte (November 25, 1915 – Disember 10, 2006) adalah Presiden Chile dari 1974 hingga 1990, dan merupakan Presiden Kerajaan Junta dari 1973 ke 1981. Regimnya dimulakan kempen menentang parti politik berhaluan kiri, termasuk pembunuhan, penderaan, penculikan dan penindasan kebebasan awam. Pada masa yang sama beliau melaksanakan klasik dasar neo-liberal ekonomi termasuk penswastaan ​​dan melakukan pengembalian institusi kebajikan negeri.

Pada 11 September, 1973, Pinochet, baru-baru ini dilantik Commander-in-Chief dalam Chile Tentera, adalah sebahagian daripada, bersama-sama dengan Tentera Laut, Tentera Udara dan Polis Negara, rampasan kuasa terhadap Sosialis Presiden Salvador Allende dan menubuhkan sebuah kerajaan tentera. Pinochet melaksanakan beberapa operasi ketenteraan di mana (mengikut 1993 Laporan Rettig) kira-kira 3,000 orang terbunuh, manakala (mengikut 2004 Laporan Valech) 27,000 ialah dipenjarakan tanpa perbicaraan dan tertakluk kepada penyeksaan. Beribu-ribu lagi melarikan diri dalam buangan, khususnya ke Argentina, sebagai pelarian politik; Walau bagaimanapun, mereka telah diikuti dalam buangan mereka oleh polis rahsia DINA , dalam rangka Operasi Condor yang dikaitkan diktator Amerika Selatan bersama-sama terhadap lawan politik.

Pada tahun 1974, junta dilantik Presiden Pinochet oleh perintah bersama, kemudian disahkan oleh pungutan suara pada tahun 1980. Beliau kekal berkuasa hingga tahun 1990, selepas usaha untuk terus peraturan ditewaskan dalam pungutan suara 1988. Selepas meletak jawatan, dia kekal hidup-senator, sesuai dengan Perlembagaan 1980. Beliau juga merupakan Panglima-Panglima Chile Tentera sehingga 10 Mac 1998.

Pada masa kematiannya pada Disember 2006, sekitar 300 tuduhan jenayah masih belum selesai terhadapnya dalam Chile untuk hak asasi manusia penyalahgunaan (penyeksaan, kehilangan terpaksa, pembunuhan, dan lain-lain), pengelakan cukai dan penyelewengan di bawah pemerintahannya dan selepas itu & mdash; pada tahun 2006, jumlah kekayaan Pinochet dianggarkan $ 28 juta atau lebih. Pinochet kekal sebagai tokoh kontroversi dalam banyak bahagian dunia, membahagikan orang-orang yang mengutuk beliau kerana beliau pencabulan hak asasi manusia dari orang-orang yang kredit dia dengan membawa pesanan dan kestabilan ekonomi ke Chile.