Jaringan keselamatan sosial

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Jaring keselamatan sosial)

Jaringan keselamatan sosial (SSN) terdiri daripada bantuan bukan sumbangan yang sedia ada untuk memperbaiki kehidupan keluarga yang terdedah dan individu yang mengalami kemiskinan dan kemelaratan.[1] Contoh SSN ialah pencen sosial yang dicarum sebelum ini, pemindahan barangan dan makanan, pemindahan tunai bersyarat dan tanpa syarat, pengecualian yuran, kerja awam dan program pemberian makanan sekolah.[1]

Idea teras SSN boleh difahami sebagai analogi kepada artis sarkas yang berjalan di atas tali tegang dengan jaring tergantung di bawahnya, bersedia untuk menangkap artis itu jika dia jatuh. Ia tidak membantunya untuk bangun semula, tetapi menghalangnya daripada jatuh ke tanah, mengelakkan kerosakan yang mungkin mengancam nyawa. Dengan cara yang sama, jaringan keselamatan sosial ekonomi menyediakan jumlah kebajikan atau keselamatan minimum tertentu yang telah dipersetujui oleh masyarakat bahawa tiada siapa yang harus jatuh di bawah.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b World Bank. 2018. The State of Social Safety Nets 2018. Washington, DC: World Bank. © World Bank. License: CC BY 3.0 IGO.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]