Pemeringkatan kolej dan universiti

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Kedudukan kolej dan universiti)

Pemeringkatan kolej dan universiti atau kedudukan kolej dan universiti ialah pemeringkatan institusi pendidikan tinggi yang telah diperingkat berdasarkan pelbagai kombinasi pelbagai faktor. Tidak ada satu pun peringkat yang memberikan gambaran menyeluruh mengenai kekuatan institusi yang diperingkat kerana semua memilih rangkaian ciri yang dapat diukur dengan mudah untuk mendasarkan hasilnya. Peringkat paling sering dilakukan oleh majalah, surat khabar, laman web, pemerintah, atau akademik. Sebagai tambahan untuk peringkat keseluruhan institusi, organisasi melakukan peringkat program, jabatan, dan sekolah tertentu. Berbagai peringkat mempertimbangkan kombinasi ukuran dana dan dana, kecemerlangan penyelidikan dan/atau pengaruh, kepakaran pengkhususan, kemasukan, pilihan pelajar, nombor penghargaan, pengantarabangsaan, pekerjaan siswazah, hubungan industri, reputasi sejarah dan kriteria lain. Pelbagai peringkat kebanyakannya menilai hasil institusi melalui penyelidikan. Beberapa peringkat menilai institusi dalam satu negara, sementara yang lain menilai institusi di seluruh dunia. Subjek telah menghasilkan banyak perbahasan mengenai kegunaan dan ketepatan peringkat.[1] Kepelbagaian dalam metodologi penilaian dan kritikan yang menyertainya menunjukkan kurangnya konsensus di lapangan. Lebih jauh lagi, sepertinya mungkin untuk mempermainkan sistem pemeringkatan melalui kutipan diri yang berlebihan [2] atau oleh penyelidik yang saling menyokong dalam tinjauan. UNESCO telah mempersoalkan sama ada peringkat "lebih berbahaya daripada yang baik", sementara mengakui bahawa "Betul atau salah, mereka dianggap sebagai ukuran kualiti dan dengan itu mewujudkan persaingan sengit antara universiti di seluruh dunia".[3]

Tiga pemeringkat global yang paling lama ditubuhkan dan paling berpengaruh ialah: Quacquarelli Symonds (QS), Times Higher Education (THE) dan ShanghaiRanking Consultancy (Academic Ranking of World Universities, ARWU). Ketiganya, bersama dengan kedudukan global yang lain, kebanyakannya mengukur prestasi penyelidikan universiti dan bukannya sistem pengajaran universiti.[4][5][6][7][8][9] Mereka telah dikritik kerana "berdasarkan sebagian besar pada apa yang dapat diukur dan bukan apa yang relevan dan penting bagi universiti",[8] di samping itu, pengesahan data yang tersedia secara global juga telah dipersoalkan.[5]

QS World University Rankings penerbitan Quacquarelli Symonds, ialah kedudukan universiti teratas di dunia, menerbitkan versi senarai kedudukan mereka setiap tahun sejak 2004. Pada 2016, mereka menduduki tempat 916 universiti, dengan Institut Teknologi Massachusetts (MIT), Universiti Stanford, dan Universiti Harvard dalam tiga teratas.[10] Sejak penerbitan senarai pemeringkatan perdana mereka pada tahun 2004, kedudukan tiga teratas sering ditempati oleh institusi-institusi pendidikan tinggi dari Amerika Syaikat.[11] Menurut Alexa Internet, senarai kedudukan universiti yang paling banyak dilihat di seluruh dunia.[12]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Marklein, Mary Beth. "Rankings create 'perverse incentives' – Hazelkorn". University World News. University World News. Dicapai pada 14 September 2016.
  2. ^ Mussard, Maxime; James, Alex Pappachen (26 July 2017). "How to boost the ranking of your university using self-citations? An example of the weaknesses of university ranking systems". Figshare. doi:10.6084/m9.figshare.5245867.v1.
  3. ^ "Rankings and Accountability in Higher Education: Uses and Misuses". www.unesco.org. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 November 2016.
  4. ^ Philip G. Altbach (11 November 2010). "The State of the Rankings". Inside Higher Ed. Dicapai pada 11 June 2017.
  5. ^ a b Bahram Bekhradnia (15 December 2016). "International university rankings: For good or ill?" (PDF). Higher Education Policy Institute. Dicapai pada 26 May 2017.
  6. ^ Ariel Zirulnick (16 September 2010). "New world university ranking puts Harvard back on top". The Christian Science Monitor. Dicapai pada 11 June 2017.
  7. ^ Andrew Marszal (4 October 2012). "University rankings: which world university rankings should we trust?". The Daily Telegraph. Dicapai pada 11 June 2017.
  8. ^ a b Qiang Zha (4 December 2016). "University Rankings in Perspective". Inside Higher Ed. Dicapai pada 11 June 2017.
  9. ^ Olcay, Gokcen Arkali; Bulu, Melih (1 October 2017). "Is measuring the knowledge creation of universities possible?: A review of university rankings". Technological Forecasting and Social Change. 123: 153–160. doi:10.1016/j.techfore.2016.03.029.
  10. ^ "QS World University Rankings® 2016-2017". Top Universities. QS Quacquarelli Symonds. 25 August 2016. Dicapai pada 14 September 2016.
  11. ^ O'Malley, Brendan. "US, Asia rise as Europe falters in university ranking". University World News. University World News. Dicapai pada 14 September 2016.
  12. ^ https://www.alexa.com/siteinfo/topuniversities.com