Quantum of Solace

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Filem Quantum of Solace)
Quantum of Solace
Seorang lelaki dalam kot memegang pistol dengan seorang wanita berpakaian hitam berjalan menjauhi kemudahan yang dibinasakan di gurun. DI sebelah kiri adalah judul "Quantum Of Solace" dalam tulisan hitam – kecuali 'O', yang keemasan.
Poster pawagam British bagi Quantum of Solace, direka oleh Empire Design
PengarahMarc Forster
Penulis
  • Paul Haggis
  • Neal Purvis
  • Robert Wade
BerdasarkanJames Bond oleh
Ian Fleming
Dihasilkan oleh
  • Michael G. Wilson
  • Barbara Broccoli
Dibintangi
SinematografiRoberto Schaefer
Disunting oleh
  • Matt Chesse
  • Rick Pearson
Muzik olehDavid Arnold
Syarikat
penerbitan
Diedarkan oleh
Tarikh tayangan
  • 29 Oktober 2008 (2008-10-29) (London, premiere)
  • 31 Oktober 2008 (2008-10-31) (United Kingdom)
Masa tayangan
106 minit
NegaraUnited Kingdom
Ameriks Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$200 juta[1]
Pecah panggung$586.1 juta[2]

Quantum of Solace (Bahasa Melayu harafifah: Kuantum Ketenangan) ialah sebuah filem aksi dari United Kingdom tahun 2008 arahan Marc Forster. Ia merupakan filem dalam siri James Bond ke-22 serta filem kedua Daniel Craig sebagai watak perisik terhandal senama tersebut, bahkan ia merupakan filem kesinambungan Casino Royale yang tayang pada tahun 2006.

Ia ditayangkan pada tanggal 31 Oktober 2008.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Filem ini turut disertai oleh beberapa orang pelakon terkenal, antaranya adalah Daniel Craig, Olga Kurylenko, Mathieu Amalric

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Dalam usaha membalas dendam bagi kematian orang yang disayanginya, agent rahsia James Bond berusaha untuk menghentikan pecinta alam semulajadi daripada mengambil alih kawalan salah satu sumber berharga negara.

James Bond memandu dari Tasik Garda ke Siena, Itali, dengan Mr. White yang ditangkap dalam but keretanya. Selepas mengelakkan pengejaran, Bon dan M menyoal siasat White mengenai organisasinya, Quantum. Pengawal M, Craig Mitchell, seorang ejen talam dua muka, menyerang M, membolehkan Mr WHite untuk melarikan diri. Bond mengejar Mitchell dan membunuhnya. Bond dan M kembali ke London dan mengeledah flet Mr Mitchell, menemui wang kertas yang ditag dan mendapati Mitchell mempunyai kenalan di Haiti. Bond menjejaki kenalan tersebut, Edmund Slate, dan mendapat tahu bahawa Slate adalah pembunuh upahan yang dihantar untuk membunuh Camille Montes atas perintah kekasihnya, pecinta alam sekitar, Dominic Greene. Ketika memerhati mesyuarat yang berikutnya dengan Greene, Bond mendapat tahu bahawa Greene membantu jeneral Bolivia yang dibuang negara, Medrano-yang membunuh keluarga Camille untuk menggulingkan kerajaan dan menjadi presiden baru sebagai pertukaran untuk sekeping tanah padang pasir yang seolah-olah tandus.

Selepas menyelamatkan Camille dari Medrano, Bond mengekori Greene ke persembahan Tosca di Bregenz, Austria. Dalam perjalanan itu, ketua bahagian CIA Amerika Selatan, Gregg Beam, membuat perjanjian untuk tidak campur tangan dengan Greene bagi mengekalkan laluan kepada saham diandaikan minyak Bolivia. Bond menyusup mesyuarat Quantum di opera, mendedahkan identiti lembaga eksekutif Quantum kepada Tanner, dan tembak menembak berlangsung. Pengikut Greene membunuh pengawal peribadi Cawangan Khas yang bekerja untuk ahli Quantum Guy Haines, penasihat kepada Perdana Menteri British, selepas dia berlawan dengan Bond. M menganggap bahawa Bond membunuhnya, dan mengarah pasport dan kad kredit beliau dibatalkan apabila dia enggan pulang ke pangkalan dan memberi taklimat.

