424 SM: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 30: Baris 30:
====Yunani====
====Yunani====
{{portal|Yunani|COA of Greece.svg}}
{{portal|Yunani|COA of Greece.svg}}
* The statesman, [[Hermocrates]] of Syracuse, persuades the cities of [[Sicily]] to agree to make peace and urges the exclusion of foreign powers. As a result, the three-year war between his city and Sicily's pro-Athenian towns ends and the [[Athens|Athenian]] forces, which had been sent to Sicily to support Greek settlements, are forced to withdraw.
* Negarawan [[Hermocrates]] dari Syracuse memujuk kota-kota [[Sicily]] supaya bersetuju untuk berdamai dan menegaskan keperluan untuk mencegah campur tangan kuasa-kuasa asing. Oleh itu, perang tiga tahun antara kotanya dengan kota-kota pro-Athens Sicily tamat dan angkatan tentera [[Athens]]] yang dihantar ke Sicily untuk membantu petempatan-petempatan Yunani terpaksa berundur.
* [[Demosthenes]] and [[Hippocrates]] attempt to capture [[Megara]], but they are defeated by the [[Sparta|Spartans]] under their general [[Brasidas]]. Demosthenes then marches to [[Naupactus]] to assist in a democratic revolution, and to gather troops for an invasion of [[Boeotia]]. However, Demosthenes and Hippocrates are unable to coordinate their attacks and Hippocrates is defeated at the [[Battle of Delium]] by [[Pagondas]] of [[Thebes, Greece|Thebes]]. During the battle, [[Socrates]] is said to have saved the life of [[Alcibiades]]. Demosthenes attacks [[Sicyon]] and is defeated as well.
* [[Demosthenes]] dan [[Hippocrates]] cuba menawan [[Megara]], tetapi mereka ditewaskan oleh tentera [[Sparta]] di bawah jeneral [[Brasidas]]. Demosthenes kemudian mara menuju [[Naupactus]] untuk membantu pemberontakan demokrasi, dan untuk mengumpulkan askar-askar untuk serangan [[Boeotia]]. Bagaimanapun, Demosthenes dan Hippocrates tidak dapat menyeleraskan serangan-serangan mereka dan Hippocrates ditewaskan dalam [[Pertempuran Delium]] oleh [[Pagondas]] dari [[Thebes, Greece|Thebes]]. Semasa pertempuran ini, [[Socrates]] telah dikatakan menyelamatkan [[Alcibiades]]. Demosthenes menyerang [[Sicyon]] tetapi ditewaskan juga.
* After he frustrates the Athenian attack on Megara, Brasidas marches through Boeotia and [[Thessaly]] to [[Chalcidice]] at the head of 700 [[helots]] and 1000 Peloponnesian mercenaries to join the Macedonian king [[Perdiccas II]]. Refusing to be made a tool for the furtherance of Perdiccas' ambitions, Brasidas wins over the important cities of [[Acanthus]], [[Stagirus]], [[Amphipolis]] and [[Torone]] as well as a number of minor towns. An attack on [[Eion]] is foiled by the arrival of [[Thucydides]] at the head of an Athenian squadron.
* Selepas menghalang serangan Athens ke atas Megara, Brasidas mengetuai 700 orang [[hamba]] dan 1,000 orang [[askar upahan]] mara merentasi Boeotia dan [[Thessaly]] menuju [[Chalcidice]] untuk menyertai [[Perdiccas II]], raja Macedon. Tidak rela diperalatkan untuk melanjutkan cita-cita Perdiccas yang tinggi, Brasidas mendapatkan sokongan daripada kota-kota penting di [[Acanthus]], [[Stagirus]], [[Amphipolis]] dan [[Torone]], serta juga sebilangan kota yang kurang penting. Suatu serangan ke atas [[Eion]] digagalkan oleh ketibaan [[Thucydides]] yang mengetuai sebuah skuadron Athens.
* Penawanan Brasidas terhadap kota Amphipolis merupakan kekalahan yang utama bagi [[Athens]] yang menyebabkan Thucydides, jeneral Athens dan bakal ahli sejarah dipertanggungjawabkan terhadapnya dan dibuang negeri. Ini memberikan Thucydides kesempatan untuk menumpukan perhatian pada mengkaji untuk karyanya, [[Sejarah Perang Peloponnesus|Sejarah]] serta untuk membuat perjalanan dan hubungan-hubungan yang lebih luas, khususnya dengan Peloponnesus (([[Sparta]] dan sekutu-sekutunya).
* Brasidas’ capture of the city of Amphipolis, is a major reverse for [[Athens]] for which the Athenian general (and future historian) Thucydides is held responsible and banished. This gives Thucydides the opportunity for undistracted study for his [[History of the Peloponnesian War|History]] and for travel and wider contacts, especially on the Peloponnesian side ([[Sparta]] and its allies).
* [[Cleon]] menawan pulau Peloponnesus di [[Cythera]], dan mempergunakannya untuk memporak-perandakan tentera Sparta.
* [[Cleon]] menawan pulau Peloponnesus di [[Cythera]], dan mempergunakannya untuk memporak-perandakan tentera Sparta.



