Nuovomondo

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Filem Golden Door)
Golden Door
Poster tayangan pawagam filem Golden Door
Poster tayangan panggung wayang
PengarahEmanuele Crialese
PenulisEmanuele Crialese
Dihasilkan olehBernard Bouix
Tommaso Calevi
Alexandre Mallet-Guy
Luc Besson
Fabrizio Mosca
DibintangiCharlotte Gainsbourg
Vincenzo Amato
Francesco Casisa
Filippo Pucillo
Vincent Schiavelli
Mohamed Zouaoui (Suara)
Disunting olehMaryline Monthieux
Muzik olehAntonio Castrigano
Diedarkan olehMiramax
Tarikh tayangan
(2006-09-08) 8 September 2006 (umur 17) (Festival Filem Venice)
(2006-09-22) 22 September 2006 (umur 17) (Itali)
Masa tayangan
120minit
NegaraItali
BahasaItali

Nuovomondo ("Dunia Baru", tajuk keluaran rasmi dunia bahasa Inggeris: Golden Door, "Pintu Emas") ialah sebuah filem drama dari Itali tahun 2006 arahan Emanuele Crialese. Ia mengisahkan penghijrahan keluarga dari Itali ke New York, Amerika Syarikat pada awal abad ke-20.

Filem ini memulakan penggambaran di lokasi di Sicily dan mengakhirinya di Amerika Syarikat. (urutan pulau Ellis dirakam dalam studio Rom dan di Buenos Aires, Argentina.)[1] Vincent Schiavelli yang pada asalnya memainkan peranan penting meninggal dunia semasa penggambaran, lalu pengarahan terpaksa diolah semula agar wataknya dijadikan watak sokongan. Filem ini ditayangkan di Festival Filem Venezia pada 8 September 2006 dengan pujian kritis dan tujuh pencalonan (dengan enam kemenangan) di festival. Ramai memuji tumpuan pengarah pada komposisi bunyi dan visual. Yang lain-lain memberi tumpuan kepada kekurangan ikonografi biasa semasa (seperti Statue of Liberty ). Martin Scorsese terlibat dalam pemasaran, [2] dan memperkenalkan filem pada Festival Filem Tribeca 2007.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Filem ini turut disertai oleh beberapa orang pelakon terkenal, antaranya adalah Charlotte Gainsbourg, Vincenzo Amato, Aurora Quattrocchi

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Cerita ini berlaku pada awal abad ke-20 di Sicily. Salvatore, seorang petani yang sangat miskin, dan duda ...

Pada awal abad ke-20, keluarga Mancuso yang miskin (yang diketuai oleh seorang duda Salvatore, Vincenzo Amato ), dari Sicily , Italy, berhijrah ke Amerika Syarikat. Mereka impikan peluang impian, di mana sayur-sayuran gergasi ditanam, orang berenang dalam susu, dan syiling jatuh dari langit. Salvatore membawa keluarganya, serta ibu tuanya, Fortunata (Aurora Quattrocchi). Ketika berada di atas kapal tersebut ke Amerika, ramai lelaki mendapati British Lucy (Charlotte Gainsbourg) menarik. Atas sebab-sebab pentadbiran, Lucy mahu berkahwin Salvatore ketika tiba di Pulau Ellis. Salvatore bersetuju; Salvatore memahami bahawa Lucy belum cintakannya lagi, tetapi menjangka ia akan berlaku.

Di Pulau Ellis, keluarga tersebut menjalani ujian fizikal mendalam dan memalukan dan peperiksaan psikologi dan disoal siasat. Pietro (Filippo Pucillo) adalah hampir dihantar balik kerana menjadi bisu , dan ibu Salvatore kerana tidak cukup bijak.

Anugerah[sunting | sunting sumber]

Filem ini memenangi enam anugerah di Festival Filem Venice, termasuk dua anugerah Filem Terbaik (Anugerah CinemAvvenire dan Pasinetti), bersama-sama dengan FEDIC, SIGNIS, Silver Lion, dan anugerah UNICEF. Ia juga telah dicalonkan untuk anugerah Golden Lion. Filem ini juga dicalonkan untuk Anugerah Filem Eropah, bagi Filem Terbaik. Filem ini merupakan penyertaan Itali bagi Anugerah Akademi ke-79 , tetapi akhirnya gagal dalam pencalonan akhir.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Filming locations at IMDb
  2. ^ Scorsese on the Immigrant Experience on Film NPR interview with Liane Hansen, 10 June 2007

Pautan luar[sunting | sunting sumber]