In The Groove

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Di alur)

In The Groove (biasanya diringkaskan pada ITG) ialah sebuah siri permainan video muzik yang menggunakan pad tarian empat panel. Siri ini pertama kali diedarkan oleh sebuah Roxor Games ketika permainan tarian empat panel di pasaran permainan arked sedang merosot. Sehingga 18 Oktober 2006, Konami (pengeluar Dance Dance Revolution) telah mendapatkan hak milik intelektual pada siri ini.[1] Permainan musik beritma ini yang terdiri daripada tiga versi, namun hanya dua versi yang dilancarkan. Pembangunnya adalah Roxor. Permainan ini dibangun dengan menggunakan enjin Langkah Mania 3.9, 3.95, 4 dan 5. Dahulunya, In The Groove adalah berbayar, namun sekarang percuma untuk dimainkan.

Cara bermain[sunting | sunting sumber]

Cara bermain In The Groove sangat serupa dengan Dance Dance Revolution milik Konami, yaitu melangkah sesuai dengan ritma musik menggunakan pad tarian yang terdiri dari 4 panah. Penilaian setiap langkah terdiri dari "Sempurna," "Cemerlang," "Kepujian," "Baik," "Buruk," dan "Meleset". Markah penuh diberikan untuk penilaian "Sempurna", markah sebahagian diberikan untuk penilaian "Cemerlang" dan "Kepujian", dan tiada markah diberikan untuk penilaian "Baik," "Buruk," dan "Meleset". Gred akhir terdiri dari F (gagal), D, C-, C, C+, B-, B, B+, A-, A, A+, S-, S, S+, *, **, ***, dan ****. Adalah mungkin untuk lulus sebuah lagu dengan markah sifar, yaitu apabila kesemua (atau hampir kesemua) penilaian adalah "Baik".

Terdapat 76 lagu pada versi PS2, dengan 72 lagu pada versi arked. Secara keseluruhan terdapat 135 lagu. Setiap lagu terdiri dari 5 tingkat kesulitan, yaitu Mudah, Sederhana, Sedang, Sukar, dan Pakar. Setiap tingkat kesulitan lagu diberi tingkat kesulitan secara angka dengan rentang 1-13, dengan Mudah sentiasa diberi tingkat kesulitan 1 dan Pakar sentiasa diberi tingkat kesulitan 9-13. Untuk modus maraton pada In The Groove yang berdasarkan Langkah Mania 3.9 dan 3.95 hanya terdiri dari 3 tingkat kesulitan, yaitu Sederhana, Normal, dan Sukar. Modus maraton In The Groove yang berdasarkan Langkah Mania 4 terdiri dari 4 tingkat kesulitan, yaitu Sederhana, Normal, Sukar dan Pakar. Sedangkan yang berdasarkan Langkah Mania 5 terdiri dari 6 tingkat kesulitan, yaitu Mudah, Sederhana, Normal, Sukar, Pakar dan Menantang.

Pemeran utama dalam In The Groove adalah Kyle Ward dan Nina Andersson.

Rujukan[sunting | sunting sumber]