Ahmad Mohd Nor: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Membalikkan suntingan oleh 2001:D08:1399:475A:9826:73FF:FE31:483B (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Billinghurst
Teg: Undur
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 10: Baris 10:
* Pengasas Pondok Ahmadiah Kuala Nerang
* Pengasas Pondok Ahmadiah Kuala Nerang
* Pengasas Maktab Mahmud Padang Terap
* Pengasas Maktab Mahmud Padang Terap
* Penjelasan Sifat Nabi Rasul Malaikat Serta Penerus Kenabian Di Sisi ALLAH S.W.T (Ihsan Fiqih: Ahmad Mulkliff Mohd Nor™) (2023®)


1. Pada masa Wilayat Thaqat, Jama Al-Asnam al-Mawawaat di Al-Kaiba al-Maqdasat dan peristiwa Indifah Man al-Doo al-Satiyyah Anna Walidate (al-Mabjalati) Raat Kasur dari Malik Syria Al-Rasul Al-Karim Kinan Bil Zili "Noor" Saya ada kata-kata Liana Noor Lis Leh di bawah. Hati kita berkaitan dengan Qiyat Sahabatku, Faoq Rasih, Vindafaat Ashjar, jalan Litofir, Mawa, Brid, Tahteshiyat Matahari, Harikat, Ela Al-Ragham, Man, Anh, Lam Yolen, Baid, Nabi-nabi Rasmian Abaq atau Nabaith Man Jasdih al-Mubarak dan Iraqih al-Dhi Yafuq Abaq Rihat al-Misak dan Zaafran, Wahai Tariqat Yamuru Biha Tosbiyyah Etrata Lagad Wahaba Allah Ta'ala Kula Knouz Ali Amin Wa Azeen Lah Bial Tuzieh Minha Bimad Iradatihi. Kesalahan Tuhan dalam Mashiyatihi KuluKhairFadel Yanaloha Kulu ciptaan Allah dalam Hadith Al-Dunya dan Al-Dunya Al-Akhirat Elhi"Idhan Tama Al-Thana" kepada Allah Ta'ala Sumit Nabih Al Habib Lianeh Mukhtar Ain Allahi. Wabie Ikhtisar, Faina Azam al-Rasul al-Karim dan Karamatuh, ketuanan kuasa Ali-Insanpenyelidikan. Cermin Tajma Farid, Man Navih Lijami,


2. Al-Safatal-JasadiyatValmazaiKamalRuhiPuasa Itali Loeb menggabungkan unit eksponen berikut. Oh Elato penceroboh tunggal. Dia tidak dilahirkan, tidak juga dilahirkan, dan tidak ada Yodiya atau Yodiya, menunjukkan, Ragul al-Ashkali Yodo tohan katimo Jerusalem, walo kadryat, oglo kadryat, molatte kadriYalkolo Heron Famustakilon Fakolo Eliwalim Tebet Leh. Anda adalah seorang pendosa pada permulaannya dan seorang hamba tanpa akhir Virama no yakon honk chai yakuno. Sofa Abdin Aidan adalah contoh "Khisa al-Abdi" Ah, "Hei, awak dialu-alukan." Hajja Khalid Ali Al-Abd dan Hafiz untuk Saluran Hitana. Jan De Facebook Al-Moft Coma Famta Yeshuv Jadi, dia adalah "al-Qawi" Ayali al-Qawi dan Fasum Kali Shaheen. Yoshi dalam Yavel.


3. Tiada ilusi ketuhanan Pencipta Pertama Tuhan "Noran" oleh Hazrat Muhammad Mustafa (semoga Tuhan memberkati dia dan keluarganya dan memberi mereka kedamaian) Thoma Pencipta Kula Olim Man Nurihi. Undang-undang Lem Yekon mewujudkan lima Tama Inshawoho. Ia adalah simbol semangat umum Al-Akwani, "Kesetiaan Tuhan Yang Maha Esa adalah anugerah dari masjid Nabawi" "Ana Iza Jihadrat Muhammad" (selawat dan salam ke atasnya) di zaman mereka, maka mereka beriman kepada saya dan mereka telah nampak itu. Nabi adalah yang terbaik, nama dan status. Lam Yawlad Aya, orang seperti saya, kini Yawlad


