Pengurusan sumber air

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Pengurusan air)

Pengurusan sumber air ialah aktiviti merancang, membangun, mengedarkan dan mengurus penggunaan sumber air secara optimum. Ini merupakan sub-set pengurusan kitaran air.[1][2]

Air amat penting untuk kelangsungan hidup kita. Bidang pengurusan sumber air harus menyesuaikan diri dengan isu-isu semasa dan masa depan yang menghadapi peruntukan air. Dengan ketidaktentuan perubahan iklim sejagat yang semakin meningkat dan kesan jangka panjang dari tindakan pengurusan, pengambilan keputusan akan menjadi lebih sukar. Kemungkinan perubahan iklim yang berterusan akan menyebabkan situasi yang belum pernah dihadapi. Akibatnya, strategi pengurusan alternatif dicari untuk menghindari kemunduran dalam peruntukan sumber air.

Sebaik-baiknya, perancangan pengurusan sumber air memperhatikan semua permintaan air yang bersaing dan berusaha untuk memperuntukkan air secara adil untuk memenuhi semua penggunaan dan permintaan. Seperti pengurusan sumber lain, ini jarang berlaku dalam amalannya.

Salah satu keprihatinan terbesar bagi sumber-sumber berasaskan air kita di masa depan ialah kesinambungan peruntukan sumber air semasa dan masa depan. Oleh kerana air menjadi semakin sukar, kepentingan bagaimana ia diuruskan semakin meningkat. Mencari keseimbangan antara apa yang diperlukan oleh manusia dan apa yang diperlukan di persekitaran adalah langkah penting dalam kelestarian sumber air.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Extend access to water with the help of technology. [Social Impact]. DESAFIO. Democratization of Water and Sanitation Governance by Means of Socio-Technical Innovation (2013–2015). Framework Programme 7 (FP7)". SIOR, Social Impact Open Repository. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-09-10. Dicapai pada 2020-05-20.
  2. ^ Walmsly, N., & Pearce, G. (2010). Towards Sustainable Water Resources Management: Bringing the Strategic Approach up-to-date. Irrigation & Drainage Systems, 24(3/4), 191–203.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]