The Last of the Mohicans (filem 1936)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Last of the Mohicans
PengarahGeorge B. Seitz
DibintangiRandolph Scott, Binnie Barnes, Henry Wilcoxon
Tarikh tayangan
1936
BahasaInggeris

The Last of the Mohicans (bahasa Melayu harafiah Mohicans Terakhir) ialah sebuah filem berbahasa Inggeris yang mula ditayangkan pada tahun 1936.

Filem The Last of the Mohicans ini telah dihasilkan di bawah arahan pengarah George B. Seitz.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Filem ini turut disertai oleh beberapa orang pelakon terkenal, antaranya adalah Randolph Scott, Binnie Barnes, Henry Wilcoxon

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1756, Fort William Henry di Lake George dikepung oleh Perancis dan puak Huron di bawah Jeneral Montcalm ...

Semasa Perang Perancis dan Indian, Alice (Binnie Barnes) dan Cora Munro (Heather Angel), dua anak perempuan Kolonel Munro (Hugh Buckler), komander sebuah kubu British, bertolak dari Albany untuk menyertai bapanya. Mereka dikawal oleh Major Duncan Heyward (Henry Wilcoxon), yang mencintai Alice untuk tempoh yang lama, dan oleh Indian Huron, Magua (Bruce Cabot). Magua secara diam-diam menjadi musuh British. Magua mengkhianati mereka, tetapi mereka diselamatkan oleh peninjau kolonial yang bernama Hawkeye (Randolph Scott) dan rakan-rakannya, dua anggota terakhir suku Mohican, Chingachgook (Robert Barrat) dan anaknya Uncas (Phillip Reed). Dalam perjalanan ke kubu, Uncas jatuh cinta dengan Cora, sementara Hawkeye dan Alice tertarik satu sama lain.

Kubu itu dikepung oleh Perancis, di bawah Jeneral Montcalm (William Stack), dan sekutu Indian mereka. Hawkeye menyelinap keluar pada waktu malam dan mendengarkan rancangan khianat Magua untuk menyerang penempatan kolonial yang tidak dilindungi. Kolonel Munro enggan menerima maklumat Hawkeye yang tidak disokong, dan melarang kaum lelaki kolonial pergi untuk melindungi orang yang tersayang. Hawkeye mengatur untuk kaum lelaki itu pergi, tetapi kekal berada di belakang. Munro tidak mempunyai pilihan selain mengenakan hukuman mati terhadapnya di atas tindakannya. Magua menghasut orangnya untuk menyerang kubu itu untuk menghalang perjanjian antara Montcalm dan Munro yang membolehkan British menyerahkan kubu mereka dengan aman sebagai pertukaran untuk nyawa mereka. Sebelum Montcalm sempat menghentikan pertempuran, Munro cedera parah dan anak perempuannya dibawa oleh Magua dan sekumpulan kecil penyokongnya. Magua memberitahu wanita bahawa Cora akan menjadi wanitanya, dan Alice akan dibakar hidup-hidup.

Hawkeye dan rakan-rakannya meloloskan diri dari benteng dan mengejar dalam usaha, sebagaimana Heyward. Apabila mereka sampai ke anak sungai, mereka terpaksa berpecah. Hawkeye dan Chingachgook mencari di hiliran, Heyward dan Uncas ke hulu. Uncas mengambil jejak itu dan, tidak mahu menunggu yang lain, melangkah ke hadapan sendiri. Dia berjaya membebaskan Cora, tetapi mereka terperangkap di atas tebing. Uncas membunuh seorang lelaki, tetapi Magua menjatuhkan ke bahagian bawah tebing. Daripada menjadi wanita Magua, Cora memilih untuk melompat untuk mati. Uncas yang hampir mati itu menyeret dirinya ke tubuhnya yang tidak bernyawa dan mengambil tangannya sebelum mati. Chingachgook tiba dan mencabar Magua untuk bertarung satu-satu. Hawkeye menghalang Heyward daripada campur tangan. Chinachgook melemaskan Magua di sungai.

Sementara itu, Alice dibawa ke penempatan musuh yang besar untuk dibakar di pancang. Hawkeye menghantar Chingachgook untuk berkawal, kemudian memberitahu Heyward bahawa Hawkeye mesti menawarkan dirinya sebagai pertukaran untuk Alice. Heyward menawarkan untuk mengorbankan dirinya, tetapi Hawkeye memberitahu dia bahawa orang Indiaan tidak akan menukar Alice untuk seorang pegawai British yang mereka tidak kenali. Ia mesti seorang pahlawan musuh yang mereka hormati dengan tinggi, dan Hawkeye memenuhi takrifan itu. Heyward mengetuk Hawkeye dan mengambil pakaiannya, kerana musuh tidak kenal rupa Hawkeye sebenarnya. Heyward kemudian memasuki kem bersenjata dan tawar-menawar untuk pembebasan Alice. Hawkeye terbangun dan mengikutinya. Berhadapan dengan dua lelaki yang mengaku sebagai Hawkeye, ketua musuh memutuskan pemenang pertandingan menembak mestilah yang sebenar, dan dia terbukti benar. Sebelum dia pergi, Alice mencium Hawkeye. Kemudian dia diikat pada pancang dan kayu di sekelilingnya dibakar. Alice dan yang lain bertemu dengan pasukan bantuan British yang diketuai oleh Jeneral Abercrombie. Mereka menyerang kem indian dan Hawkeye dibebaskan.

Hawkeye berhadapan dengan mahkamah tentera, tetapi Heyward membatalkan tuduhan. Hawkeye menyertai Tentera British dan bertolak bersama mereka untuk menyerang Kanada. Alice memberitahu dia akan menunggu dia di Albany.

Rujukan[sunting | sunting sumber]


Pautan luar[sunting | sunting sumber]