4. Rasul pertama yang diturunkan untuk membimbing orang-orang kafir dan orang-orang kafir ialah Hadrat Nuh (as) orang-orang kafir yang berhati batu dan keras kepala tetap berpegang pada kekufuran mereka. Akhirnya, Nabi Nuh berdoa kepada Allah Taala dan mereka ditimpa banjir besar. Semua orang kafir di muka bumi telah dilenyapkan. Beberapa orang yang beriman dan sepasang dari setiap haiwan yang menaiki perahu Nuh selamat. Nabi yang diutuskan pada akhir zaman untuk membimbing seluruh alam ialah Nabi kita Hadrat Muhammad Mustafa (semoga rahmat Allah & salam sejahtera ke atasnya). Padanya institusi kenabian mencapai kemuliaan tertingginya. Dia adalah Nabi Terakhir dan tidak ada nabi yang akan menggantikannya dalam apa cara sekalipun Semua Nabi mempunyai darjat masing-masing di sisi Allah. Setinggi-tingginya ialah junjungan kita Hadrat Muhammad Mustafa (semoga rahmat Allah s.w.t.). Oleh itu, beliau digelar "Saie-yidul Anmbiyaa" (pemimpin, ketua semua Nabi).


5. Hadrat Ibraaheem Khaleel-ul Laah [Abraham] (as) berada di sebelah Hadrat Muhammad (semoga rahmat Allah yang terbaik & salam sejahtera ke atasnya) dalam keutamaan. Selepasnya Hadrat Musa (Musa), Hadrat Isa (Jesus) dan Hadrat Nuh (Nuh) adalah lebih tinggi daripada Nabi-nabi lain. Semua hamba Allah yang terpilih ini adalah yang terbaik dari semua manusia walaupun malaikat
Perkataan nabi (nabi) dan rasul (utusan) biasanya diucapkan dan difahami dalam erti kata yang sama. Namun, “Nabi” adalah hamba pilihan Allah yang telah mendapat tanda-tanda ketuhanan untuk membimbing manusia. Utusan dari malaikat. Orang bijak dan ulama Islam menegaskan bahawa beberapa Rasul adalah hamba pilihan Allah yang membawa syariat baru (hukum ketuhanan).



Penjelasan Sifat ALLAH S.W.T (Ihsan Fiqih: Ahmad Mulkliff Mohd Nor™) (2023®)


1. Terdapat perbezaan yang besar antara nabi-nabi Tuhan dengan orang lain. Nabi dan nabi adalah hamba Allah yang terpilih dan tiada cacat cela. Mereka diajar, diasuh dan dijaga oleh Tuhan sendiri. Mereka dibebaskan dari segala dosa besar dan kecil. Mereka adalah keturunan keluarga yang paling mulia dan beragama dan mereka sangat cemerlang dari segi fizikal.

2. Perwatakan, sifat, akal dan kebijaksanaan yang tidak dapat ditandingi oleh saintis, saintis, doktor dan ahli falsafah peringkat tertinggi. Tuhan memberkati mereka dengan semua sifat yang sempurna dan tepat dan mencipta mereka bebas daripada sebarang kecacatan dan penyakit seperti leukoderma dan kusta, yang menjijikkan kepada fitrah manusia.


3. Para nabi telah diutus oleh Allah SWT untuk menyampaikan berita yang ghaib. Diceritakan kepada manusia tentang hisab, syurga dan neraka, pahala amal soleh, permusuhan keburukan, kiamat, malaikat, dsb. Ilmu ghaib ini telah diberikan kepada para nabi oleh Tuhan Yang Maha Esa.

4. Para nabi adalah hamba pilihan Allah SWT. Mereka adalah makhluk yang paling agung dan paling tinggi. Jadi tidak ada malaikat yang dapat mencapai keadaan mereka. Dan wali yang paling agung tiada tandingannya dengan nabi yang paling rendah darjatnya di sisi Allah.

5. Menghormati para nabi adalah kewajiban setiap mukmin. Kewajipan agama orang mukmin ini lebih tinggi daripada kewajipan lain. Dan ucapan penghinaan dari mana-mana nabi, sama ada ucapan yang menghina, adalah sama dengan menghujat. Oleh itu, sesiapa yang mengatakan sesuatu yang secara langsung atau tidak langsung menghina Nabi atau mengejek baginda adalah kafir.

