Objective, Burma!

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Filem Objective, Burma!)
Objective, Burma!
PengarahRaoul Walsh
PenulisAlvah Bessie
Lakon layarRanald MacDougall
Lester Cole
Cerita olehTruman Bradley
Dihasilkan olehJerry Wald
DibintangiErrol Flynn, James Brown, William Prince
SinematografiJames Wong Howe
Disunting olehGeorge Amy
Muzik olehFranz Waxman
Diedarkan olehWarner Bros.
Tarikh tayangan
1945
Masa tayangan
142 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris

Objective, Burma! (bahasa Melayu harafiah Matlamat, Burma! ) merupakan sebuah filem perang 1945 yang secara kasarnya berdasarkan serbuan enam bulan oleh Perayau ("Marauders") Merrill dalam Kempen Burma semasa Perang Dunia Kedua. Filem, yang dihasilkan oleh Warner Brothers selepas serbuan itu, telah diarahkan oleh Raoul Walsh dan dibintangi oleh Errol Flynn.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Filem ini turut disertai oleh beberapa orang pelakon terkenal, antaranya adalah Errol Flynn, James Brown, William Prince

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Satu platun operasi pasukan khas ditugaskan untuk terjun ke dalam hutan Burma jauh dan memusnahkan stesen radar strategik Jepun, tetapi untuk keluar tidak menjadi mudah.

Sekumpulan pasukan payung Tentera Amerika Syarikat yang diketuai oleh kapten Nelson (Errol Flynn) telah terjun ke Burma untuk mencari dan memusnahkan stesen radar Tentera Jepun terlindung yang mengesan pesawat Berikat yang terbang ke China. Untuk misi mereka, mereka diberikan juru pandu Gurkha, seorang Kapten Tentera Cina dan wartawan perang berusia (Henry Hull) yang wataknya digunakan untuk menerangkan pelbagai prosedur bagi penonton.

Misi ini adalah satu kejayaan yang amat memberangsangkan bagi pasukan 36 lelaki yang cepat menawan stesen radar dan kakitangannya. Tetapi apabila tentera udara tiba di landasan kapal terbang lama untuk kembali ke pangkalan mereka, mereka mendapati tentera Jepun sedang menunggu mereka di tapak pertemuan mereka. kapten Nelson membuat keputusan yang sukar untuk membatalkan misi pesawat penyelamat, dan mengembara keluar dengan berjalan kaki.

Untuk mengurangkan kemungkinan dikesan, kumpulan itu kemudian berpecah kepada dua unit yang lebih kecil untuk bertemu di sebuah kampung Burma lengang. Tetapi apabila Nelson tiba di tempat pertemuan itu, beliau mendapati bahawa pasukan lain telah ditangkap, diseksa dan dicacatkan oleh tentera Jepun. Hanya Lt. Jacobs kekal, dan dia juga mati selepas memberitahu Nelson apa yang telah berlaku. Askar-askar yang masih hidup kemudiannya diserang dan sekali lagi terpaksa berundur ke dalam hutan. Mereka kemudian mesti menyeberangi paya dalam usaha mereka untuk kembali selamat melalui hutan yang diduduki musuh.

Bertempur di barisan belakang secara hampir berterusan, pasukan payung Nelson juga berjaya untuk mengumpan tentera Jepun menjauhi tapak pencerobohan udara British 1944 ke atas Burma.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

  • Dunning, John. On the Air: The Encyclopedia of Old Time Radio. Oxford, UK: Oxford University Press, 1998. ISBN 978-0-19507-6-783.
  • Hobbes, Nicholas. Essential Militaria: Facts, Legends, and Curiosities About Warfare Through the Ages. London: Atlantic Books, 2003. ISBN 978-1-84354-229-2.
  • Holston, Kim R. The English-Speaking Cinema: An Illustrated History, 1927-1993. Jefferson, North Carolina: McFarland & Company, 1994. ISBN 978-0-89950-8-580.
  • Thomas, Tony, Rudy Behlmer and Clifford McCarty. The Films of Errol Flynn. Sacramento, California: Citadel Press, 1969.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]