Bond menuju ke Itali dan menyakinkan sekutu lamanya René Mathis untuk menemaninya ke Bolivia. Di Lapangan Terbang La Paz, mereka disambut oleh Strawberry Fields, pegawai MI6, yang menuntut Bond kembali ke UK dengan segera. Bond menggodanya sebelum mereka menghadiri parti mengumpul dana Greene yang diadakan malam itu. Semasa parti, Bond lagi menyelamatkan Camille dari Greene. Ketika pergi, Bond dan Camille ditahan oleh pihak polis Bolivia yang bekerja untuk Medrano. Mereka sebelum ini telah menyerang Mathis dan memasukkannya ke dalam but kereta Bond untuk memerangkap Bond; dan, dalam pertempuran berikutnya, Mathis terbunuh.

Pada hari berikutnya, Bond dan Camille meninjau tapak tanah Quantum yang dicadangkan melalui udara; pesawat mereka ditembak jatuh selepas pertempuran singkat udara dan mereka terjun keluar dari pesawat yang terbakar ke dalam lubang benam. Di dalam gua, Bon dan Camille mendapat tahu bahawa Quantum adalah menyekat bekalan air tawar Bolivia untuk mewujudkan monopoli. Kembali di La Paz, Bond menemui M dan mendapat tahu bahawa Quantum membunuh Fields dengan melemaskannya dalam minyak mentah. M memerintah Bond ditangkap kerana melanggar perintah tetapi dia melarikan diri. Dia mengambil risiko untuk ditangkap dengan berpatah balik kembali untuk memberitahu M bahawa Fields menunjukkan keberanian di lapangan, dan ini sudah cukup untuk meyakinkan M yang Bond boleh dipercayai.

Bond bertemu dengan ejen CIA Felix Leiter, yang mendedahkan bahawa Greene dan Medrano akan bertemu di Gurun Atacama untuk memuktamadkan rampasan kuasa. DIberi amaran oleh Leiter, beliau mengelak Bahagian Pengurusan Aktiviti Khas CIA apabila mereka cuba untuk membunuhnya. Di sebuah hotel eko di padang pasir, Greene mendedahkan rancangan sebenar beliau pada Medrano: bahawa sekarang dia mengawal majoriti bekalan air Bolivia, Greene memaksa Medrano menerima kontrak baru yang menjadikan Greene Planet sebagai syarikat utiliti air tunggal Bolivia pada kadar yang lebih tinggi. Bond menyusup hotel, membunuh Ketua Polis Negara kerana mengkhianati Mathis, dan bersemuka dengan Greene. Sementara itu, Camille membunuh Medrano, membalas dendam pembunuhan ibu bapa dan adiknya. Pergaduhan menyebabkan sebahagian besar hotel dimusnahkan oleh api. Bond kemudian menangkap Greene dan menyoal-siasat beliau mengenai Quantum, sebelum meninggalkan dia terkandas di padang pasir dengan hanya satu tin minyak enjin. Bond dan Camille bercium sebelum mereka berpisah.

Bond mengembara ke Kazan, Rusia, di mana dia mendapati bekas kekasih Vesper Lynd, Yusef Kabira, ahli Quantum yang menggoda wanita dengan hubungan maklumat berharga. Bond memberitahu sasaran terkini Kabira, seorang ejen perisikan Kanada, niat sebenar beliau, dengan itu menyelamatkannya dari nasib Vesper. Dia memberi nyawa pada Kabira dan membolehkan MI6 untuk menangkapnya. Di luar, M memberitahu Bond bahawa Greene ditemui di tengah padang pasir mati, ditembak dua kali dan dengan minyak enjin dalam perut; Bond menafikan mengetahui apa-apa. M juga mendedahkan bahawa Leiter telah dinaikkan pangkat dan telah mengambil tempat Beam. Dia mengembalikan semula tugas Bond sebagai ejen; Bond memberitahu M bahawa dia tidak pernah pergi. Ketika keluar, Bond menjatuhkan kalung Vesper dalam salji.


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan artfilm tidak disediakan
  2. ^ "Quantum of Solace (2008)". Box Office Mojo. Dicapai pada 3 November 2012.

Sumber[sunting | sunting sumber]

  • Bond on Set: Filming Quantum of Solace, Greg Williams, DK ADULT (20 October 2008), ISBN 0-7566-4120-9

Pautan luar[sunting | sunting sumber]