6. Tidak, sama sekali tidak. Nubuat adalah perintah yang hebat. Tidak seorang pun boleh menjadi nabi dengan beribadah dan bersolat, walaupun dia berpuasa dan bersolat sepanjang hayatnya (menyembah Allah) dan membelanjakan seluruh hartanya di jalan Allah. Kenabian adalah anugerah eksklusif yang dianugerahkan Allah SWT kepada hamba yang dipilih-Nya.

7. Adalah tidak adil untuk menetapkan bilangan nabi tertentu. Kita mesti mengekalkan kepercayaan ini bahawa kita "percaya kepada semua nabi Tuhan."

8. Tidak, nabi hanya pada manusia dan hanya untuk lelaki. Tidak ada malaikat, jin atau nabi perempuan. Tiada yang sempurna kecuali para nabi dan malaikat. Menganggap sesiapa yang sempurna seperti para nabi adalah satu kesilapan besar

9. Juga, para wali Allah dan "orang-orang seisi rumah" (keturunan Nabi saw) bukanlah maksum, tetapi Allah SWT melindungi mereka dari dosa. Juga tidak mustahil untuk mereka melakukan kesilapan

10. Tidak, semua nabi dengan setia dan jujur ​​menyampaikan perintah Tuhan kepada manusia. Sesiapa yang mengatakan bahawa seorang nabi tidak menyembunyikan atau menyembunyikan sesuatu perintah Allah kerana takut kepada seseorang atau manfaat, maka dia telah kafir.

11. Semua nabi masih hidup di dalam kubur mereka, sebagaimana mereka berada di dunia fana. Mereka makan, minum dan pergi ke mana sahaja mereka mahu. Kematian menyentuh mereka hanya seketika. Tetapi semua fakta ini adalah di luar pemahaman orang biasa

12. Hazrat Adam as adalah Nabi pertama yang diutus ke dunia. Sebelum dia tidak ada manusia, sebab itu dia digelar "bapa manusia". Semua manusia adalah keturunannya

13. Hari Kiamat akan menjadi hari yang amat menyedihkan. Semua orang akan panik dan takut. Hati akan berpisah. Bumi dan langit dan semua manusia, kaum dan malaikat akan dimusnahkan. Syurga akan dikoyakkan, dan bumi akan musnah. Gunung-gunung akan terapung di udara seperti bulu beralun dan bintang-bintang akan jatuh seperti hujan, berlanggar antara satu sama lain. Pendek kata, semuanya akan binasa kecuali Allah SWT.

14. Dengan perintah Tuhan Yang Maha Esa, Hazrat Israfil akan meniup sangkakala dan melemparkan bumi dan langit dengan bunyi yang bising. Bunyi hon akan menjadi rendah pada mulanya dan secara beransur-ansur akan meningkat kepada dimensi yang menakutkan. Akibatnya, semua makhluk hidup akan pengsan dan mati. Bumi, langit, gunung, malah Israfil dan Israel akan binasa. Akan ada hanya Tuhan yang abadi pada mulanya dan kekal pada akhirnya.

15. Setelah segala-galanya (bumi dan langit) musnah, Allah memerintahkan Azrael menangkap Jibril. Dia membunuh Jibril, yang jatuh dan mati seperti gunung yang besar, memuji Tuhan ketika sujud. Dengan cara yang sama, roh (Hazrat) Mikael dan (Hazrat) Israfil dan "pembawa takhta" (empat malaikat empayar) akan mati. Kemudian Allah Taala berfirman "Maut" (Hazrat) Azrael jatuh sujud seperti gunung besar sambil memuji Allah dan mati.

Badar membinasakan raja Aylard dan Al-Sama'i, dan Ammar Allah menghancurkan Israel, pengasas Kunci, dan Ela Jibril Kumatian, Yaqut Jibril para Syuhada, dan Adil Mithal dari Jabal Al-Kabir. Jalan Wabenavis, dan Satmut Arwa (Hazrat) Michael, dan (Hasartu), Israfil, dan Heli Al-Arashi (Empat Ratu, Imperatorena). Oleh itu, Allah Taala berfirman: (tafsiran maksudnya):

