Wikipedia:Laku musnah: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
x
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
x
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 49: Baris 49:
-->
-->


x
==Pautan luar==
{{col-begin}}
{{col-2}}
{{-}}
{{Polisi dan garis panduan Wikipedia}}

Semakan pada 10:27, 1 Mac 2019

x

x

x

x

Apa yang tidak dianggap sebagai laku musnah

Walaupun disangka sedemikian, namun perkara-perkara berikut bukan laku musnah dan perlu dilayan secara berbeza:

Ujian Pengguna Baru

Pengguna baru yang melihat butang "Sunting" kadang kala ingin mengetahui samaada mereka benar-benar boleh menyunting sebarang laman, dengan itu mereka menulis sesuatu di dalam hanya untuk mengujinya. Ini bukanlah pesalah laku! Sebaliknya, penguna sebegini sepatutnya disapa dengan ramah, dan diberikan rujukan kepada Kotak pasir (contoh. menggunakan perutusan template ujian) di mana mereka boleh terus membuat ujian mereka. (Kadang-kala mereka sendiri mengundurkan suntingan mereka; dalam kes sedemikian, letakkan perutusan {{selftest}} pada laman perbincangan mereka.)

Belajar Wiki Markup dan Panduan Stail

Sesetengah pengguna memerlukan masa bagi mempelajari wiki-based markup, dan akan menghabiskan sedikit masa mencuba dengan cara berlainan bagi membuat pautan luar, pautan dalaman, dan huruf khas lain. Daripada mengecam mereka sebagai pelaku musnah, terangkan sahaja kepada mereka gaya mana yang harus dipatuhi untuk isu yang ditangani—seperti menunjukkan mereka ke Wikipedia:Menyunting, dsb.

Pencabulan NPOV

Dasar pandangan berkecuali sukar difahami ramai, adakalanya orang lama di Wikipedia pun menyumbangkan kandungan yang berat sebelah. Sesungguhnya, kita semua dikaburi sedikit sebanyak oleh kepercayaan masing-masing. Walaupun dikesali, namun ini bukan laku musnah namanya.

Berani menyunting

Ahli Wikipedia juga membuat perubahan besar pada rencana demi meningkatkan mutunya—ramai di kalangan kita ingin bersikap berani mengemaskini rencana. Biarpun terasa seperti laku musnah apabila sebahagian besar bahan tulisan anda dipadam, dialihkan ke laman perbincangan, ataupun ditulis semula secara menyeluruh, namun jangan anda mengecamnya sebagai laku musnah.

Kesilapan

Adakalanya, seseorang memasukkan kandungan yang belum tentu tepat dalam rencana, kerana dia mempercayai kebenarannya. Mereka ini cuma cuba membuat sumbangan dan peningkatan pada ensiklopedia ini secara jujur. Jika anda percaya bahawa terdapat maklumat yang tidak tepat dalam rencana itu, pastikannya, dan/atau bincangkannya dengan pengguna yang menyumbangkannya.

Pembulian atau Kedegilan

Sesetengah pengguna tidak boleh mencapai persetujuan dengan lain-lain yang sudi berbincang dengan mereka dalam laman perbincangan, serta berulang kali melakukan perubahan yang dibangkang oleh semua orang lain. Perkara ini memang dikesali—anda boleh mendapatkan bantuan di laman penyelesaian pertikaian. Tetapi, ini bukan laku musnah namanya.

Mengganggu atau Mengutuk

Dasar Wikipedia jelas melarang sebarang tindakan menyelar atau mengganggu penyumbang-penyumbang lain. Ada sesetengah jenis penggangguan yang nyata berupa laku musnah, seperti mencemari laman pengguna. Apapun, secara amnya, gangguan bukan laku musnah.

Bagaimana mengesan laku musnah

Cara terbaik untuk mengesan laku musnah ialah memantau perubahan terkini. Setelah anda mencarinya, balikkan laman itu kepada versi terdahulu.

x