Tjipto Mangoenkoesoemo: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k Cipto Mangunkusumo, dr dipindahkan ke Tjipto Mangoenkoesoemo: ikut id.wiki
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1: Baris 1:
Dr. '''Cipto Mangunkusumo''' atau '''Tjipto Mangoenkoesoemo''' (Pecangakan, [[Ambarawa]], [[1886]] - [[Jakarta]], 8 Mac [[1943]]) adalah seorang tokoh perjuangan kemerdekaan [[Indonesia]]. Beliau kritis terhadap pemerintahan penjajahan [[Hindia Belanda]], dan bersama [[Douwes Dekker, Setiabudi|Douwes Dekker]] dan [[Ki Hajar Dewantara]] mendirikan Parti Indonesia (Indische Partij) pada 1912.
Dr. Cipto Mangunkusumo diahirkan di Pecangakan, Ambarawa, [[Indonesia]] pada tahun 1886.Beliau meninggal dunia di [[Jakarta]], 8 [[Mac]] 1943.


[[Kategori:Kelahiran 1886]]
Dr. Cipto Mangunkusumo atau Tjipto Mangunkusumo (lebih tepat Tjipto Mangoenkoesoemo) adalah seorang tokoh perjuangan kemerdekaan Indonesia. Ia bersama [[Douwes Dekker]] dan [[Ki Hajar Dewantara]] mendirikan Parti Indonesia (Indische Partij) pada 1912.
[[Kategori:Kematian 1943]]
[[Kategori:Doktor Indonesia]]
[[Kategori:Pahlawan nasional Indonesia]]


[[id:Tjipto Mangoenkoesoemo]]
[[id:Tjipto Mangoenkoesoemo]]

Semakan pada 14:11, 5 Februari 2010

Dr. Cipto Mangunkusumo atau Tjipto Mangoenkoesoemo (Pecangakan, Ambarawa, 1886 - Jakarta, 8 Mac 1943) adalah seorang tokoh perjuangan kemerdekaan Indonesia. Beliau kritis terhadap pemerintahan penjajahan Hindia Belanda, dan bersama Douwes Dekker dan Ki Hajar Dewantara mendirikan Parti Indonesia (Indische Partij) pada 1912.