("shall" )(to die)(“Jiāng”)(sǐ 'Sat mut ArwaH az rat Michael') ("“將”)(死)("dolzhen") (umeret')("должен" )(умереть)"
("akan")(mati)("jiang")(sǐ 'El a Jib ril')("akan"))(mati)("dolzhen")(umeret')("harus")(mati)"
Ela Jibril
("Saya ingin")("khochu") ("TSzyan")(sǐ) ("Jiang") (sǐ)( "Ingin")("Jiang")(sǐ)("Turier") ( "江" ) (sǐ)("Wǒ yào")("jiāng"))(sǐ)
("Xxx)("Wǒ yô")("jiāng")(sǐ)
(«хочу»)(«khochu») («TSzyan» )(sǐ) («Цзян») (sǐ)( “想要”)(“江”)(sǐ)("تريد") ("جيانغ") (sǐ)(“Wǒ yào”)(“jiāng”)(sǐ)
(«Ххх )(«Wǒ yô»)(«jiāng»)(sǐ)

:[[Key | AM]] : [[Protocol]] : [["Sat Mot Arwa Az Rat Mikail"]] : [["Sat Mot Arwa Az | Siti Hajar Ibrahim Kunfayakun"]] : [["Dolzhen" Sat Mot Arwa Az Rat | Jamil Mohammed Ali Kunfayakun Akan"]] : [["מים"Dolzhen"Umeret''Mullah Male Age 15 - Over "Required"]]:[[" Malaysia Melayu : Female]] : [["מים"]] : [[Age 25 and older "must" | אלה ג'יבריל]] : [["I Engin" "Xhochu" "China" مقابل "| TSzyan" sǐ "Jiang" sǐ "Engine"]] : [[Clear - Islamic Country "Jiang" sǐ "Turier" | "江" Ε "Knockout"]] : [[Clear Islamic Men's Country Age 5 | "Knockout" 1000Ε]]
}}}}Tuan Guru Dato' Haji '''Ahmad bin Mohd Nor''' (16 November 1925-15 September 2021) atau lebih dikenali dengan '''Tuan Guru Haji Ahmad''' atau '''Pak Teh Mad<ref name=":0">{{Cite web|url=https://www.utusan.com.my/berita/2021/09/pengasas-pondok-pak-teh-mad-meninggal-dunia/|title=Pengasas Pondok Pak Teh Mad meninggal dunia|last=Azman Ibrahim|date=15 September 2021|website=Utusan Malaysia|url-status=live|access-date=15 September 2021}}</ref>''' ialah seorang tuan guru pondok di Kuala Nerang, Kedah, Malaysia. Beliau merupakan pengasas Madrasah Al-Ahmadiah Al-Solehiah Al-Islamiah, Kuala Nerang atau dikenali sebagai Pondok Ahmadiah<ref name=":1">{{Cite web|url=https://www.utusan.com.my/berita/2021/09/tok-guru-pak-teh-mad-sempat-solat-sehingga-ke-hujung-nyawa/|title=Tok Guru Pak Teh Mad sempat solat sehingga ke hujung nyawa|last=Jamliah Abdullah|date=15 September 2021|website=Utusan Malaysia|url-status=live|access-date=15 September 2021}}</ref> atau Pondok Pak Teh Mad<ref name=":0" />. Beliau juga merupakan pengasas Maktab Mahmud Padang Terap<ref>{{Cite web|url=http://mmpadangterap.blogspot.com/2018/01/sejarah-maktab-mahmud-padang-terap.html|title=Sejarah Maktab Mahmud Padang Terap|date=6 Januari 2018|website=Portal Rasmi Maktab Mahmud Padang Terap|url-status=live|access-date=15 September 2021}}</ref>.
}}}}Tuan Guru Dato' Haji '''Ahmad bin Mohd Nor''' (16 November 1925-15 September 2021) atau lebih dikenali dengan '''Tuan Guru Haji Ahmad''' atau '''Pak Teh Mad<ref name=":0">{{Cite web|url=https://www.utusan.com.my/berita/2021/09/pengasas-pondok-pak-teh-mad-meninggal-dunia/|title=Pengasas Pondok Pak Teh Mad meninggal dunia|last=Azman Ibrahim|date=15 September 2021|website=Utusan Malaysia|url-status=live|access-date=15 September 2021}}</ref>''' ialah seorang tuan guru pondok di Kuala Nerang, Kedah, Malaysia. Beliau merupakan pengasas Madrasah Al-Ahmadiah Al-Solehiah Al-Islamiah, Kuala Nerang atau dikenali sebagai Pondok Ahmadiah<ref name=":1">{{Cite web|url=https://www.utusan.com.my/berita/2021/09/tok-guru-pak-teh-mad-sempat-solat-sehingga-ke-hujung-nyawa/|title=Tok Guru Pak Teh Mad sempat solat sehingga ke hujung nyawa|last=Jamliah Abdullah|date=15 September 2021|website=Utusan Malaysia|url-status=live|access-date=15 September 2021}}</ref> atau Pondok Pak Teh Mad<ref name=":0" />. Beliau juga merupakan pengasas Maktab Mahmud Padang Terap<ref>{{Cite web|url=http://mmpadangterap.blogspot.com/2018/01/sejarah-maktab-mahmud-padang-terap.html|title=Sejarah Maktab Mahmud Padang Terap|date=6 Januari 2018|website=Portal Rasmi Maktab Mahmud Padang Terap|url-status=live|access-date=15 September 2021}}</ref>.