Semakan pada 04:25, 17 Januari 2007

Milenium: milenium pertama SM
Abad:
Dekad:
Tahun:


Peristiwa

Mengikut tempat

Empayar Parsi

  • Xerxes II memerintah sebagai raja Parsi hanya selama kira-kira 45 hari sehingga dibunuh. Baginda dilaporkan dibunuh semasa dalam keadaan mabuk oleh Pharnacyas dan Menostanes atas perintah Secydianus (atau Sogdianus), putera kepada salah satu gundik Artaxerxes I, Alogyne dari Babylon.

Yunani

  • Negarawan Hermocrates dari Syracuse memujuk kota-kota Sicily supaya bersetuju untuk berdamai dan menegaskan keperluan untuk mencegah campur tangan kuasa-kuasa asing. Oleh itu, perang tiga tahun antara kotanya dengan kota-kota pro-Athens Sicily tamat dan angkatan tentera Athens] yang dihantar ke Sicily untuk membantu petempatan-petempatan Yunani terpaksa berundur.
  • Demosthenes dan Hippocrates cuba menawan Megara, tetapi mereka ditewaskan oleh tentera Sparta di bawah jeneral Brasidas. Demosthenes kemudian mara menuju Naupactus untuk membantu pemberontakan demokrasi, dan untuk mengumpulkan askar-askar untuk serangan Boeotia. Bagaimanapun, Demosthenes dan Hippocrates tidak dapat menyeleraskan serangan-serangan mereka dan Hippocrates ditewaskan dalam Pertempuran Delium oleh Pagondas dari Thebes. Semasa pertempuran ini, Socrates telah dikatakan menyelamatkan Alcibiades. Demosthenes menyerang Sicyon tetapi ditewaskan juga.
  • Selepas menghalang serangan Athens ke atas Megara, Brasidas mengetuai 700 orang hamba dan 1,000 orang askar upahan mara merentasi Boeotia dan Thessaly menuju Chalcidice untuk menyertai Perdiccas II, raja Macedon. Tidak rela diperalatkan untuk melanjutkan cita-cita Perdiccas yang tinggi, Brasidas mendapatkan sokongan daripada kota-kota penting di Acanthus, Stagirus, Amphipolis dan Torone, serta juga sebilangan kota yang kurang penting. Suatu serangan ke atas Eion digagalkan oleh ketibaan Thucydides yang mengetuai sebuah skuadron Athens.
  • Penawanan Brasidas terhadap kota Amphipolis merupakan kekalahan yang utama bagi Athens yang menyebabkan Thucydides, jeneral Athens dan bakal ahli sejarah dipertanggungjawabkan terhadapnya dan dibuang negeri. Ini memberikan Thucydides kesempatan untuk menumpukan perhatian pada mengkaji untuk karyanya, Sejarah serta untuk membuat perjalanan dan hubungan-hubungan yang lebih luas, khususnya dengan Peloponnesus ((Sparta dan sekutu-sekutunya).
  • Cleon menawan pulau Peloponnesus di Cythera, dan mempergunakannya untuk memporak-perandakan tentera Sparta.

Mengikut topik

Drama

Seni bina

  • Candi kepada dewi Athena Nike (juga sebagai Kemenangan Tanpa Sayap) di Akropolis, Athens, disiapakan. Candi itu direka bentuk oleh Callicrates, arkitek Athens.

Kelahiran

Kematian