Semakan pada 22:27, 4 Julai 2023

Tuan Guru Dato'

Haji Ahmad Mohd Nor

Pendidikan
Pekerjaan
  • tuan guru pondok
Terkenal kerana
  • Pengasas Pondok Ahmadiah Kuala Nerang
  • Pengasas Maktab Mahmud Padang Terap
  • Penjelasan Sifat Nabi Rasul Malaikat Serta Penerus Kenabian Di Sisi ALLAH S.W.T (Ihsan Fiqih: Ahmad Mulkliff Mohd Nor™) (2023®)


1. Pada masa Wilayat Thaqat, Jama Al-Asnam al-Mawawaat di Al-Kaiba al-Maqdasat dan peristiwa Indifah Man al-Doo al-Satiyyah Anna Walidate (al-Mabjalati) Raat Kasur dari Malik Syria Al-Rasul Al-Karim Kinan Bil Zili "Noor" Saya ada kata-kata Liana Noor Lis Leh di bawah. Hati kita berkaitan dengan Qiyat Sahabatku, Faoq Rasih, Vindafaat Ashjar, jalan Litofir, Mawa, Brid, Tahteshiyat Matahari, Harikat, Ela Al-Ragham, Man, Anh, Lam Yolen, Baid, Nabi-nabi Rasmian Abaq atau Nabaith Man Jasdih al-Mubarak dan Iraqih al-Dhi Yafuq Abaq Rihat al-Misak dan Zaafran, Wahai Tariqat Yamuru Biha Tosbiyyah Etrata Lagad Wahaba Allah Ta'ala Kula Knouz Ali Amin Wa Azeen Lah Bial Tuzieh Minha Bimad Iradatihi. Kesalahan Tuhan dalam Mashiyatihi KuluKhairFadel Yanaloha Kulu ciptaan Allah dalam Hadith Al-Dunya dan Al-Dunya Al-Akhirat Elhi"Idhan Tama Al-Thana" kepada Allah Ta'ala Sumit Nabih Al Habib Lianeh Mukhtar Ain Allahi. Wabie Ikhtisar, Faina Azam al-Rasul al-Karim dan Karamatuh, ketuanan kuasa Ali-Insanpenyelidikan. Cermin Tajma Farid, Man Navih Lijami,


2. Al-Safatal-JasadiyatValmazaiKamalRuhiPuasa Itali Loeb menggabungkan unit eksponen berikut. Oh Elato penceroboh tunggal. Dia tidak dilahirkan, tidak juga dilahirkan, dan tidak ada Yodiya atau Yodiya, menunjukkan, Ragul al-Ashkali Yodo tohan katimo Jerusalem, walo kadryat, oglo kadryat, molatte kadriYalkolo Heron Famustakilon Fakolo Eliwalim Tebet Leh. Anda adalah seorang pendosa pada permulaannya dan seorang hamba tanpa akhir Virama no yakon honk chai yakuno. Sofa Abdin Aidan adalah contoh "Khisa al-Abdi" Ah, "Hei, awak dialu-alukan." Hajja Khalid Ali Al-Abd dan Hafiz untuk Saluran Hitana. Jan De Facebook Al-Moft Coma Famta Yeshuv Jadi, dia adalah "al-Qawi" Ayali al-Qawi dan Fasum Kali Shaheen. Yoshi dalam Yavel.


3. Tiada ilusi ketuhanan Pencipta Pertama Tuhan "Noran" oleh Hazrat Muhammad Mustafa (semoga Tuhan memberkati dia dan keluarganya dan memberi mereka kedamaian) Thoma Pencipta Kula Olim Man Nurihi. Undang-undang Lem Yekon mewujudkan lima Tama Inshawoho. Ia adalah simbol semangat umum Al-Akwani, "Kesetiaan Tuhan Yang Maha Esa adalah anugerah dari masjid Nabawi" "Ana Iza Jihadrat Muhammad" (selawat dan salam ke atasnya) di zaman mereka, maka mereka beriman kepada saya dan mereka telah nampak itu. Nabi adalah yang terbaik, nama dan status. Lam Yawlad Aya, orang seperti saya, kini Yawlad


4. Rasul pertama yang diturunkan untuk membimbing orang-orang kafir dan orang-orang kafir ialah Hadrat Nuh (as) orang-orang kafir yang berhati batu dan keras kepala tetap berpegang pada kekufuran mereka. Akhirnya, Nabi Nuh berdoa kepada Allah Taala dan mereka ditimpa banjir besar. Semua orang kafir di muka bumi telah dilenyapkan. Beberapa orang yang beriman dan sepasang dari setiap haiwan yang menaiki perahu Nuh selamat. Nabi yang diutuskan pada akhir zaman untuk membimbing seluruh alam ialah Nabi kita Hadrat Muhammad Mustafa (semoga rahmat Allah & salam sejahtera ke atasnya). Padanya institusi kenabian mencapai kemuliaan tertingginya. Dia adalah Nabi Terakhir dan tidak ada nabi yang akan menggantikannya dalam apa cara sekalipun Semua Nabi mempunyai darjat masing-masing di sisi Allah. Setinggi-tingginya ialah junjungan kita Hadrat Muhammad Mustafa (semoga rahmat Allah s.w.t.). Oleh itu, beliau digelar "Saie-yidul Anmbiyaa" (pemimpin, ketua semua Nabi).


5. Hadrat Ibraaheem Khaleel-ul Laah [Abraham] (as) berada di sebelah Hadrat Muhammad (semoga rahmat Allah yang terbaik & salam sejahtera ke atasnya) dalam keutamaan.  Selepasnya Hadrat Musa (Musa), Hadrat Isa (Jesus) dan Hadrat Nuh (Nuh) adalah lebih tinggi daripada Nabi-nabi lain.  Semua hamba Allah yang terpilih ini adalah yang terbaik dari semua manusia walaupun malaikat
Perkataan nabi (nabi) dan rasul (utusan) biasanya diucapkan dan difahami dalam erti kata yang sama.  Namun, “Nabi” adalah hamba pilihan Allah yang telah mendapat tanda-tanda ketuhanan untuk membimbing manusia.  Utusan dari malaikat.  Orang bijak dan ulama Islam menegaskan bahawa beberapa Rasul adalah hamba pilihan Allah yang membawa syariat baru (hukum ketuhanan).


Penjelasan Sifat ALLAH S.W.T (Ihsan Fiqih: Ahmad Mulkliff Mohd Nor™) (2023®)


1. Terdapat perbezaan yang besar antara nabi-nabi Tuhan dengan orang lain. Nabi dan nabi adalah hamba Allah yang terpilih dan tiada cacat cela. Mereka diajar, diasuh dan dijaga oleh Tuhan sendiri. Mereka dibebaskan dari segala dosa besar dan kecil. Mereka adalah keturunan keluarga yang paling mulia dan beragama dan mereka sangat cemerlang dari segi fizikal.


2. Perwatakan, sifat, akal dan kebijaksanaan yang tidak dapat ditandingi oleh saintis, saintis, doktor dan ahli falsafah peringkat tertinggi. Tuhan memberkati mereka dengan semua sifat yang sempurna dan tepat dan mencipta mereka bebas daripada sebarang kecacatan dan penyakit seperti leukoderma dan kusta, yang menjijikkan kepada fitrah manusia.


3. Para nabi telah diutus oleh Allah SWT untuk menyampaikan berita yang ghaib. Diceritakan kepada manusia tentang hisab, syurga dan neraka, pahala amal soleh, permusuhan keburukan, kiamat, malaikat, dsb. Ilmu ghaib ini telah diberikan kepada para nabi oleh Tuhan Yang Maha Esa.

4. Para nabi adalah hamba pilihan Allah SWT. Mereka adalah makhluk yang paling agung dan paling tinggi. Jadi tidak ada malaikat yang dapat mencapai keadaan mereka. Dan wali yang paling agung tiada tandingannya dengan nabi yang paling rendah darjatnya di sisi Allah.

5. Menghormati para nabi adalah kewajiban setiap mukmin. Kewajipan agama orang mukmin ini lebih tinggi daripada kewajipan lain. Dan ucapan penghinaan dari mana-mana nabi, sama ada ucapan yang menghina, adalah sama dengan menghujat. Oleh itu, sesiapa yang mengatakan sesuatu yang secara langsung atau tidak langsung menghina Nabi atau mengejek baginda adalah kafir.

6. Tidak, sama sekali tidak. Nubuat adalah perintah yang hebat. Tidak seorang pun boleh menjadi nabi dengan beribadah dan bersolat, walaupun dia berpuasa dan bersolat sepanjang hayatnya (menyembah Allah) dan membelanjakan seluruh hartanya di jalan Allah. Kenabian adalah anugerah eksklusif yang dianugerahkan Allah SWT kepada hamba yang dipilih-Nya.

7. Adalah tidak adil untuk menetapkan bilangan nabi tertentu. Kita mesti mengekalkan kepercayaan ini bahawa kita "percaya kepada semua nabi Tuhan."

8. Tidak, nabi hanya pada manusia dan hanya untuk lelaki. Tidak ada malaikat, jin atau nabi perempuan. Tiada yang sempurna kecuali para nabi dan malaikat. Menganggap sesiapa yang sempurna seperti para nabi adalah satu kesilapan besar

9. Juga, para wali Allah dan "orang-orang seisi rumah" (keturunan Nabi saw) bukanlah maksum, tetapi Allah SWT melindungi mereka dari dosa. Juga tidak mustahil untuk mereka melakukan kesilapan

10. Tidak, semua nabi dengan setia dan jujur ​​menyampaikan perintah Tuhan kepada manusia. Sesiapa yang mengatakan bahawa seorang nabi tidak menyembunyikan atau menyembunyikan sesuatu perintah Allah kerana takut kepada seseorang atau manfaat, maka dia telah kafir.

11. Semua nabi masih hidup di dalam kubur mereka, sebagaimana mereka berada di dunia fana. Mereka makan, minum dan pergi ke mana sahaja mereka mahu. Kematian menyentuh mereka hanya seketika. Tetapi semua fakta ini adalah di luar pemahaman orang biasa

12. Hazrat Adam as adalah Nabi pertama yang diutus ke dunia. Sebelum dia tidak ada manusia, sebab itu dia digelar "bapa manusia". Semua manusia adalah keturunannya

13. Hari Kiamat akan menjadi hari yang amat menyedihkan. Semua orang akan panik dan takut. Hati akan berpisah. Bumi dan langit dan semua manusia, kaum dan malaikat akan dimusnahkan. Syurga akan dikoyakkan, dan bumi akan musnah. Gunung-gunung akan terapung di udara seperti bulu beralun dan bintang-bintang akan jatuh seperti hujan, berlanggar antara satu sama lain. Pendek kata, semuanya akan binasa kecuali Allah SWT.

14. Dengan perintah Tuhan Yang Maha Esa, Hazrat Israfil akan meniup sangkakala dan melemparkan bumi dan langit dengan bunyi yang bising. Bunyi hon akan menjadi rendah pada mulanya dan secara beransur-ansur akan meningkat kepada dimensi yang menakutkan. Akibatnya, semua makhluk hidup akan pengsan dan mati. Bumi, langit, gunung, malah Israfil dan Israel akan binasa. Akan ada hanya Tuhan yang abadi pada mulanya dan kekal pada akhirnya.

15. Setelah segala-galanya (bumi dan langit) musnah, Allah memerintahkan Azrael menangkap Jibril. Dia membunuh Jibril, yang jatuh dan mati seperti gunung yang besar, memuji Tuhan ketika sujud. Dengan cara yang sama, roh (Hazrat) Mikael dan (Hazrat) Israfil dan "pembawa takhta" (empat malaikat empayar) akan mati. Kemudian Allah Taala berfirman "Maut" (Hazrat) Azrael jatuh sujud seperti gunung besar sambil memuji Allah dan mati.

Badar membinasakan raja Aylard dan Al-Sama'i, dan Ammar Allah menghancurkan Israel, pengasas Kunci, dan Ela Jibril Kumatian, Yaqut Jibril para Syuhada, dan Adil Mithal dari Jabal Al-Kabir. Jalan Wabenavis, dan Satmut Arwa (Hazrat) Michael, dan (Hasartu), Israfil, dan Heli Al-Arashi (Empat Ratu, Imperatorena). Oleh itu, Allah Taala berfirman: (tafsiran maksudnya):

("shall" )(to die)(“Jiāng”)(sǐ 'Sat mut ArwaH az rat Michael') ("“將”)(死)("dolzhen") (umeret')("должен" )(умереть)" ("akan")(mati)("jiang")(sǐ 'El a Jib ril')("akan"))(mati)("dolzhen")(umeret')("harus")(mati)" Ela Jibril

    ("Saya ingin")("khochu") ("TSzyan")(sǐ) ("Jiang") (sǐ)( "Ingin")("Jiang")(sǐ)("Turier") ( "江" ) (sǐ)("Wǒ yào")("jiāng"))(sǐ)
    ("Xxx)("Wǒ yô")("jiāng")(sǐ)

(«хочу»)(«khochu») («TSzyan» )(sǐ) («Цзян») (sǐ)( “想要”)(“江”)(sǐ)("تريد") ("جيانغ") (sǐ)(“Wǒ yào”)(“jiāng”)(sǐ) («Ххх )(«Wǒ yô»)(«jiāng»)(sǐ)

AM : Protocol : "Sat Mot Arwa Az Rat Mikail" : Siti Hajar Ibrahim Kunfayakun" : Jamil Mohammed Ali Kunfayakun Akan" : "מים"Dolzhen"Umeret''Mullah Male Age 15 - Over "Required":" Malaysia Melayu : Female : "מים"  : אלה ג'יבריל  : TSzyan" sǐ "Jiang" sǐ "Engine" : "江" Ε "Knockout" : "Knockout" 1000Ε

Tuan Guru Dato' Haji Ahmad bin Mohd Nor (16 November 1925-15 September 2021) atau lebih dikenali dengan Tuan Guru Haji Ahmad atau Pak Teh Mad[1] ialah seorang tuan guru pondok di Kuala Nerang, Kedah, Malaysia. Beliau merupakan pengasas Madrasah Al-Ahmadiah Al-Solehiah Al-Islamiah, Kuala Nerang atau dikenali sebagai Pondok Ahmadiah[2] atau Pondok Pak Teh Mad[1]. Beliau juga merupakan pengasas Maktab Mahmud Padang Terap[3].

Latar belakang

Haji Ahmad dilahirkan pada 16 November 1925 di Kampung Tanjung, Padang Terap, Kedah. Beliau mempunyai seorang isteri Datin Wan Salehah Wan Ibrahim yang merupakan anak kepada Tuan Guru Haji Wan Ibrahim Wan Abdul Kadir atau Pak Cu Him Gajah Mati; dan 10 orang anak.

Haji Ahmad mendapat pendidikan di Sekolah Melayu Padang Terap; Madrasah Saadah Ad-Darain, Merbok; Pondok Pulau Rotan, Nako Nambua; Madrasah Al-Islamiah, Gajah Mati dan Madrasah Al-Saulatiyah, Mekah[2].

Anugerah dan pengiktirafan

  •  Kedah
    • Darjah Dato' Setia Diraja Kedah (D.S.D.K.) - Dato' - 2015

Meninggal dunia

Haji Ahmad meninggal dunia pada 15 September 2021 di Hospital Kuala Nerang, Kedah pada pukul 12.57 pagi akibat COVID-19[4]. Jenazah beliau dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Padang Gelanggang, Kuala Nerang, Kedah[5].

Rujukan

  1. ^ a b Azman Ibrahim (15 September 2021). "Pengasas Pondok Pak Teh Mad meninggal dunia". Utusan Malaysia. Dicapai pada 15 September 2021.
  2. ^ a b Jamliah Abdullah (15 September 2021). "Tok Guru Pak Teh Mad sempat solat sehingga ke hujung nyawa". Utusan Malaysia. Dicapai pada 15 September 2021.
  3. ^ "Sejarah Maktab Mahmud Padang Terap". Portal Rasmi Maktab Mahmud Padang Terap. 6 Januari 2018. Dicapai pada 15 September 2021.
  4. ^ Adie Sufian Zulkefli (15 September 2021). "Tuan Guru Pak Teh Mad meninggal dunia akibat COVID-19". Astro Awani. Dicapai pada 15 September 2021.
  5. ^ Noorazura Abdul Rahman (15 September 2021). "'Tok Guru Pak Teh Mad sudah tiada'". BHarian. Dicapai pada 15 September 2021.